Swebus stoppar all ombordförsäljning

Startat av Ersa, 11 december 2010, 14:57:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2011, 18:41:48 PM
Visst är det så. I Stockholm tar det 4-5 min att lasta in 60 st resenärer i en vanlig 830 mot Göteborg då de flesta har streckkoderna redo.
På en vanlig 835:a mot Kalmar tar det istället 10 minuter att lasta 30 st resenärer då de flesta har SMS på mobiler vars displayer är väldigt svårlästa. Ibland så svårlästa att telefonens ägare själv har svårt att läsa upp de sex bokstäverna.

Men rekordet slog jag i Uppsala en dag då tågen inte gick. Jag förstärkte en ordinarie 899:a som avgick i tid helt fullsatt. 60 st arga tågresenärer ville gärna köpa varsin enkelbiljett ombord på min buss. 30 sekunders försäljande i snitt per resenär gav exakt 30 minuters pålastningstid, och därefter en 60 min resa till Stockholm. Värre blev det på eftermiddagen när de inte fick köpa biljett ombord på bussen från Cityterminalen. Då fick Swebus ha en väktare vid Uppsalabussen på gate 10 för att folk blev så arga över att de var tvungna att köpa sina biljetter på nedre våningen.

Visst går det snabbare men vi har ju faktiskt ett "bra miljöval" märke på bussarna. Tänk dig om 60pers skulle skriva ut blir det ju faktiskt 60 A4or. Hur bra är det för miljön. Så det är bättre med mobilbiljett där man oftast om man är lite clever redan kan se vem det är på de första 3 bokstäverna. Under samtliga underskrifter av mail från personalen på Swebus står det längst ner. Tänk på miljön innan du skriver ut detta.
Meddelar detta ifrån Ryggesjö och Magnus i Götet :)

Tonnie

Ersa

Citat från: Tonniiie skrivet 05 januari 2011, 20:21:14 PM
Visst går det snabbare men vi har ju faktiskt ett "bra miljöval" märke på bussarna. Tänk dig om 60pers skulle skriva ut blir det ju faktiskt 60 A4or. Hur bra är det för miljön. Så det är bättre med mobilbiljett där man oftast om man är lite clever redan kan se vem det är på de första 3 bokstäverna. Under samtliga underskrifter av mail från personalen på Swebus står det längst ner. Tänk på miljön innan du skriver ut detta.
Meddelar detta ifrån Ryggesjö och Magnus i Götet :)

Biljetten behöver ju egentligen inte vara i A4-format. Att den är det över försäljningsdisken på t.ex Cityterminalen beror väl helt enkelt på att man tyckt att en vanlig skrivare var en bra idé. Rent praktiskt skulle man kunna ha pappersbiljetter neråt kontokortsstorlek. Och med de nya pendlarkorten räcker det ju med att komma med sitt körkort och låta föraren scanna in det i biljettmaskinen, precis som GoByBus och Bus4you gjort ett tag. Det hoppas jag se mera av i framtiden då det är både snabbast och miljövänligast.

Axel

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2010, 10:54:05 AM
Nu finns det lite info längst ner på denna sida:
http://www.swebus.se/Kundsupport/Fragor--svar/Var-kan-jag-kopa-min-biljett/

Enligt raden längst ner är det " Inget biljettförsäljning ombord på bussen efter 1 januari 2010. "
Är det gammal information eller två tryckfel i meningen?


Ersa

Citat från: Axel skrivet 05 januari 2011, 20:47:43 PM
Enligt raden längst ner är det " Inget biljettförsäljning ombord på bussen efter 1 januari 2010. "
Är det gammal information eller två tryckfel i meningen?

Ny information med lite fel formulering och fel årtal. Det skall stå:
"Ingen biljettförsäljning ombord på bussen fr.o.m 1 januari 2011"

Sista dagen för biljettförsäljning med kreditkort ombord var den 31 dec 2010.
På linjerna 866 och 867 ska biljettförsäljning ombord fortsätta, men med helt nya kreditkortsläsare.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2011, 20:31:24 PM
Biljetten behöver ju egentligen inte vara i A4-format. Att den är det över försäljningsdisken på t.ex Cityterminalen beror väl helt enkelt på att man tyckt att en vanlig skrivare var en bra idé. Rent praktiskt skulle man kunna ha pappersbiljetter neråt kontokortsstorlek. Och med de nya pendlarkorten räcker det ju med att komma med sitt körkort och låta föraren scanna in det i biljettmaskinen, precis som GoByBus och Bus4you gjort ett tag. Det hoppas jag se mera av i framtiden då det är både snabbast och miljövänligast.


Sant! Jag tänker huvudsakligen på expressbussresenärerna som skriver ut det hemma. Hade ca 30 pappersutskrifter idag när jag viserade tur 0001 i borlänge. Då funderar man ju lite. Som vi kom ganska bra överens om på Nisseterminalen var att vi skulle uppmana resenärerna lite mer om att använda "mobilen som biljett".

MVH Tonnie

Ersa

Citat från: Tonniiie skrivet 06 januari 2011, 01:28:15 AM
Sant! Jag tänker huvudsakligen på expressbussresenärerna som skriver ut det hemma. Hade ca 30 pappersutskrifter idag när jag viserade tur 0001 i borlänge. Då funderar man ju lite. Som vi kom ganska bra överens om på Nisseterminalen var att vi skulle uppmana resenärerna lite mer om att använda "mobilen som biljett".

Ett bekymmer som vissa resenärer kan råka ut för är de som bara har ett sms som biljett, och ska byta buss 1-2 ggr längs vägen. En vanlig fråga man kan få av en sådan resenär är. "Var ska jag byta buss?". Vilket är rätt svårt att svara på om man står på en bussterminal utan en buss med biljettmaskin i närheten, som man kan knappa in bokstavskombinationen i. I sms:et står ju förutom bokstavskombinationen bara t.ex "Linje 830/862" och då gärna två linjer som går parallellt ett bra tag. På pappersbiljetten står istället all info väldigt tydligt att läsa. Det kan ju även hända att man kör en inhyrd buss utan biljettmaskin (eller en ordinarie buss utan mottagning), och då kan det bli svårt att svara på avancerade frågor utifrån ett enda sms.

KG

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2011, 04:45:25 AM
Ett bekymmer som vissa resenärer kan råka ut för är de som bara har ett sms som biljett, och ska byta buss 1-2 ggr längs vägen. En vanlig fråga man kan få av en sådan resenär är. "Var ska jag byta buss?". Vilket är rätt svårt att svara på om man står på en bussterminal utan en buss med biljettmaskin i närheten, som man kan knappa in bokstavskombinationen i. I sms:et står ju förutom bokstavskombinationen bara t.ex "Linje 830/862" och då gärna två linjer som går parallellt ett bra tag. På pappersbiljetten står istället all info väldigt tydligt att läsa. Det kan ju även hända att man kör en inhyrd buss utan biljettmaskin (eller en ordinarie buss utan mottagning), och då kan det bli svårt att svara på avancerade frågor utifrån ett enda sms.

Men det är ju enkelt fixat av datanissarna.

Ersa

Citat från: KG skrivet 06 januari 2011, 11:17:03 AM
Men det är ju enkelt fixat av datanissarna.

Eller så tar man som resenär själv reda på var man ska byta, innan man sätter sig och åker över halva landet med ett sms som enda uppgift. Alla byten och tider står ju klart och tydligt på hemsidan när man bokar biljetten.

En klassiker som jag stött på flera gånger är när "sms-resenärer" åker med 862 från Halmstad och ska till Södertälje Syd. Då 862 inte stannar i Södertälje ska de därför byta till 830, oftast i Linköping eller Norrköping. Detta missar många och blir ibland sura på föraren över över att ingen har berättat om bytet för dem. Det upptäcks självklart alltid efter att 862:an susat förbi Södertälje. Då föraren på 862:an tagit över bussen i Linköping har denne ju ingen aning vart de påstigande i Halmstad skulle av, eller var de skulle ha bytt buss.

Lusan

Det är ju ändå så att det ligger i den enskilde resenärens intresse att ta reda på var ev byten skall ske. Sen kan ju alltid bussföraren informera vid ev hållplats att här är det bussbyte för resande som skall till / mot till linje xxx. Det syns på biljettmaskinen. Gör man det kan ingen skylla på bussföraren.

Ersa

Citat från: Lusan skrivet 06 januari 2011, 13:22:01 PM
Det är ju ändå så att det ligger i den enskilde resenärens intresse att ta reda på var ev byten skall ske. Sen kan ju alltid bussföraren informera vid ev hållplats att här är det bussbyte för resande som skall till / mot till linje xxx. Det syns på biljettmaskinen. Gör man det kan ingen skylla på bussföraren.

Ja, numera syns det ju på biljettmaskinen, som du skriver. :)
Det var innan detta syntes som problemen ovan oftast skedde.