Huvudmeny

Fuskåkning

Startat av Zella, 10 oktober 2010, 01:18:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Hittade en situation på youtube

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=-HpRlnTiP3I

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=axcm3APlBm0&NR=1

Tycker att föraren gorde ett bra jobb...

Är det mycket problem med fuskåkning på buss i SL trafiken... kanske på vissa tider på dygnet eller vissa områden som är mer drabbat än andra.

Själv så tycker jag det är synd att västtrafik har det som dom har det i centrumtrafiken... men det är ju en spårvagnsstad där det är svårt att skilja på buss och spårvagn.

Tror ni SL skulle kunna införa viseringsstop och fri påstigning genom valfri dörr... varje gång jag är i sthlm så blir jag så himmla impad att när bussen kommer runt hörnan så bilda passagerarna en kö, blir det avlösning så är det ingen som banka på dörren.


Möllers

Har jag själv varit med om dom fusk åker i Landskrona.
Hände några års sen i Landskrona åkte på linje 1 mot stationen då gick en ungdom in ifrån bak dörren var innen bussen kom fram på stationen.
Men bussföraren gick fram till han vet inte om han betalade bussföraren eller inte minns inte var några års sen kan gissa på år 2003-2006....

Andreas

Jag har nästan aldrig varit med om att folk har fuskåkt på bussarna i SL-trafiken, men händer gör det nog till och från. Satt på 55:an för några dagar sedan, då busschauffören ropade på en gammal man med öronapparater i båda öronen (gissningsvis hade han lyckats stänga av dem, för han hörde inte ett ord av vad föraren sade, passageraren reagerade inte ens) och han hade då tagit med sig en stor resväska och föraren hade då inte sett att resenären hade giltigt färdbevis. En stor grupp resenärer i bussen skrek då tillbaka till föraren att den gamle mannen hade visat sin biljett och föraren blev rätt irriterad, men lade ner diskussionen. I vissa enstaka fall har jag även sett att föraren har släppt på resenärer i de bakersta dörrarna, men att det då inte har blivit några diskussioner om att visa färdbevis, men det har jag säkert bara sett ett par gånger eller så.

Vid vissa större hållplatser, framförallt längs innerstans stomlinjer, t.ex. vid Fridhemsplan, Hornstull, Skanstull, Slussen osv., så brukar det ibland finnas en extra biljettkontrollant vid busshållplatserna, där väl huvudanledningen är att resenärerna fortare skall kunna komma på bussarna. Men dessa kontrollanter kanske också har en extra koll på om någon skulle försöka gå på utan giltig biljett. Jag tror att de sedan brukar ge en signal till föraren när det är klart att köra vidare, men händer något så står kanske bussen kvar. Det här med bussförarbyten har jag aldrig märkt något konstigt med: Allt får ta sin lilla tid och det går väldigt fort i vanliga fall och man kommer snabbt iväg ändå. Försöker någon smita på då via exempelvis mittdörren/dörrarna, så är ju det ett väldigt osmart drag, då två förare då befinner sig i samma buss.  :P

Mikael Ringmarck

Visst beror det på vilken tid det är på dygnet och var i Stockholm man befinner sig. Att köra natt kan vara ett riktigt gissel. De här SMS-biljetterna är inte roliga. Det går inte att detaljstudera varenda en, det är omöjligt att hinna och tidtabellen är ofta så tight lagd att det genast resulterar i försening. När jag körde linje 691 (om jag minns rätt) var jag sen ner till Danderyd en helg. Räcker med att någon strulat och man är några minuter sen och vips så har folk missat sin tunnelbana. Det var 29 min till nästa  :D Jag har aldrig varit förespråkare för nolltaxa men om man inte kan ha väktare på varje buss nattetid så tycker jag man bör fundera på det. Är inte okej när hälften av resenärerna inte vill betala.

Nico


Överlag är fuskåkandet nog ganska utbrett inom SL-trafiken, men vissa områden och trafikslag är nog mera drabbade än andra. T.ex. då vissa förortslinjer samt spårtrafiken i en hel del fall. Bl.a. T-banan lär väl knappast sälja så många enkelresor nattetid vid vissa stationer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Citat från: Mrbuss skrivet 10 oktober 2010, 17:50:02 PM
Räcker med att någon strulat och man är några minuter sen och vips så har folk missat sin tunnelbana. Det var 29 min till nästa  :D Jag har aldrig varit förespråkare för nolltaxa men om man inte kan ha väktare på varje buss nattetid så tycker jag man bör fundera på det. Är inte okej när hälften av resenärerna inte vill betala.

Den där situationen är riktigt skit som förare  :(
Man får aldrig övriga resenärer med sig i en biljettdiskussion, utan snarare alla emot sig om det leder till att man blir sen och missar anslutningar.
Och jag förstår medresenärerna oxå, om alternativet för dem är att hejja på den som försöker fuskåka för att hinna med en anslutning eller hejja på föraren och missa anslutningen så är nog valet alldeles för enkelt. Ohms lag...
/J

the0fiskis

jag ser ibland fuskåkare på bussar  :'(
ibland säger förrare till
exempel http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39062.0
tycker mer kontrolanter på bussar skulle vara bra  :)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 21:35:06 PM
En riktigt jobbig tur kunde vara Fst på sista 25an Angarn-Norrtälje från Yesterdays (finns det kvar?)

Stället finns kvar men till/från får man nog ta sig med bil numera, om man inte vill promenera mellan danspalatset och Brottby trafikplats.

www.yesterday.nu

Mikael Ringmarck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 21:35:06 PM
Är detta något som ökat?
Min egen erfarenhet efter många år på nattvagnar på -80 -90 och -2000 talet är att det var värre på -80 talet än under de sista år jag körde natt på 2000 talet, men några större problem kan jag inte påstå att jag haft på nätterna, då kunde det vara värre dagtid eller fredag-lördag kvällar på väg mot stan.

En riktigt jobbig tur kunde vara Fst på sista 25an Angarn-Norrtälje från Yesterdays (finns det kvar?)

Nu har jag bara kört buss sedan hösten 2007 och då endast sporadiskt natt. Men jag tycker det har ballat ur totalt på vissa linjer. Ett exempel var en natt när jag körde linje 199 från Hallonbergen. Av fem - sex påstigande var det en som visade giltigt färdbevis. Denna gång knep jag trut och körde. Det känns taskigt att straffa den som gör rätt för sig.

Fredag och lördagkvällar är heller inte roliga alla gånger. Nu när tunnelbanan går på helgnätter rullar linje 119 mellan Backlura och Hässelby gård. Ett tag var tidtabellen lagd så att man hade närmare 15 min ståtid i Hässelby str. Hur kul är det att stå där med en massa fulla ungdomar i bussen?

SMS-biljetterna är ett stort problem oavsett tid på dygnet. Oftast känner jag mig grundlurad eftersom det är så svårt att avgöra om det är en äkta biljett. All heder åt SL-Access som fungerar klanderfritt i 9 fall av 10 även under natten (okej folk gör fel när de lägger på kortet ibland men då försöker de snällt igen).

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 22:10:50 PM
Jaha ja.
Men av hemsidan att döma verkar det inte samma "Hype" idag som 1984-1986 :-)

Verkligen inte samma aktivitet. Det hade somnat in halvt om halvt redan 2003 när jag började köra "25:or", så det gick nog neråt många år innan dess.

Magnus_J

som bussförare/Busslinkkamrat/trafikledare i den ordningen har jag märkt att det blev lugnare på nattbussarna på helgerna när tuben går dygnet runt.

men Ja biljettproblem är väl det som stället till de flesta problemen.
innerstan är väl ganska mindre % än förortstrafiken, gissningsvis.

man har väl försökt som förare att uppfostra folk men det tar liksom aldrig slut och jag som människa mådde inte böättreav det heller, tvärtom. slutade tjafsa med folk och bara körde. tyvärr. men det är ändå SL:s problem att se till att det finns ordentliga kontrollsystem även i busstrafiken.

KG

Citat från: Magnus_J skrivet 11 oktober 2010, 12:17:54 PM
man har väl försökt som förare att uppfostra folk men det tar liksom aldrig slut och jag som människa mådde inte böättreav det heller, tvärtom. slutade tjafsa med folk och bara körde. tyvärr. men det är ändå SL:s problem att se till att det finns ordentliga kontrollsystem även i busstrafiken.

Så har jag också upplevt det. Det enda sättet för mig att orka med detta yrke är att ge fan i att säga till folk. Det ingår inte i mina arbetsuppgifter att uppfostra barn och vuxna.

Mikael Ringmarck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 22:21:28 PM
Men...är det forfarande status med nattjobben och så?

Vet inte direkt om det går att säga att det är någon status i nattpassen. Min uppfattning är att det ibland kan det vara svårt att få nattjobb eftersom de tjänsterna ofta ligger på grupp. De som sitter och kör är gamla rävar som kört buss i 10-15-20 år och dem petar man inte bort i första taget. I Bromma finns det dessutom väldigt få riktiga nattjobb eftersom det mån-fre endast finns en nattlinje - 198.

JDS

Citat från: KG skrivet 11 oktober 2010, 14:50:14 PM
Så har jag också upplevt det. Det enda sättet för mig att orka med detta yrke är att ge fan i att säga till folk. Det ingår inte i mina arbetsuppgifter att uppfostra barn och vuxna.

Nej, men det ingår i varje medborgares kontrakt med samhället. Man får inte ge upp vettö!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 13 oktober 2010, 22:42:00 PM
Nej, men det ingår i varje medborgares kontrakt med samhället. Man får inte ge upp vettö!

Har man som trafikhuvudman infört SMS-biljetter har man faktiskt ett ansvar att ha många kontrollanter ute som kollar dessa. Att tro att fusket inte kraftigt kommer att öka med SMS:en är enbart blåögt och på gränsen till dumhet och brist på verklighetsuppfattning. Ser folk aldrig kontrollanter ute på fältet så kommer de fortsätta fuska. Så enkelt är det.