SL:s och andras hållplatsförkortningar

Startat av Andreas, 17 juni 2010, 20:28:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas


Denna tråd har knoppas av från tråden »Äntligen, så kom Busslink 3875 på bild! (Idag vid rusningen vid DS på linje 625)«. Detta då det kom att handla om något annat än bussen i rubriken. Första avledda inlägget (av Erik) verkar även av någon konstig orsak ha försvunnit i cyberrymden, men det citeras ju i uppföljningsinlägget så...

Ursprungstråden återfinns på länken nedan.

// Nico


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36350.0










Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2010, 05:13:11 AM
Ska man vara petig är väl DAS den korrekta SL-förkortningen på stället? 8)

Aha, det vet jag att du har mycket bättre koll på än jag har! ;D Trodde att det kunde ha hetat DS som jag kan gissa att man förkortar just Danderyds Sjukhus, inte busstationen då utan givetvis själva sjukhuset... Det blev lite rörigt där, men jag menar helt enkelt att jag trodde att sjukhus och busstation använde samma förkortning.  ;)

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 17 juni 2010, 20:28:11 PM
Aha, det vet jag att du har mycket bättre koll på än jag har! ;D Trodde att det kunde ha hetat DS som jag kan gissa att man förkortar just Danderyds Sjukhus, inte busstationen då utan givetvis själva sjukhuset... Det blev lite rörigt där, men jag menar helt enkelt att jag trodde att sjukhus och busstation använde samma förkortning.  ;)

Enklaste sättet är att testa förkortningen i SL:s reseplanerare. Skriv in DAS, TEH, RMO och NOBS i den så får du svar. Jättebra när man använder reseplaneraren i mobilen. :)

Nico

#2

Visst kan man använda även DS i skrift för det är en minst lika godkänd om inte ännu mera korrekt förkortning. SL:s förkortningar i all ära så är dock faktiskt DS en allmänt vedertagen förkortning för just Danderyds sjukhus och således den som bör användas publikt även när man syftar på terminalen/T-banan. Likaså är det ingen som säger att man ska till KAS utan gemene man säger KS och KI om Karolinska liksom att man i en del fall, till vissa politikers förtvivlan, fortsätter att säga HS och Huddinge sjukhus.

Dessa förkortningar är annars så vanligt förekommande att det första som kommer upp när man söker på t.ex. DS på svenska Google är just Danderyds sjukhus där förkortningen då även utgör adressen på nätet. Att skriva DS på en bildtext blir därför inte fel som jag ser det, inte heller att skriva så i en officiell rubrik. Däremot är det som sagt inte heller fel, som Erik påpekar, att kunna vissa förkortningar ifall man vill använda dessa i reseplaneraren mm.

Förkortningar vill man som sagt annars ha så korta som möjligt, men SL:s förkortningar är inte till för att vara publika utan ska istället uppfylla krav på att vara unika och särskiljande. Det medför att de ibland blir längre vilket inte gör det så enkelt alla gånger. Likadant så är de kanske inte alltid helt logiskt uppställda i vissa fall varför det blir svårt att härleda dem utifrån dess förkortningar.

T.ex. undrar jag fortfarande varför 677:ans hållplats Långhundra Åby vägskäl förkortas HULV vilket istället ska utläsas som Husby-Långhundra vägskäl. Finns även andra exempel på avigheter, t.ex. att man i förkortningarna inte verkar vilja ha med (även om undantagen är många) svenska alfabetets tre sista vokaler om det går att undvika. Därför har man troligen bl.a. fått VBY istället för det (för de flesta) mera logiska VÄB för att beteckna Vällingby osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Det är ju ett givet faktum att förkortningar är kortare än hela hållplats- eller stationsnamnet, men det har funnits ett undantag på den tiden Roslagsbanan gick längre än idag. Då fanns en station med namnet RÖ. Förkortningen för Rö var RÖS.
/Max

Ersa

#4
Citat från: Max W skrivet 18 juni 2010, 14:00:59 PM
Det är ju ett givet faktum att förkortningar är kortare än hela hållplats- eller stationsnamnet, men det har funnits ett undantag på den tiden Roslagsbanan gick längre än idag. Då fanns en station med namnet RÖ. Förkortningen för Rö var RÖS.
/Max

"RÖ" användes väl redan för Rönninge, så då fick det antagligen bli "RÖS" för Station, vilket busshållplatsen intill fortfarande heter i väntan på järnvägen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2010, 14:07:17 PM
"RÖ" användes väl redan för Rönninge, så då fick det antagligen bli "RÖS" för Station, vilket busshållplatsen intill fortfarande heter i väntan på järnvägen.

Nej, nej... Det är en av dessa svårutrotade myter som då och då dyker upp i självaste Postvagnen. Rö hade signaturen Rö på SJ-tiden. RÖS blev det först på SL-tiden då alla signaturer skulle vara treställiga. Rönninge hade och har för övrigt signaturen Rön. Rö används i dag vid Trafikverket för Rödberg, en mötesstation mellan Göteborg och Borås, men denna byggdes först i början av 2000-talet.

Vid SJ/Banverket/Trafikverkat finns eller har det inte funnits några stationer med längre signatur än stationsnamnet men väl ett antal som utgör hela stationsnamnet: Ed, Åre, Via, Bor, Bro...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Nico skrivet 18 juni 2010, 13:15:57 PM
Finns även andra exempel på avigheter, t.ex. att man i förkortningarna inte verkar vilja ha med (även om undantagen är många) svenska alfabetets tre sista vokaler om det går att undvika. Därför har man troligen bl.a. fått VBY istället för det (för de flesta) mera logiska VÄB för att beteckna Vällingby osv.


Undrar om inte Vällingby hette Väb från början? Hur som helst finns det ju gott om trafikplatser som förkortas med å, ä, ö fast det går att undvika, t ex Höd, Höä, Hyö eller varför inte Väs, så jag undrar om det där verkligen stämmer.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 18 juni 2010, 17:07:35 PM
Undrar om inte Vällingby hette Väb från början? Hur som helst finns det ju gott om trafikplatser som förkortas med å, ä, ö fast det går att undvika, t ex Höd, Höä, Hyö eller varför inte Väs, så jag undrar om det där verkligen stämmer.

Nya Umeå Östra torde heta Uåö numera. :)

RoggaBoy


rengmark

Citat
Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2010, 11:22:34 AM
Enklaste sättet är att testa förkortningen i SL:s reseplanerare. Skriv in DAS, TEH, RMO och NOBS i den så får du svar. Jättebra när man använder reseplaneraren i mobilen. :)

Jag tycker ibland det är lättare att använda sifferkoden. Åker ofta olika relationer utmed Nockebybanan som för sträckan Nockeby-Alléparken har nummerserien 9120-9128, Alvik har 9112.

Wetjo

När det gäller SL-förkortningar, har jag fått höra att alla hållplatser/terminaler med spåranslutning skulle ha treställiga förkortningar (=SJ/Banverkets förkortningar) och övriga hållplatser skulle ha fyrställiga förkortningar.
Ex JKB = Jakobsberg o BRUV = Bruttovägen osv...
Hållplats Norra Stäket på 548? Heter (hette?) NSTÄ.
Förslaget var NOST, men det stötte på patrull. Det var ju förkortningen på Norrtälje Busstation...

Max W

#11
Citat från: Wetjo skrivet 19 juni 2010, 19:51:42 PM
När det gäller SL-förkortningar ........Förslaget var NOST, men det stötte på patrull. Det var ju förkortningen på Norrtälje Busstation...
Jag har aldrig sett förkortningen NOST för Norrtälje Busstation, däremot NOBS. Kan det vara så att NOST användes så länge järnvägen fanns kvar och namnet var Norrtälje station?

Ersa

Citat från: Max W skrivet 19 juni 2010, 21:02:51 PM
Jag har aldrig sett förkortningen NOST för Norrtälje Busstation, däremot NOBS. Kan det vara så att NOST användes så länge järnvägven fanns kvar och namnet var Norrtälje station?

Jag har bara sett SJ:s trafikplatssignatur "Nt", samt SL:s nuvarande "NOBS" användas för Norrtälje.
Även vissa äldre insatta (nördiga?) SL-veteraner använder ibland "Nt" än idag om de ska skriva snabbt med sina invanda förkortningar, men att någon av dem använt NOST kan jag inte minnas.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 19 juni 2010, 21:02:51 PM
Jag har aldrig sett förkortningen NOST för Norrtälje Busstation, däremot NOBS. Kan det vara så att NOST användes så länge järnvägven fanns kvar och namnet var Norrtälje station?

Nej, signaturen var Nt (som Ersa redan påpekat). Dessutom skrevs SJ:s signaturer med inledande versal och resterande gemena. Inte heller ingick någonsin st för station i signaturen. Cst betyder inte Centralstationen utan Centralbangården Stockholm, alltså det vi i dag kallar Stockholms central.

Järnvägen till Norrtälje lades ned 1969 och SL tog över Roslagsbanan 1972 och då fanns bara sträckorna söder om Rimbo kvar med reguljär trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2010, 22:12:10 PM
Järnvägen till Norrtälje lades ned 1969 och SL tog över Roslagsbanan 1972 och då fanns bara sträckorna söder om Rimbo kvar med reguljär trafik.

Precis. Och det SL tog över 1972 var bara bandelen upp till Rimbo. De övriga var ju då redan mer eller mindre nerlagda redan. SL adopterade därför bara trafikplatssignaturerna från Rimbo och söderut, och därför går RMO och RÖS ännu att använda i SL:s reseplanerare idag. Så alla SJ:s trafikplatssignaturer på de tre banorna från Rimbo mot Länna/Uppsala, Norrtälje samt Edsbro/Hallstavik (som går att se här) har SL således tyvärr aldrig använt.