Nobina vann Grön Express

Startat av Jan, 11 juni 2010, 12:49:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: S Svensson skrivet 11 juni 2010, 23:49:17 PM
610 och 611 körs av Vänersborgs Linjetrafik med garage Vägverket i Björred.(Ingick ej i upphandlingen,utan VL kör kvar ??)
Nuv 601 körs av både VL och Orusttrafiken. (avtal troligen delvis Nobina och Orusttrafiken som underentreprenör)
Mölndal-Mölnlycke körs av GSAB

Nej, det som Busslink vann här mellan Mölndal och Mölnlycke var linje 606 som körs av Orusttrafiken. Övriga linjer i paketet är linje 601 delas av Orust och VL samt 604 och 605 som körs av Orust. Delarna som körs av Orust är på underentreprenad åt Nobina.

Linje 610 och 611 ingår i resten av Härryda och har i alla fall två år kvar på avtalet.

Zella

Uppdraget består av regiontrafik mellan Mölnlycke och Göteborg samt en högtrafiklinje mellan Mölnlycke och Mölndal.

Trafikstarten sker den 19 juni 2011. Avtalet sträcker sig över 8 år t o m juni 2019.

Trafikuppdraget omfattar 7  tursatta normalbussar med lågentré. Samtliga med 100% RME drift.

Produktionen kommer att omfatta  636 450 tidtabellskilometer  per år och omsätta  15.2 MSEK per år.  22 förare kommer att anställas för uppdraget.

Verksamheten kommer att inordnas i Busslink Mölndal,  Rävekärrgaraget.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 15:24:05 PM
Vem kör dessa i dag? GS-Buss?


Med 601, 604, 605 och 606 är det så att Nobina har kontraktet (åtminstone på 604 och 605) men Orusttrafiken och Vänersborgs Linjetrafik kör linjerna som underentreprenörer. 606 körs vad jag vet bara av Orusttrafiken, de tre andra linjerna kör man några turer var.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

CS

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 juni 2010, 15:07:12 PM
Med 601, 604, 605 och 606 är det så att Nobina har kontraktet (åtminstone på 604 och 605) men Orusttrafiken och Vänersborgs Linjetrafik kör linjerna som underentreprenörer. 606 körs vad jag vet bara av Orusttrafiken, de tre andra linjerna kör man några turer var.

//Jonas G

VL kör som jag skrev endast turer på linje 601. 604,605 och 606 körs endast av Orusttrafiken, samtliga på underentreprenad åt Nobina.

Ulf Rådeström

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2010, 19:25:11 PM
Hinner man få dubbeldäckare levererade på 12 månader?
Det lär knappast bli VanHooler då... :(

Hmm....nämn en anledning till varför det inte skulle bli VanHool är du snäll....
Företagen som beställer bussar reserverar ofta platser "ifall" man skulle vinna trafiken - så det är ingen som helst omöjlighet att bygga dessa på 12 månader.

Jonas Gustafsson

Citat från: CS skrivet 12 juni 2010, 16:46:37 PM
VL kör som jag skrev endast turer på linje 601. 604,605 och 606 körs endast av Orusttrafiken, samtliga på underentreprenad åt Nobina.

Du har nog rätt om 604 när jag tänker efter, men jag har för mig att jag några gånger sett VL-bussar på 605?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

CS

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 juni 2010, 21:23:07 PM
Du har nog rätt om 604 när jag tänker efter, men jag har för mig att jag några gånger sett VL-bussar på 605?
//Jonas G
Inte om det inte skett något högst ovanligt inhopp. Det är endast Orusttrafiken som kör 605.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 juni 2010, 20:36:49 PM
Hmm....nämn en anledning till varför det inte skulle bli VanHool är du snäll....
Företagen som beställer bussar reserverar ofta platser "ifall" man skulle vinna trafiken - så det är ingen som helst omöjlighet att bygga dessa på 12 månader.

Man hör ju i princip från vartenda håll att det belgiska företaget har alltför långa leveranstider. Både här i forumet samt ute på kontoren och depåerna. Men tyvärr kan inte förklara för dig varför alla dessa människor påstår det, då dessa inte är hemma hos mig just nu. 8)
Personligen ser jag väldigt gärna en ökning av nya VanHooler i upphandlad trafik i Sverige.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 juni 2010, 15:07:12 PM
Med 601, 604, 605 och 606 är det så att Nobina har kontraktet (åtminstone på 604 och 605) men Orusttrafiken och Vänersborgs Linjetrafik kör linjerna som underentreprenörer. 606 körs vad jag vet bara av Orusttrafiken, de tre andra linjerna kör man några turer var.

//Jonas G
Några personer frågade vilka typer av bussar som användes.
Linje 24 (fd 240) körs ofta av ledbussar B9 led eller av boggiebussar från 2001. 2001 när Veolia tog över kördes med B7LA (led alltså) som bygges ut för några år sedan. Ledbussarna har nr i 38xx dock att en har nr 820.
Vad gäller VL så körs på linje 601 237-239 som är Vestbyggda.VL har en i Åmål också nr 45025.VL använder också ibland tre fd Karlskogabussar Scania/Vest ursp 170/245;169/246 och 172/241. Dessa bussar (6 st) delas med linjerna 615/616/620. Vad som händer framledes med dessa linjer är att 615 troligen renodlas och körs från Partille till Landvetter flygplats;620 kvar men renodlas och 616 kommer troligen att omnumreras till linje 310 så att det blir samma linjenummer i Härryda som Mark. 684 körrs troligen kvar.
Linje 604 och 605 har jag sett i dag och dessa kördes av Autosan Lider Lågentre. 606 har jag inte sett. 606 är en linje till Mölndal och dit kör även 751 av Göteborgs Spårvägar AB.
Det finns en svårighet att hålla ordning på linjenummren eftersom dessa har ändrats ofta. Fn har Grön express nr 204 om nu inte detta är ändrat. 602 och 603 användes inte fn. Grön express kör troligen alla turer samma linje till Mölnlycke och några turer fortsätter efter att ha bytt linjenummer. På grön express användes Volvo 8500 och 8700 i huvudsak. Tratten är vid upptill och smalnar av nedtill. Jag använder trattmodellen här.
Sedan är det inte helt säkert att grön express skall gå till Ytterby och fvb Kärna. Det finns önskemål att grön express skall gå mot Karnebyhållet. Industriområdet innanför motorvägen är bästa förklaringen. Enligt tidningarna funderas det om ändring av stäckning.
Vad gäller Mölnlycket så körde SJ linje 10 och 12 dit liksom tidigare GDG. 12 lades i princip ned och delar i form av ovan 605 återuppstod. Alla turer gick först till Mölnlycke och fortsatte till Pixbo i en slinga 602 eller senare 684.

Brollan

Grön heter 205, 204 är Lila express, Busslink ska köra linje 511 mellan Partille och Landvetter flygplats fr.o.m. 100822, under sommaren går den bara till Landvetter centrum. Linje 606 går mellan Mölnlycke och Åbro industriområde i Mölndal, där körs både Autosan och äldre Carrusbussar 70321-70325, dvs de som är stationerade på Bergslagsgatan.