Fel typ av buss på industrilinjer i Göteborg

Startat av nohlin, 19 maj 2010, 07:43:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nohlin

Hej

Jag åker ofta linje 145 i Göteborg som är en industribuss från Volvo Torslanda till Tuve, både på morgonen och på eftermiddagarna. Under säkert mer än en månads tid har eftermiddagsturerna traffikerats av olika typer av bussar som inte är linebussar för stadstrafik, det har varit en majoritet av tursitbussar från Interbuss, men även från VL-buss.

Är det någon här som vet varför är det så och hur länge ska det hålla på?

Det är väldigt störande att dom inte har bussar som är anpassade för linjetrafik.

/nohlin

Zella

Det är bussbrist... därför hyr dom in bussbolag på omloppen med få avgångar så att så få omlopp blir ställda.

Helt ok lösning enl mig... kunden får sin avgång och kan ta sig dit den ska.

Johan B

Störande?! Det är ju helt underbart att få åka turistbuss med AC och bekväma stolar istället för en sunkig Den Oudsten eller MAN.

nohlin

Citat från: Tomas Fransson skrivet 19 maj 2010, 08:03:45 AM
Det är bussbrist... därför hyr dom in bussbolag på omloppen med få avgångar så att så få omlopp blir ställda.

Helt ok lösning enl mig... kunden får sin avgång och kan ta sig dit den ska.

Naturligtvis är det bättre med en buss av fel typ, än ingen buss alls, men att påstå bussbrist känns ju lagom fel. Här står ju en och annan buss och är redo att köras igång. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35149.0
Och om det nu av någon anledningen inte går att ta använda ovanstående så kan man ju fundera varför det helt plötsligt är en överraskning att det behövs bussar på linjerna?

Citat från: Johan B skrivet 19 maj 2010, 17:24:58 PM
Störande?! Det är ju helt underbart att få åka turistbuss med AC och bekväma stolar istället för en sunkig Den Oudsten eller MAN.

Jo visst, bekväma är dom ju att sitta i, men dom är för höga så dom kan inte gå enligt ordinarie linjesträckning, saknar hållplatsutrop, saknar stopp-knapp och har en inredning som inte är anpassad till kollektivtrafik. Föredrar faktiskt en sunkig Den Oudsten eftersom den iaf är anpassad till det uppdraget den ska göra.

Sen är inte förarna vana att köra linjen jag åker med heller, det är ju inte bussens fel, men det är inte mitt jobb att berätta för föraren vart han/hon ska ta vägen.

/nohlin

Staffan Sävenfjord

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 06:27:02 AM
Naturligtvis är det bättre med en buss av fel typ, än ingen buss alls, men att påstå bussbrist känns ju lagom fel. Här står ju en och annan buss och är redo att köras igång. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35149.0
Och om det nu av någon anledningen inte går att ta använda ovanstående så kan man ju fundera varför det helt plötsligt är en överraskning att det behövs bussar på linjerna?

Bara för att det står ett antal bussar uppställda betyder det inte att de utan vidare kan tas i trafik. Det skall göras en del kompletterande arbeten på dem, de kanske skall besiktigas och så vidare. Dessutom tillhör bussarna inte GS-Buss. Bara för att det står en massa bilar på parkeringen utanför ditt hus innebär det ju inte att du kan ta vilken som helst.

GS-Buss har drabbats av många stora skador på bussarna under vintern. Därtill kommer att många reparatörer har slutat eftersom verksamheten kommer att dras ned kraftigt från mitten av juni och de har sett sig om efter nytt jobb i gott tid. Hur kan man förutse sådant?

Finns det verkligen inte viktigare saker att klaga på?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

nohlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2010, 07:38:21 AM
Finns det verkligen inte viktigare saker att klaga på?
Klart det gör det, väder till exempel, men nu är väl detta ett bussforum och även om inte de personer som är ansvariga för verksamheten läser detta så finns det väl många här med bra insyn i hur busstrafik fungerar.
Och jag har ju fått de svar som jag misstänkte, dock anser jag ju själv att det är lite fåniga bortförklaringar, men vad vet jag, inte så mycket när det gäller busstrafik.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2010, 07:38:21 AM
Bara för att det står ett antal bussar uppställda betyder det inte att de utan vidare kan tas i trafik. Det skall göras en del kompletterande arbeten på dem, de kanske skall besiktigas och så vidare. Dessutom tillhör bussarna inte GS-Buss. Bara för att det står en massa bilar på parkeringen utanför ditt hus innebär det ju inte att du kan ta vilken som helst.
Jag antog iaf att bussarna som ställts upp i Frihamnen är besiktigade, eftersom dom troligtvis körts dit från någonstans, men det är kanske inte fallet. När det gäller kompletterande arbete så ser jag inte vad som ska göras med bussarna så dom kommer upp i samma standard som en turistbuss. Antar att det är skyltsystem (Itid eller vad det nu heter), biljettmaskiner och sånt, men det har ju inte en turistbuss iaf. Däremot hade dom där blå bussarna kunnat ta sig runt på ordinarie körväg, det hade kanske gått att signalera till föraren att man vill gå av utan att behöva gå fram till honom/henne (antar alltså att stoppknapparna är fabriksmonterade, men det kanske är fel) och sen är ju även dörrar och golv anpassade till linjetrafik.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2010, 07:38:21 AM
GS-Buss har drabbats av många stora skador på bussarna under vintern. Därtill kommer att många reparatörer har slutat eftersom verksamheten kommer att dras ned kraftigt från mitten av juni och de har sett sig om efter nytt jobb i gott tid. Hur kan man förutse sådant?
Stora skador under vintern är naturligtvis svårt att förutse, dock har det varit vinter förut, även om den gångna var extrem i längd och intensitet. Att förutse att anställda kommer sluta i förtid vid neddragningar är inget som borde vara så svårt. Det har bland annat skett när man lägger ner Ericssons verksamhet i Gävle, där man räknade med förlorad produktion från den dagen man meddelade att verksamheten skulle avvecklas. Bland annat därför som man erbjöd stimulanspaket till de anställda för att säkerställa någon slags fortsatt produktion.

Kan väl säga att det i min värld låter som lite dålig planering bara, men det kanske är så att det är sånt här man får räkna med när man bedriver busstrafik. Hur som helst är det tråkigt och det gör ju inte på något sätt kollektivtrafiken mer attraktiv.

/nohlin

Ted Selander

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 18:11:35 PM
---
Jag antog iaf att bussarna som ställts upp i Frihamnen är besiktigade, eftersom dom troligtvis körts dit från någonstans, men det är kanske inte fallet. När det gäller kompletterande arbete så ser jag inte vad som ska göras med bussarna så dom kommer upp i samma standard som en turistbuss. Antar att det är skyltsystem (Itid eller vad det nu heter), biljettmaskiner och sånt, men det har ju inte en turistbuss iaf. Däremot hade dom där blå bussarna kunnat ta sig runt på ordinarie körväg, det hade kanske gått att signalera till föraren att man vill gå av utan att behöva gå fram till honom/henne (antar alltså att stoppknapparna är fabriksmonterade, men det kanske är fel) och sen är ju även dörrar och golv anpassade till linjetrafik.
---
/nohlin

Du missade kanske att Staffan svarade att bussarna i Frihamnen inte tillhör GS Buss. De ska sättas i trafik i Mölndal och Partille den 20 juni, då Busslink övertar trafiken där. Bussarna håller på att utrustas med utrustning för Västtrafik.
Stoppknappar ingår i leveransen från fabrik!  ;)

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 18:11:35 PM
Klart det gör det, väder till exempel, men nu är väl detta ett bussforum och även om inte de personer som är ansvariga för verksamheten läser detta så finns det väl många här med bra insyn i hur busstrafik fungerar.
Och jag har ju fått de svar som jag misstänkte, dock anser jag ju själv att det är lite fåniga bortförklaringar, men vad vet jag, inte så mycket när det gäller busstrafik.

Det är inga bortförklaringar. De svar du fått beskriver läget som GS-Buss själva har beskrivit den i media.

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 18:11:35 PM
Jag antog iaf att bussarna som ställts upp i Frihamnen är besiktigade, eftersom dom troligtvis körts dit från någonstans, men det är kanske inte fallet. När det gäller kompletterande arbete så ser jag inte vad som ska göras med bussarna så dom kommer upp i samma standard som en turistbuss. Antar att det är skyltsystem (Itid eller vad det nu heter), biljettmaskiner och sånt, men det har ju inte en turistbuss iaf. Däremot hade dom där blå bussarna kunnat ta sig runt på ordinarie körväg, det hade kanske gått att signalera till föraren att man vill gå av utan att behöva gå fram till honom/henne (antar alltså att stoppknapparna är fabriksmonterade, men det kanske är fel) och sen är ju även dörrar och golv anpassade till linjetrafik.

Det finns grönskyltar som gör att man kan förflytta en buss utan resenärer till en uppställningsplats. Jag tror inte att flertalet av dessa bussar redan i dag är påställda. Varför skulle den nye ägaren betala skatt och försäkring för bussar som han inte har någon användning för? När den nye entreprenören tar över trafiken skall bussarna vara utrustade med det du skriver. När skall man hinna göra det om bussarna används i trafik redan nu? Som Ted redan påpekat ägs ju inte heller bussarna av GS-Buss. Du kan ju inte ta grannens bil bara för att du har problem med din egen.

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 18:11:35 PM
Stora skador under vintern är naturligtvis svårt att förutse, dock har det varit vinter förut, även om den gångna var extrem i längd och intensitet. Att förutse att anställda kommer sluta i förtid vid neddragningar är inget som borde vara så svårt. Det har bland annat skett när man lägger ner Ericssons verksamhet i Gävle, där man räknade med förlorad produktion från den dagen man meddelade att verksamheten skulle avvecklas. Bland annat därför som man erbjöd stimulanspaket till de anställda för att säkerställa någon slags fortsatt produktion.

Kan väl säga att det i min värld låter som lite dålig planering bara, men det kanske är så att det är sånt här man får räkna med när man bedriver busstrafik. Hur som helst är det tråkigt och det gör ju inte på något sätt kollektivtrafiken mer attraktiv.

/nohlin

Man vet nog att folk kommer att övergå till annan verksamhet när man skall lägga ned verksamheten. Allra värst är det förstås när det gäller verkstadspersonal, eftersom de är en mycket efterfrågad yrkesgrupp även av helt andra bussbranscher. Bussförare stannar på ett annat sätt hos den nuvarande arbetsgivaren för att sedan börja hos den nya den dag denne tar över. Det går naturligtvis att planera för att det skall bli så att verkstadspersonalen slutar. Man kan t ex hyra in turistbussar för att klara situationen.

Så det där du skriver om dålig planering är orättvist mot GS-Buss. De har ju i alla fall hittat ett alternativ som borde vara godtagbart. Hade de ställt in bussturer så hade jag kunnat förstå din irritation bättre.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Citat från: nohlin skrivet 20 maj 2010, 18:11:35 PM


Stora skador under vintern är naturligtvis svårt att förutse, dock har det varit vinter förut, även om den gångna var extrem i längd och intensitet. Att förutse att anställda kommer sluta i förtid vid neddragningar är inget som borde vara så svårt. Det har bland annat skett när man lägger ner Ericssons verksamhet i Gävle, där man räknade med förlorad produktion från den dagen man meddelade att verksamheten skulle avvecklas. Bland annat därför som man erbjöd stimulanspaket till de anställda för att säkerställa någon slags fortsatt produktion.

Kan väl säga att det i min värld låter som lite dålig planering bara, men det kanske är så att det är sånt här man får räkna med när man bedriver busstrafik. Hur som helst är det tråkigt och det gör ju inte på något sätt kollektivtrafiken mer attraktiv.

/nohlin

Försöka förutse hur många som slutar e inte det lättaste för det e många faktorer som spelar in närhet till jobbet, tider, fridags system, vidarutbildnings möjligheter osv

om jag inte såg fel i systemen idag e minst en kanske 2 ledvagnar tagna ur trafik permanent för skador under vintern, en boggie för brand och en kort för större fel som inte e värt att laga.

finns nog större saker o klaga på en ett ilands problem som detta

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2010, 19:59:02 PM
Det är inga bortförklaringar. De svar du fått beskriver läget som GS-Buss själva har beskrivit den i media.

Det finns grönskyltar som gör att man kan förflytta en buss utan resenärer till en uppställningsplats. Jag tror inte att flertalet av dessa bussar redan i dag är påställda. Varför skulle den nye ägaren betala skatt och försäkring för bussar som han inte har någon användning för? När den nye entreprenören tar över trafiken skall bussarna vara utrustade med det du skriver. När skall man hinna göra det om bussarna används i trafik redan nu? Som Ted redan påpekat ägs ju inte heller bussarna av GS-Buss. Du kan ju inte ta grannens bil bara för att du har problem med din egen.

Man vet nog att folk kommer att övergå till annan verksamhet när man skall lägga ned verksamheten. Allra värst är det förstås när det gäller verkstadspersonal, eftersom de är en mycket efterfrågad yrkesgrupp även av helt andra bussbranscher. Bussförare stannar på ett annat sätt hos den nuvarande arbetsgivaren för att sedan börja hos den nya den dag denne tar över. Det går naturligtvis att planera för att det skall bli så att verkstadspersonalen slutar. Man kan t ex hyra in turistbussar för att klara situationen.

Så det där du skriver om dålig planering är orättvist mot GS-Buss. De har ju i alla fall hittat ett alternativ som borde vara godtagbart. Hade de ställt in bussturer så hade jag kunnat förstå din irritation bättre.




Fast GS-buss missköter ju faktiskt sitt uppdrag och levererar inte det som dom har lovat och skrivit under på. Visst, självklart är det bättre att turen rullar, men man bryter ju mot kontrakten och kör med helt fel fordonstyper som nohlin skriver inte är anpassade till kollektivtrafik, framförallt inte stadstrafik. Och detta gör man inte några dagar när det är kris, utan i månader!

Hur mycket vite blir det inte av detta? Eller ser Västtrafik mellan fingrarna när det gäller "stadens egna" GS?

Sorgliga i det är att det är vi som betalar skatt i Göteborg som får stå för kalaset...

Vi ska för övrigt också tillägga att man under våren har sålt två av sina nyaste bussar, två blå express. Blå express körs numera mest med vanliga stadsbussar utan varken AC eller höga ryggstöd. Det är väl en schysst expresstandard??

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 00:17:23 AM
Fast GS-buss missköter ju faktiskt sitt uppdrag och levererar inte det som dom har lovat och skrivit under på. Visst, självklart är det bättre att turen rullar, men man bryter ju mot kontrakten och kör med helt fel fordonstyper som nohlin skriver inte är anpassade till kollektivtrafik, framförallt inte stadstrafik. Och detta gör man inte några dagar när det är kris, utan i månader!

Hur mycket vite blir det inte av detta? Eller ser Västtrafik mellan fingrarna när det gäller "stadens egna" GS?


Om de löser problemet med att sätta in andra bussar med Västtrafiks goda minne lär det inte bli några viten.

Att GS-Buss missköter sitt uppdrag har jag aldrig ifrågasatt. Det jag ifrågasatt är om det verkligen är en sådan katastrof att vissa industrilinjer körs med turistbussar. Jag åkte själv turistbuss inom SL-området till och från jobbet i åtta år och inte hörde jag någon som klagade på det. Tvärtom! Dessutom är det ju inte rimligt att Busslink skall hjälpa GS-Buss i den här situationen och sätta sig själva i en svår situation genom att inte ha rätt utrustade bussar när de tar över.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knallhatt

CitatFast GS-buss missköter ju faktiskt sitt uppdrag och levererar inte det som dom har lovat och skrivit under på. Visst, självklart är det bättre att turen rullar, men man bryter ju mot kontrakten och kör med helt fel fordonstyper som nohlin skriver inte är anpassade till kollektivtrafik, framförallt inte stadstrafik. Och detta gör man inte några dagar när det är kris, utan i månader!

Trafiken med inhyrda fordon är utsatt med Västtrafiks goda minne.
Man hade två val, ställa in trafiken och betala viten eller använda vitesbeloppen och köpa in trafik från andra bolag.

Man valde då att lägga pengarna på att köpa in fordon och förare från andra bolag. GS förare åker med, eller skall göra det, som lots till den ordinarie föraren. Man hyr alltså in både buss och förare.

Man kan tycka mycket om detta, men av två onda ting så är det nog bättre att det kommer en "felaktig" buss än att stå vid hållplatsen och vänta på "rätt" buss som inte kommer....


CS

Citat från: Knallhatt skrivet 21 maj 2010, 18:28:25 PM
Man kan tycka mycket om detta, men av två onda ting så är det nog bättre att det kommer en "felaktig" buss än att stå vid hållplatsen och vänta på "rätt" buss som inte kommer....

Det tycker jag också att jag var ganska noga med att skriva. Det tar ju aldrig bort det faktum att man fortfarande bryter mot sitt avtal, eller hur?

På något sätt blir det lite som att ska man bryta mot avtalet kan man lika gärna göra det ordentligt för då slipper man vitena så länge man löser trafiken. Visst, man får betala inhyrda bussar, men man kan ju uppenbarligen också passa på att sälja några hela och nya bussar när man ändå inte får vite för felaktiga bussar...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2010, 08:52:08 AM
Dessutom är det ju inte rimligt att Busslink skall hjälpa GS-Buss i den här situationen och sätta sig själva i en svår situation genom att inte ha rätt utrustade bussar när de tar över.

Självklart inte, det påstod jag aldrig heller.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 21:22:20 PM
Det tycker jag också att jag var ganska noga med att skriva. Det tar ju aldrig bort det faktum att man fortfarande bryter mot sitt avtal, eller hur?

På något sätt blir det lite som att ska man bryta mot avtalet kan man lika gärna göra det ordentligt för då slipper man vitena så länge man löser trafiken. Visst, man får betala inhyrda bussar, men man kan ju uppenbarligen också passa på att sälja några hela och nya bussar när man ändå inte får vite för felaktiga bussar...

Självklart inte, det påstod jag aldrig heller.

Man kan inte fullfölja avtalet i en ansträngd situation men man har kommit överens med Västtrafik om en tillfällig lösning. Denna lösning är mycket dyr för GS-Buss och det hade blivit billigare för dem att betala viten. Nu valde de att sätta kunden i centrum men det passar visst inte dem som vill hitta alla anledningar i världen att gnälla.

De bussar som GS-Buss har sålt är affärer som gjordes upp innan man hade en aning om problemen. Skulle vi i Borås klara oss med nio bussar mindre - och en massa inställda turer - av den anledningen?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lil-sis

Jag trodde att själva resan var det viktigaste, dvs att man kommer dit man tänkt sig.

Men tja, nä folk upphör aldrig att förvåna.

Hu så besvärligt att man måste kommunicera med chauffören på riktigt, inte bara genom stoppknappen  :o