Umeå: Östra Kyrkogatan måste byggas om

Startat av Ersa, 12 februari 2010, 00:43:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Östra Kyrkogatan måste byggas om - igen. Några av de nyanlagda farthindren är felkonstrurerade. En undersökning visar att de utgör en hälsorisk för lokalbussarnas förare.
http://vk.se/Article.jsp?article=330055

Att denna gata i Umeå måste byggas om igen är ingen nyhet. Den förra ombyggnaden blev klar för c:a 2½ år sedan, och då hade gatan utrustats med vägbulor som inte var av denna världen. Det var inga problem att dra på sig ryggvärk trots att man smög över över dem, och de inlånade B7LA-vagnarna skrapade i lite här och var om de råkade sättas in på 5:an. Hade Umeå haft samma skyddnät (skyddsombud/fackförbund) som man har i SL-trafiken hade busstrafiken på denna gata varit indragen direkt efter vägens nyinvigning.
Östra Kyrkogatan (Ö.K. i dagligt tal) består av gamla E4/RV13 från Umeå centrum och norrut, och har länge varit en försöksväg. Först provade man att stänga av den för all genomfartstrafik vilket ledde till trafikstockning ute på nya E4:an intill. Därefter släppte man på genomfartstrafiken, men smalnade av vägen i olika ändar så man fick köra i zickzack. 2006 kom man på att man skull öka framkomligheten genom att räta ut sidohindren... men då kom vägbulorna som till en början var som att köra upp rakt på en trottoarkant. Pang!

Vägbulor hör inte hemma på gator där man kör låggolvsbussar utan fjädring. Varför ska det kosta Umeå kommun en massa pengar, tre år samt "en undersökning" för att förstå det? Det är dessutom är maxfart 50 km/t längs den del av gatan som har vägbulor, medan det är 30 km/t på den övre delen av gatan som är fri från vägbulor...