Opposition: "Låt varubilar få köra i bussfiler"

Startat av Carl Eric, 22 januari 2010, 15:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Med risk att det har tagits upp tidigare, på Brännpunkt i SvD idag så skriver Carin Jämtin (S), Yvonne Ruwaida (MP) och Ann-Margarethe Livh (V), alla tre oppositionsborgarråd, Stockholms stad om ett förslag till att låta Varutransporter få köra i Bussfilerna, mot att de lovar att "minska antalet lastbilar".

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-varubilar-fa-kora-i-bussfiler_4129177.svd

Personligen så tycker jag att det inte låter bra, bussfilerna är väl ändå till för bussarna? Jag menar, får lastbilarna verkligen plats?

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

På ett teoretiskt plan förstår jag tanken: "vi hjälper lastbilarna att komma fram fortare så behöver ni inte lika många". Men det är en fånig förhoppning, det krävs väl i stort sett att staden upphandlar trafiken för att det ska gå att styra dess omfattning. Att efterfrågan på lastbilstransporter skulle minska för att man gör det lättare för bilarna att komma fram, det känns lika sannolikt som att folk skulle åka mindre kollektivt för att man snabbar upp bussarna!

Jonas1968

Citat från: calken skrivet 22 januari 2010, 15:21:24 PM
Med risk att det har tagits upp tidigare, på Brännpunkt i SvD idag så skriver Carin Jämtin (S), Yvonne Ruwaida (MP) och Ann-Margarethe Livh (V), alla tre oppositionsborgarråd, Stockholms stad om ett förslag till att låta Varutransporter få köra i Bussfilerna, mot att de lovar att "minska antalet lastbilar".

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-varubilar-fa-kora-i-bussfiler_4129177.svd

Personligen så tycker jag att det inte låter bra, bussfilerna är väl ändå till för bussarna? Jag menar, får lastbilarna verkligen plats?

MVH Calken
Dessutom så minskar ju inte detta behovet av lastbilstransporter för vad skulle lastbilarna inne i stan ersättas med? Godståg är ju knappast ett alternativ för att förmedla varor inne i städerna.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas1968

Citat från: calken skrivet 22 januari 2010, 15:56:44 PM
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=241342  ;)
Problemet är ju att man ändå måste frakta varorna från Tunnelbanan ut till affärerna samt att man måste bygga omlastningsterminaler vid tunnelbanestationerna vilket måste bli extremt dyrt på dom stationer som ligger underjordiskt där man måste borra upp nya tunnlar. Verkar tveksamt.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer


Björn Ax

Ja med tanke på att alla gör det redan iaf här i uppsala så skulle det inte göra nån skillnad här.

Jag undrar om nån har blivit stoppad av polisen för att ha kört i bussfält här i Uppsala?

lil-sis

Antagligen inte, igår så lade sig minst fyra bilar i bussfilen. Bredvid en polisbil. Sisådär tio minuter senare lade sig en annan polisbil själv i bussfilen... (Den flyttade dock kvickt på sig när en 111 ville ut från hållplatsen men det säger ändå allt). Och ja, det var mellan 15-18.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

SimonB

Ett mycket bra förslag vad gäller varubilar i bussfiler!
Varubilarna är helt nödvändiga i stadsmiljön (till skillnad från personbilar, där resandet kan överföras till kollektivtrafik), och att låta dem köra i kollektivkörfälten skulle hjälpa till att effektivisera transporterna och minimera utsläppen.

homer

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 19:15:24 PM
Ett mycket bra förslag vad gäller varubilar i bussfiler!
Varubilarna är helt nödvändiga i stadsmiljön (till skillnad från personbilar, där resandet kan överföras till kollektivtrafik), och att låta dem köra i kollektivkörfälten skulle hjälpa till att effektivisera transporterna och minimera utsläppen.

men knappast göra busstrafiken snabbare >:(

AO

Citat från: homer skrivet 22 januari 2010, 19:30:31 PM
men knappast göra busstrafiken snabbare >:(

Är det så fullt i bussfilerna idag att det skulle bli trångt om varutransporterna också gick där?

buskörare

Citat från: AO skrivet 22 januari 2010, 19:33:42 PM
Är det så fullt i bussfilerna idag att det skulle bli trångt om varutransporterna också gick där?

I Stockholm slutar en del bussfiler på en hållplats som efter det har ett rödljus. Blir en lastbil stående för rött där, betyder det att bussen/bussarna bakom inte kommer åt hållplatsen och kan lasta. Det kan man tappa upp till 2-3 minuter på på vissa ställen.

SimonB

Citat från: homer skrivet 22 januari 2010, 19:30:31 PM
men knappast göra busstrafiken snabbare >:(

Det är möjligt, men varubilarna har precis lika stor tidspress som kollektivtrafiken, däremot har vi betydligt färre rättigheter i trafiken. Fråga mig...

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2010, 19:37:36 PM
I Stockholm slutar en del bussfiler på en hållplats som efter det har ett rödljus. Blir en lastbil stående för rött där, betyder det att bussen/bussarna bakom inte kommer åt hållplatsen och kan lasta. Det kan man tappa upp till 2-3 minuter på på vissa ställen.

Just att använda bussfilen på en väg där det finns vanliga filer, det känns inte så viktigt. Däremot vill jag kunna köra på de vägarna jag inte får köra på, men som bussarna får göra det på. Till exempel förbi Stortorget på Stora södergatan i Lund. Det skulle bespara mig flera km i omväg.
Jag anser att varubilarna har fallit åt sidan för trafikplanerarna. Kollektivtrafiken får all gräddfil, men man glömmer bort att leveranserna är minst lika nödvändiga för att staden ska fungera. Utan dem, inga butiker, restauranger eller service.