Opposition: "Låt varubilar få köra i bussfiler"

Startat av Carl Eric, 22 januari 2010, 15:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Med risk att det har tagits upp tidigare, på Brännpunkt i SvD idag så skriver Carin Jämtin (S), Yvonne Ruwaida (MP) och Ann-Margarethe Livh (V), alla tre oppositionsborgarråd, Stockholms stad om ett förslag till att låta Varutransporter få köra i Bussfilerna, mot att de lovar att "minska antalet lastbilar".

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-varubilar-fa-kora-i-bussfiler_4129177.svd

Personligen så tycker jag att det inte låter bra, bussfilerna är väl ändå till för bussarna? Jag menar, får lastbilarna verkligen plats?

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

På ett teoretiskt plan förstår jag tanken: "vi hjälper lastbilarna att komma fram fortare så behöver ni inte lika många". Men det är en fånig förhoppning, det krävs väl i stort sett att staden upphandlar trafiken för att det ska gå att styra dess omfattning. Att efterfrågan på lastbilstransporter skulle minska för att man gör det lättare för bilarna att komma fram, det känns lika sannolikt som att folk skulle åka mindre kollektivt för att man snabbar upp bussarna!

Jonas1968

Citat från: calken skrivet 22 januari 2010, 15:21:24 PM
Med risk att det har tagits upp tidigare, på Brännpunkt i SvD idag så skriver Carin Jämtin (S), Yvonne Ruwaida (MP) och Ann-Margarethe Livh (V), alla tre oppositionsborgarråd, Stockholms stad om ett förslag till att låta Varutransporter få köra i Bussfilerna, mot att de lovar att "minska antalet lastbilar".

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-varubilar-fa-kora-i-bussfiler_4129177.svd

Personligen så tycker jag att det inte låter bra, bussfilerna är väl ändå till för bussarna? Jag menar, får lastbilarna verkligen plats?