Nyheter SL-busstrafik 2010

Startat av Omnilasse, 15 december 2009, 13:58:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Karsten skrivet 16 december 2009, 21:36:39 PM
Och hur kommer 444 påverkas av att 445 börjar trafikeras hela dagarna? Turtätheten Slussen-motorvägen-Björknäs-Orminge borde ju öka, samordnas dessa linjer? Vilken turtäthet kommer 445 få, och kommer 422 gå parallellt med 445 på sträckan Björknäs-Gustavsberg? Det är lite märkligt att man inte "marknadsför" 445:ans kraftiga utökning som en separat nyhet i dokumentet. Det behövs även i fortsättningen bra förbindelser Sickla-Orminge, dagens 422or i 15-minuterstrafik med boggivagnar är ofta överfulla på vardagseftermiddagarna. Att förlänga 413 till Orminge vissa tider kanske vore något?

står
CitatDetta medför att Gamla Skärgårdsvägen
förlorar sin trafik med linje 428-430. Denna trafik ersätts av linje 445
som förlängs så att den startar/slutar i Gustavsberg de flesta tider som
inte Gamla Skärgårdsvägen trafikeras av annan motorvägstrafik (linje
425 Slussen – Gustavsbergs Lugnet).
vilket borde vara all tid som 428-430 trafikerar Lagnövägen idag, dvs från tidig morgon till sen kväll, men sen står de längre ner
CitatLinje 445 trafikerar sin förlängda sträcka till/från Gustavsberg ca kl.
07-14 samt kl. 19.30-21.30 i riktning från Slussen, och ca kl. 10-22 i
riktning mot Slussen.
vilket inte riktigt är de tider som motorvägsbussarna går på idag. utan en klar försämring framförallt på kvällarna


att förlänga 413 verkar lite dumt då den egentligen har Talludden som sluthpl. Slussen-björknäs avgångarna är väl egentligen förstärkningar för 422 om jag inte minns fel, nog var de så förut iallafall.
men man kan ju alltid starta 419 igen om inte 422 går att korta av

Karsten

Det som inte verkar så genomtänkt är ju varför man ska trafikförsörja Ö Ekedal med 445 då inte 425 trafikeras. Om det inte finns något behov att utöka trafikeringstiden på 445 utöver behovet att trafikförsörja Ö Ekedal med en snabbare buss än 422 så förstår jag inte varför dessa bussar inte kan gå motorvägen från Lagnövägen till stan.

Någon mer insatt i arbetet kring förslaget kanske kan utveckla det? HB?

at1981

Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 22:16:29 PM

att förlänga 413 verkar lite dumt då den egentligen har Talludden som sluthpl. Slussen-björknäs avgångarna är väl egentligen förstärkningar för 422 om jag inte minns fel, nog var de så förut iallafall.
men man kan ju alltid starta 419 igen om inte 422 går att korta av



Hej!

Linje 422 borde va unik för sträckan mellan Orminge - Gustavsberg och återinför linje 419 lokalvägen mellan Slussen - Orminge C för att begränsa antalet olika linjevarianter på enskild linje.

Linje 445 går ju också sträckan Orminge - Gustavsberg men den kör ju som sagt motorvägen mellan Slussen - Björknäs vilket 422 inte gör, vilket utgör en skillnad.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM
Sls argument att de skulle vara otydligt med två linjer till Duvnäs utskog köper jag inte, tycker de här nya förslaget är vansinnigt, bussarna måste ju ändå köra bort till forum nacka rondellen och vända om, de går inte att vända om man ska ha ektorp C som sista hållplats alltså - i betyg!


Hejsan!

Jag funderade också väldigt mycket på det där var 411 ska vända i och med SL:s förslag, för om de ska gå till Ektorps C så kan de tidigast vända vid rondellen i Nacka Forum. Då vore det mer rimligt att korta av linje 411 att enbart gå till Skurustugan så den kan vända vid Ektorps rondellen men i praktiken så innebär det dagens ringlinjer 409 och 411 med bussbyte till/från Slussen vid Skurustugan. Folk som åker med dagens 411 som t.ex. vill till Skuru torg åker med 413, 414, 422 eller 471 från Slussen till Skurusutgan och byter där och människor som åker från t.ex. Skuru torg byter ju såklart vid Skurustugan till anslutande buss till Slussen.

Dessa människor vill inte åka en omväg via Lindholmsplan bara för att slippa byta buss, utan väljer den snabbaste vägen till Slussen, däremot borde man i fallet 409 och 411 följa övrigt mönster i SL-trafiken vad gäller ringlinjer som trafikeras dubbelriktat att kalla den H eller V som i fallet med 424 eller göra som på Rådmansö (631) att i ena riktningen kalla linjen som X efter siffran.

Folk som i nutid reser med 409 och 411 är så vana med hur det fungerar, för så här har väl bussarna kört sedan SL bildades i början på 1970-talet och efter 40 år så blir det mer förvirring än nytta i och med det här nya förslaget.


Det som skulle göra människorna glada däremot är att linje 449 trafikeras under dagtid också och då ersätta 409 och låta 411 gå som vanligt under den tiden, för människor som reser lokalt inom Nacka från t.ex. Skuru torg får väl finna sig i att åka via Lindholmsplan men som kompensation får människor i det området en direktbuss till Slussen --- Men som vanligt handlar det ju om passagerarunderlag och sådant
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Citat från: Karsten skrivet 16 december 2009, 22:29:32 PM
Det som inte verkar så genomtänkt är ju varför man ska trafikförsörja Ö Ekedal med 445 då inte 425 trafikeras. Om det inte finns något behov att utöka trafikeringstiden på 445 utöver behovet att trafikförsörja Ö Ekedal med en snabbare buss än 422 så förstår jag inte varför dessa bussar inte kan gå motorvägen från Lagnövägen till stan.


Hejsan!

Boende mellan hpl. Lagnövägen och Höjdhagen blir nog inte så glada åt att behöva åka med 445 eller 422 från Slussen för att ta sig hem, annars får de åka 474 till Gustavsberg och byta till 422 eller 445 mot Slussen. Då skall tidtabellerna vara så pass synkroniserade med varandra att man som passagerare inte ska behöva vänta så länge vid bussbyte.

Fast å andra sidan när vägen för ett antal år sedan hade rasat där strax efter hpl. Eriksberg (mot Gustavsberg) så gick ju 485 mellan Östra Ekedal och Farsta slott och då hade de under lång period ingen direktbuss alls från Slussen utan behövde alltid byta buss så det skulle nog fungera.

Om nu 445 ska ersätta 422 mellan Orminge - Gustavsberg så borde 445 också gå till Styrmannen alternativt att man kör 425 direkt från Slussen till Styrmannen under denna tiden på dygnet som 445 trafikeras som ersättare för 422.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM
ang 436-440 och direkt bussar håller jag med dig, bussarna tappade mycket folk när dem fick (slussen-bussbyte) i hemmesta 2005 men de verkar som om folk har hittat tillbaka till dem för de är ofta väldigt mycket folk och 474:orna blir fulla redan innan dem lämnat första hållplats


Hej!

Igår pratade jag med en människa som arbetar på Värmdö kommun med trafikfrågor som i sin tur har täta kontakter med SL, han och hans kollegor har en målsättning att människor bortom Hemmesta ska få bättre trafik än idag och än så länge har SL inga planer på att slopa bussbytena vid Hemmesta utanför rusningstid med tanke på 474:ans höga turtäthet och enligt SL låga passagerarunderlag bortom Hemmesta.

Men enligt "homer" så blir ju 474:an fullsatt ibland redan vid Hemmesta vägskäl mot Slussen (trots 474:ans höga turtäthet) och det talar emot SL:s siffror om lågt passagerarunderlag bortom Hemmesta, och om människor slipper byta buss så kommer passagerarunderlaget att öka ytterliggare bortom Hemmesta.


(Om SL skulle slopa krav på just blå bussar på stomlinjer, för passageraren är intresserad av linjenummer och framförallt av turtäthet och inte bussens färg så ökar flexibiliteten avsevärt. För om det inte är motiverat med direktbussar sent på kvällarna mellan Hemmesta och Stockholm vilket jag kan förstå, då kan man låta 436 - 440 skylta om i Hemmesta till 474 och köra till Slussen via Gustavsberg så slipper man byta buss i alla fall och ändå ett enda linjenummer att hålla reda på för resenärer Hemmesta - Gustavsberg - Slussen)

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Carl Eric

Citat från: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:06:24 AM

Hejsan!

Boende mellan hpl. Lagnövägen och Höjdhagen blir nog inte så glada åt att behöva åka med 445 eller 422 från Slussen för att ta sig hem.


NEJ VERKLIGEN INTE!

Anledning till att man åker 25 eller 28-30 är för att slippa stå på 74:an... Kliver av vid Höjdhagen och tycker inte att det är något problem med att få vänta lite längre bara man SLIPPER åka 74:an!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:36:47 AM

Men enligt "homer" så blir ju 474:an fullsatt ibland redan vid Hemmesta vägskäl mot Slussen (trots 474:ans höga turtäthet) och det talar emot SL:s siffror om lågt passagerarunderlag bortom Hemmesta, och om människor slipper byta buss så kommer passagerarunderlaget att öka ytterliggare bortom Hemmesta.

Jag skulle nog säga att både "Homer" och SL har rätt. Trafikunderlaget skiljer sig förstås rätt kraftigt både mellan turerna och de olika linjerna, så på vissa turer är förstås underlaget relativt stort. Meningen med en stombuss blir också lite fel om alla passagerare skall byta till samma linje. I sådana fallet blir ju resultatet att man måste sätta in extrabuss på 474 och då är det verkligen fel. Utifrån passagerarantal kan det väl dock konstateras att underlaget från Hemmesta också behövs för att kunna fylla en direktbusslinje utanför högtrafik. Utan att ha tillgång till aktuell passagerarstatistik, kan man ju dock från belastningen i högtrafik sluta sig till att det iaf skulle gå att ha halvtimmestrafik med direktbussar på sträckan Slussen-Hemmesta. Frågan är ju då om passagerarna väljer att vänta på direktbuss eller om man tar 474 om den kommer först. I det senare fallet skulle det ju inte vara någon idé. Samtidigt kan det konstateras att restiden från Slussen nästan är 20-minuter längre med 474 och det är en ganska stor tidsvinst (större än reformen för trafiken till Ingarö). Men det kostar drygt två omlopp och det kan kanske vara svårt att minska på 474:ans trafik. Å andra kan det ju vara ett alternativ istället för att öka 474:ans turtäthet utanför högtrafik. Tycker kanske själv att det hade varit naturligare att istället för att införa 10-minuterstrafik dagtid (mot kvarstrafiken), skulle man ha infört direktbussar i halvtimmestrafik till Hemmesta under dagtrafiken. Att det krävs 10-minuterstrafik även utanför högtrafik på 474 tyder på att det är rätt många som kan åka andra alternativ i högtrafik.



Omnilasse

Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM

vad gäller 446C säger jag bara -TÄNK OM. verkar helt värdelöst, och funderar på vad körtiden kommer bli från Cityterminalen via vasagatan... kommer troligen bli en flopp eftersom de kommer ta för lång tid och folk väljer  att resa från slussen då de går fortare och där kommer de då visa sig att bussarna inte räcker till...
.
435C har man åtminstånde lagt bussarna som extra bussar utöver vanliga 435:or vilket är klokt, de kommer givetvis vara några som väljer den på morgonen då folk ändå står vid stolpen och väntar, men på eftermiddagen går dem troligen tomma, precis som 485X gjorde 2006... minns inte SL hur de var 2006?
Såg att 435C och 446C kommer börja gå redan från den 11 januari. Vad jag förstår är det platsbristen vid Slussen som gör att det är svårt att trafikera fler bussar där. Problem är helt enkelt att det tar nästan 4-minuter att fylla en ledbuss och då är det svårt med tätare trafik. Däremot så kommer 446 behålla sin 5-minuterstrafik på eftermiddagen från Slussen. Att man väljer Cityterminalen är väl förstås något mer attraktivt än att ta bussen ute på gatan, eftersom man kan vänta inomhus. Så det kan nog locka lite mer på eftermiddagen (under förutsättning att det inte tar för lång tid på Vasagatan), däremot kanske valet på 446C att ha halvtimmestrafik före 16 och efter 18, som ganska dödfött. Hur många väntar 20-25 minuter på bussen, istället för att ta tunnelbanan till Slussen? 20-minuterstrafik är också lite för sällan, för att det ska vara ett attraktivt alternativ.