Nyheter SL-busstrafik 2010

Startat av Omnilasse, 15 december 2009, 13:58:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Idag tas (förhoppningsvis) planen för trafikförändringar för 2010 av Sl:s styrelse. En hel del har förändrats från tidigare förslag - så mycket nya linjer blir det dock inte. Däremot är det förstärkningar på många linjer. Till de större trafikförändringarna hör:
- ny linje från Cityterminalen till/från Marabou och infra City i Upplands Väsby (antar att man utnyttjar tomkörningar på 865) (tre turer morgon/kväll)
- 445C till Cityterminalen med 10-minuterstrafik (i högtrafikriktning)
- 435 C till Cityterminalen (i högtrafikriktning)
- Ny linje i högtrafik från Vallentuna till Kista
- 865 förlängs till Kungens kurva
- 635 till Österåkersanstalten (om vägen tillåter)
- 411 ersätter 409 och 411 och blir vändande

Några förändringar som inte innebär nya linjer - men dock förändringar i trafikuppläggg gäller det som tidigare diskuteras i "Ingaröpaketet", det vill säga direktbussar till Slussen även dagtid, kvällstid blir det vanliga 428-430 till Gustavsberg C. 467 förlängs som tidgare sagts till Brunn och blir vändande linje. 445 förlängs till Gustavsberg (vissa tider för att kompensera för Ingaröbussarna).

När det gäller 639 är tankegångarna kvar på att ta bort 625, men det verkar bara handla om att erätta turer och inte någon större utökning som det talats om tidigare.

MrX

Går det att läsa om detta någonstans? Mitt patetiska försök att hitta det på SLs hemsida misslyckades totalt..

Lite kul med 435C och någon 44XC (varför jag sätter X där är att jag är osäker vilken som menas) är att Tyresögaraget kommer köra ett antal avgångar. Jag undrar hur det kommer fungera praktiskt. Bussarna i Tyresö räcker precis till det de är avsedda för och det finns inte mycket plats för fler. För förfogandevagnarna vi har för tillfället kommer vi ha kvar även i vår så det är inga bussar som frigörs någonstans. Eller så har jag bara missat något..

Omnilasse

Citat från: MrX skrivet 15 december 2009, 14:53:15 PM
Går det att läsa om detta någonstans? Mitt patetiska försök att hitta det på SLs hemsida misslyckades totalt..

Lite kul med 435C och någon 44XC (varför jag sätter X där är att jag är osäker vilken som menas) är att Tyresögaraget kommer köra ett antal avgångar. Jag undrar hur det kommer fungera praktiskt. Bussarna i Tyresö räcker precis till det de är avsedda för och det finns inte mycket plats för fler. För förfogandevagnarna vi har för tillfället kommer vi ha kvar även i vår så det är inga bussar som frigörs någonstans. Eller så har jag bara missat något..
Tyvärr finns det inte utlagt (de brukar lägga ut styrelseärendena - men just denna är inte utlagd ännu), nu fick jag begära ut det direkt från SL.

Såg att jag skrev fel menade förstås 446C och inte 445 som jag råkade skriva.

MrX

Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 15:42:37 PM
Tyvärr finns det inte utlagt (de brukar lägga ut styrelseärendena - men just denna är inte utlagd ännu), nu fick jag begära ut det direkt från SL.

Såg att jag skrev fel menade förstås 446C och inte 445 som jag råkade skriva.

Då får jag vänta tills den kommer ut, blir väl nästa år.

Då stämmer det! Vi skulle köra 435C och 446C, jag vart lite osäker där ;)

Ulf Rådeström

Eller kan du ladda ner den här - jag hade visst sparat en kopia när den väl låg ute  :)
Det står 2009 i början - men förslagen gäller för perdioden från 2010 några sidor längre ner när det verkligen börjar  :)

http://www.svenskbusshistoria.se/SL2010.pdf

Omnilasse

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 16:39:45 PM
Eller kan du ladda ner den här - jag hade visst sparat en kopia när den väl låg ute  :)
Det står 2009 i början - men förslagen gäller för perdioden från 2010 några sidor längre ner när det verkligen börjar  :)

http://www.svenskbusshistoria.se/SL2010.pdf
Fast det där är remissförslaget, det jag avsåg var förslaget till styrelsen som är mycket mer specificerat och där det tillkommit en hel del, fast det är klart mycket är ju kvar från det tidigare förslaget också.

M224

Jag hoppas innerligt att det är dags för 15-min trafik på linje 172 under helgerna. Det är märligt att så tung och hårt belastad blåbusslinje har 30-min trafik på lördagar och söndagar. Det är ofta som bussarna är fulla. Har mailat om detta till SL ett flertal gånger.

Omnilasse

Citat från: M224 skrivet 15 december 2009, 20:12:58 PM
Jag hoppas innerligt att det är dags för 15-min trafik på linje 172 under helgerna. Det är märligt att så tung och hårt belastad blåbusslinje har 30-min trafik på lördagar och söndagar. Det är ofta som bussarna är fulla. Har mailat om detta till SL ett flertal gånger.
Man föreslår 20-minuterstrafik på lördagar och söndagar

M224

Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:17:02 PM
Man föreslår 20-minuterstrafik på lördagar och söndagar

Det är taget.  ;)

Ted Selander

Det färdiga förslaget lär ha tagits i sin helhet på styrelsemötet i går.

http://sl.se/Templates/PageListing.aspx?id=7822

/Ted

at1981

Hej!


Bilden överst på sidan 17 i PDF-dokumentet (http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf), var tror ni den är tagen?
Det är en 40- eller 41-vagn och jag har en gissning var den är tagen för omgivningarna ser väldigt bekanta ut för mig men jag kan säkerligen ha helt fel, för så där kanske det ser ut på andra ställen också.

Det är antingen buss 436 eller buss 440 mot Hemmesta strax efter hpl. "Saltarövägen" för till vänster där i bild är det trädbevuxet och på andra sidan gatan sett i bild så är det lite öppet.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Hejsan!


Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:

Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)

Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)

Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?

Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434. 
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: at1981 skrivet 16 december 2009, 20:03:19 PM
Hejsan!


Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:

Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)

Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)

Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?

Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434.  

Sls argument att de skulle vara otydligt med två linjer till Duvnäs utskog köper jag inte, tycker de här nya förslaget är vansinnigt, bussarna måste ju ändå köra bort till forum nacka rondellen och vända om, de går inte att vända om man ska ha ektorp C som sista hållplats alltså - i betyg!

420 borde rimligtvis få trafik samma tider som Ingaröbussarna går som X-bussar samtidigt kan man korta av 422 till Orminge eller ta bort den helt, från sickla till Orminge kan man ju byta i forum..., men som sagt de står ju inget så de återstår väl att se hur de är tänkt...

vad gäller 446C säger jag bara -TÄNK OM. verkar helt värdelöst, och funderar på vad körtiden kommer bli från Cityterminalen via vasagatan... kommer troligen bli en flopp eftersom de kommer ta för lång tid och folk väljer  att resa från slussen då de går fortare och där kommer de då visa sig att bussarna inte räcker till...

435C har man åtminstånde lagt bussarna som extra bussar utöver vanliga 435:or vilket är klokt, de kommer givetvis vara några som väljer den på morgonen då folk ändå står vid stolpen och väntar, men på eftermiddagen går dem troligen tomma, precis som 485X gjorde 2006... minns inte SL hur de var 2006?

vad gäller Gustavsgården och 467 verkar dem inte ha tänkt till, visst finns de någon 3 vägs korsning precis efter Gustavsgården där de skulle fungera att vända, men de är nog knappast troligt att de blir så, man har nog helt enkelt inte tänkt igenom de, och absolut inte varit på platsen och kollat...

att 445 blir enda bussarna som trafikerar lagnövägen kommer troligen bli lite skrik om i lokaltidningen från boende vid Insjön, gissningsvis kommer Sl backa efter påtryckningar och sätta in några extra avgångar på 425 (bara en gissning baserad på erfarenhet).

hade dessutom varit bättre att förlänga 467 till vallbovägen, man hade vunnit mycket på att bara köra kortvagnar vid fågelvik (större sannorlikhet att bussen kommer upp för backen) dessutom hade 430 fått en bättre sträcka och boende vid eknäsvägen hade sluppit slingan



ang 436-440 och direkt bussar håller jag med dig, bussarna tappade mycket folk när dem fick (slussen-bussbyte) i hemmesta 2005 men de verkar som om folk har hittat tillbaka till dem för de är ofta väldigt mycket folk och 474:orna blir fulla redan innan dem lämnat första hållplats

Tommy E

Utmärkt att en ny eftermiddagstur på linje 338 införs! :) Men tyvärr dröjer det väl till nästa höst innan förändringen träder i kraft?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Och hur kommer 444 påverkas av att 445 börjar trafikeras hela dagarna? Turtätheten Slussen-motorvägen-Björknäs-Orminge borde ju öka, samordnas dessa linjer? Vilken turtäthet kommer 445 få, och kommer 422 gå parallellt med 445 på sträckan Björknäs-Gustavsberg? Det är lite märkligt att man inte "marknadsför" 445:ans kraftiga utökning som en separat nyhet i dokumentet. Det behövs även i fortsättningen bra förbindelser Sickla-Orminge, dagens 422or i 15-minuterstrafik med boggivagnar är ofta överfulla på vardagseftermiddagarna. Att förlänga 413 till Orminge vissa tider kanske vore något?