Xtrafik's nya kort

Startat av Fredde, 06 oktober 2009, 06:53:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?




http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165

Anders Noren

De nya kortläsarna är i alla fall till det yttre identiska med LLT:s, så det skulle kunna vara så att X-Trafiks nya kort följer den nationella resekortstandarden även om BIMS kanske inte har kommit till skott.

Anders

yngrot

Till skillnad mot Västtrafik talar X trafik om hur det fungerar. Bra att de gör så ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

Citat från: Fredde skrivet 06 oktober 2009, 06:53:42 AM
Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?




http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165
nästan som accses korten i sl-land/sl/stockholm

AO

#4
På måndag kommer korten att börja användas fullt ut. Enligt en bussförare så halverar man tiden för påstigning, det är inte dåligt det  :)

http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1435580

Tänk om man kunde göra som i Uppsala och installera den nya kortläsaren vid den vänstra framdörren också. Då kan de som ska köpa enkelbiljett, har sms-biljett eller automat-biljett gå in i högerdörren och de med kort kan gå in i vänsterdörren. I Uppsala går lastningen förhöllandevis väldigt snabbt tack vare att man har detta system.

Olof Lagerkvist

Citat från: the0fiskis skrivet 08 oktober 2009, 18:21:20 PM
nästan som accses korten i sl-land/sl/stockholm

Ja, alla beröringsfria kort för kollektivtrafik som nu införs i Sverige och många andra länder använder samma standard och till stor del också samma format på datat på kortet. Därför blir det bara en fråga om programvaruanpassning och utbyte av krypteringsnycklar för att få kort att fungera i andra system än "hemmasystemet".

Det blir alltså inga större problem framöver att byta till biljettmaskiner från andra tillverkare om det skulle behövas eftersom resenärerna kan behålla samma kort och använda dessa i de nya maskinerna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 14 oktober 2009, 09:10:40 AM
På måndag kommer korten att börja användas fullt ut. Enligt en bussförare så halverar man tiden för påstigning, det är inte dåligt det  :)

http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1435580

Tänk om man kunde göra som i Uppsala och installera den nya kortläsaren vid den vänstra framdörren också. Då kan de som ska köpa enkelbiljett, har sms-biljett eller automat-biljett gå in i högerdörren och de med kort kan gå in i vänsterdörren. I Uppsala går lastningen förhöllandevis väldigt snabbt tack vare att man har detta system.


Bra! Kortare påstigningstid -> bättre punktlighet och kortare körtid -> snabbare tidtabeller och kortare regleringstider -> snabbare resa för kunden och billigare trafik för kommunen. Nästa steg blir att installera fler signalprioriterade trafiksignaler än den vid Teaterplan. Dessutom vore det bra om kommunen skulle våga ta sina egna skrivningar från översiktsplanearbetet på allvar - där påtalas ett behov av bussfiler hela vägen mellan Norrtull och Kaserngatan...

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 14 oktober 2009, 13:16:28 PM
Bra! Kortare påstigningstid -> bättre punktlighet och kortare körtid -> snabbare tidtabeller och kortare regleringstider -> snabbare resa för kunden och billigare trafik för kommunen. Nästa steg blir att installera fler signalprioriterade trafiksignaler än den vid Teaterplan. Dessutom vore det bra om kommunen skulle våga ta sina egna skrivningar från översiktsplanearbetet på allvar - där påtalas ett behov av bussfiler hela vägen mellan Norrtull och Kaserngatan...

Anders

Det går mycket fort med dom nya korten har jag märkt när skolungdommar (försöksgruppen) går på..
Körtiderna bör kunnas kortas med flera minuter på flera linjer när detta är fullt utbyggt! Så dom 4,5 milj Xtrafik har betalat för detta bör kunnas sparas in fort på minskade körtider/omlopp samt för entreprenören lönekostnader/bränslekostnader (dvs anbud bör kunna pressas i pris en hel del, synd bara att flera avtal redan har kommit till nyliggen) .. Ökat resande kommer det även bli när resan går fortare! Bara hoppas det blir mer prioriterade trafiksignaler & bussfiler framöver som du beskriver!

RoggaBoy

Citat från: Fredde skrivet 06 oktober 2009, 06:53:42 AM
Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?




http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165

Nej, detta blev en nödlösning tills BIMS finns om en två år i Gävle.

AL

Citat från: Fredde skrivet 16 oktober 2009, 08:04:20 AM
Det går mycket fort med dom nya korten har jag märkt när skolungdommar (försöksgruppen) går på..
Körtiderna bör kunnas kortas med flera minuter på flera linjer när detta är fullt utbyggt! Så dom 4,5 milj Xtrafik har betalat för detta bör kunnas sparas in fort på minskade körtider/omlopp samt för entreprenören lönekostnader/bränslekostnader (dvs anbud bör kunna pressas i pris en hel del, synd bara att flera avtal redan har kommit till nyliggen) .. Ökat resande kommer det även bli när resan går fortare! Bara hoppas det blir mer prioriterade trafiksignaler & bussfiler framöver som du beskriver!

???

RoggaBoy



Anders Noren

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 11:47:17 AM
Det stämmer som jag sa att detta system bara finns i två år, se pressutskicket från Fara (fd CTP Nordic) här: http://www.cptnordic.se/index.php?option=com_content&view=article&id=131%3Ax-trafik-selects-fara-following-swedish-acquisition&catid=50%3Air&Itemid=112&lang=en

Förresten, om detta system inte är kompatibelt med den nationella resekortstandarden och det kommande BIMS-samarbetet utan måste bytas ut på nytt om två år så måste X-Trafik ha räknat med att systemet är rejält lönsamt under denna korta tid. Risken är annars att X-Trafiks anseende åker på en ordentlig smäll när systemet byts ut på nytt.
Utanför storstadsområdena är det ju nämligen en etablerad sanning att en kollektivtrafikresa är flera gånger dyrare än en bilresa, att bussarna går så gott som tomma med alldeles för hög turtäthet och att det hela är ett skatteslöseri av stora mått som bara är till för att politikerna ska kunna sko sig. I den allmänna opinionen ligger kollektivtrafiken redan på ett rejält minus och att byta biljettsystem efter bara två år riskerar att bli ytterligare ett tecken på korruptionen och ineffektiviteten.

Anders

RoggaBoy

Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 16:05:39 PM
Förresten, om detta system inte är kompatibelt med den nationella resekortstandarden och det kommande BIMS-samarbetet utan måste bytas ut på nytt om två år så måste X-Trafik ha räknat med att systemet är rejält lönsamt under denna korta tid. Risken är annars att X-Trafiks anseende åker på en ordentlig smäll när systemet byts ut på nytt.
Utanför storstadsområdena är det ju nämligen en etablerad sanning att en kollektivtrafikresa är flera gånger dyrare än en bilresa, att bussarna går så gott som tomma med alldeles för hög turtäthet och att det hela är ett skatteslöseri av stora mått som bara är till för att politikerna ska kunna sko sig. I den allmänna opinionen ligger kollektivtrafiken redan på ett rejält minus och att byta biljettsystem efter bara två år riskerar att bli ytterligare ett tecken på korruptionen och ineffektiviteten.

Anders

Problemet med den "gröna lådan" var att Swebus ska ha 20% av intäkterna och när denna låda ofta var trasig så blev de 0kr både till Swebus och Xtrafik, och detta var enda sättet att tillfälligt lösa problemet då det andra systemet är för gammalt. Visst måste de göras ett byte till, men samtidigt vad hade det kostat Xtrafik i ersättning till Swebus för uteblivna intäkter då?

Anders Noren

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 17:05:53 PM
Problemet med den "gröna lådan" var att Swebus ska ha 20% av intäkterna och när denna låda ofta var trasig så blev de 0kr både till Swebus och Xtrafik, och detta var enda sättet att tillfälligt lösa problemet då det andra systemet är för gammalt. Visst måste de göras ett byte till, men samtidigt vad hade det kostat Xtrafik i ersättning till Swebus för uteblivna intäkter då?

Alltså måste de ha bedömt att skadan av att behålla gröna lådan (ekonomisk kompensation till Swebus?) skulle vara större än skadan som blir när systemet byts ut igen om två år. För de misstänksamma tidningsartiklarna och arga insändarna kommer att komma, det lovar jag. Jag tror t.o.m. att Malin "varje-till-synes-felaktigt-använd-skattekrona-är-en-stöld-från-skattebetalarna" Siwe kommer att skriva en magsur notis om det på DN:s ledarsida.

Anders