Mycket om busstrafiken i Malmö/Lund

Startat av Walter, 24 september 2009, 15:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 09:52:29 AM
Det är väl snarare tvärtom. Det vill säga att om de gör åt en massa gas i onödan så är det skattebetalarna som tjänar på det eftersom även gas är belagd med drivmedelsskatt.

Det cycklisten menade var nog ifall avtalet var utformat så att Skånetrafiken/Malmö stad tillhandahåller gas utan att entreprenören betalar denna utan att det är beställarens uppgift att få fram den. Jag vet inte om ditt svar ska tolkas som att avtalet inte är skrivet så eller om du svarade på något annat?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 26 september 2009, 11:38:54 AM
Det cycklisten menade var nog ifall avtalet var utformat så att Skånetrafiken/Malmö stad tillhandahåller gas utan att entreprenören betalar denna utan att det är beställarens uppgift att få fram den. Jag vet inte om ditt svar ska tolkas som att avtalet inte är skrivet så eller om du svarade på något annat?

Jag utgick i mitt svar från att entreprenören betalar sitt drivmedel själv. Jag har aldrig hört talas om något annat förfarande men jag vet inte om det finns något specialavtal i Skåne. Men om det skulle vara så - vilket jag knappast tror - så bäddar det ju för ett slöseri med drivmedel om det inte finns något incitament för att spara på bränslet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrRep

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 11:26:18 AM
Hur går detta ihop med alkolås? Eller använder inte Arriva sådana?


Driftledaren tog alkohol prov på föraren innan han satt sig i bussen

MrRep

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 11:45:11 AM
Jag utgick i mitt svar från att entreprenören betalar sitt drivmedel själv. Jag har aldrig hört talas om något annat förfarande men jag vet inte om det finns något specialavtal i Skåne. Men om det skulle vara så - vilket jag knappast tror - så bäddar det ju för ett slöseri med drivmedel om det inte finns något incitament för att spara på bränslet.

Det är som du säger Staffan att entreprenören betalar sitt drivmedel själv och högst angelägen om att hålla förbrukningen nere i Skåne också.

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 24 september 2009, 15:16:43 PM
Och inte allt är särskilt roligt. Innan har här vairt inlägg om att bussarna i Malmö bullrar för mycket, nu går de visst på tomgång för länge.

http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html

Borås Lokaltrafik varmkör bussar på morgnarna under vinterhalvåret för att det inte ska vara minusgrader i bussen när föraren ska ha den.

Någon sa för ett antal år sedan till mig i just artikelberörda stad att gasen är miljövänlig så det gör inget om bussarna går på tomgång längre. Är det uppdagat nu att denna utsago ej längre är med verkligheten överensstämmande?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrRep skrivet 26 september 2009, 12:23:51 PM
Driftledaren tog alkohol prov på föraren innan han satt sig i bussen

Det är förstås möjligt men det låter rätt komplicerat att en driftledare skall kolla ett hundratal förare - eller vad det nu kan röra sig om - som skall ut på morgonen. Det har talats om att ha alkolås för att komma in i personallokalerna för att kunna hämta kassa och övrig utrustning men har detta införts någonstans?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 september 2009, 12:34:23 PM
Borås Lokaltrafik varmkör bussar på morgnarna under vinterhalvåret för att det inte ska vara minusgrader i bussen när föraren ska ha den.

Någon sa för ett antal år sedan till mig i just artikelberörda stad att gasen är miljövänlig så det gör inget om bussarna går på tomgång längre. Är det uppdagat nu att denna utsago ej längre är med verkligheten överensstämmande?

Biogasen ger ju också ifrån sig utsläpp när motorn är i gång även om det är mindre än på en dieselbuss. Så det är klart att man inte skall köra biogasbussar i onödan. Om nu rampen inte förmår värma upp bussen så att föraren har en dräglig temperatur på sin arbetsplats finns väl dock inte mycket annat att göra. Arbetsmiljöverket och även vissa länsbolag har slagit ned hårt på bussbolag, där innetemperaturen är för låg vid trafikstart.
Problemet med tomkörning vid garaget är väl dock oftast att bullret stör kringboende. Vid BL:s anläggning på Strömsdal är det problemet inte så stort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 15:42:07 PM
Biogasen ger ju också ifrån sig utsläpp när motorn är i gång även om det är mindre än på en dieselbuss. Så det är klart att man inte skall köra biogasbussar i onödan. Om nu rampen inte förmår värma upp bussen så att föraren har en dräglig temperatur på sin arbetsplats finns väl dock inte mycket annat att göra. Arbetsmiljöverket och även vissa länsbolag har slagit ned hårt på bussbolag, där innetemperaturen är för låg vid trafikstart.
Problemet med tomkörning vid garaget är väl dock oftast att bullret stör kringboende. Vid BL:s anläggning på Strömsdal är det problemet inte så stort.


Det finns inga kringboenden vid Arrivas depå i Malmö. Bara sockerbruket och AGA Gas.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -