Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan

Startat av Helena Jönsson, 22 september 2009, 11:08:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 19:07:31 PM
OKej men det verkar ju stämma när man kollar på bussbilder. Men varför ligger linje 1 för sig själv på slutet när linje 4 är med dom vanliga stadslinjerna?

Linje 1 tillkom efter att systemet satts i drift. Därför en egen serie på slutet.

Helena Jönsson

Citat från: Karsten skrivet 22 september 2009, 20:24:43 PM
Linje 1 tillkom efter att systemet satts i drift. Därför en egen serie på slutet.

Jaha okej ja det förklarar ju en hel del. Men hur många omlopp går det på 1:an en vardag ungefär då? Är det nästan 50 som serien tillåter eller är den väl tilltagen?

Yujin Zhang

Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:42:58 PM
Jaha okej ja det förklarar ju en hel del. Men hur många omlopp går det på 1:an en vardag ungefär då? Är det nästan 50 som serien tillåter eller är den väl tilltagen?

Mina grova beräkningar säger att det borde gå åt 23-27 bussar (INTE omlopp!) på 1an. Betänk dock att eftersom 53xx-vagnar bara får vara ute 7 (iaf när man fick se tanklappen för några år sedan) timmar i streck så det är i princip "lunchavlösning" kan vi säga, runt kl12-14. De bussar som kom ut först på morgonen rullar in efter morgonrusning. De bussar som kom ut sist på morgonrusning kör till drygt kl14 kan jag tänka mig. Efter eftermiddagsrusnings slut rullar de vagnar som kom ut kl12-14 in, medan de som gick ut på eftermiddagsrusning stannar kvar tills trafikdygnets slut. Detta betyder i princip att vagnarna i sig körs in mitt på dagen för tankning för att sedan rulla ut igen, men med nytt omloppsnummer. Samma sak gäller alltså på 4an, förutom de omlopp som Söder har.

Andy

Den uppfattningen jag fått av betydelsen av ordet "omlopp" är att det är en kod för en viss vagn under en hel dag. En vagn passas ihop med ett omlopp. Att vagnar sedan kan köra flera omlopp och att omlopp kan köras av flera olika vagnar är väl operativa avsteg från default-konfigurationen "en vagn-ett omlopp". Men omloppen ska väl kunna köras med en och samma vagn under en dag, eller?

Karsten

Citat från: Andy skrivet 23 september 2009, 00:06:20 AM
Den uppfattningen jag fått av betydelsen av ordet "omlopp" är att det är en kod för en viss vagn under en hel dag. En vagn passas ihop med ett omlopp. Att vagnar sedan kan köra flera omlopp och att omlopp kan köras av flera olika vagnar är väl operativa avsteg från default-konfigurationen "en vagn-ett omlopp". Men omloppen ska väl kunna köras med en och samma vagn under en dag, eller?

Så kan man så klart tolka det, och det är nog det vanligaste sättet.. Men tolkningen är nog upp till den som ska använda omloppen, om någon firma väljer att ge varje utgång från depå ett eget omloppsnummer så kan de ju självklart göra så. Det är ju trots allt enbart av den egna firmans intresse att skapa ett bra system för att hålla reda på antalet vagnar på tur varje dag.

Helena Jönsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 september 2009, 22:09:21 PM
Mina grova beräkningar säger att det borde gå åt 23-27 bussar (INTE omlopp!) på 1an. Betänk dock att eftersom 53xx-vagnar bara får vara ute 7 (iaf när man fick se tanklappen för några år sedan) timmar i streck så det är i princip "lunchavlösning" kan vi säga, runt kl12-14. De bussar som kom ut först på morgonen rullar in efter morgonrusning. De bussar som kom ut sist på morgonrusning kör till drygt kl14 kan jag tänka mig. Efter eftermiddagsrusnings slut rullar de vagnar som kom ut kl12-14 in, medan de som gick ut på eftermiddagsrusning stannar kvar tills trafikdygnets slut. Detta betyder i princip att vagnarna i sig körs in mitt på dagen för tankning för att sedan rulla ut igen, men med nytt omloppsnummer. Samma sak gäller alltså på 4an, förutom de omlopp som Söder har.

Aha  :)
Har söderhallen bara korta omlopp på 4:an eftersom de kan ha en och samma buss?

Yujin Zhang

Citat från: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 16:13:02 PM
Aha  :)
Har söderhallen bara korta omlopp på 4:an eftersom de kan ha en och samma buss?

Biogasbussarna orkar vara ute längre än 53xx vagnarna.

Helena Jönsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 september 2009, 17:49:59 PM
Biogasbussarna orkar vara ute längre än 53xx vagnarna.

Jaha och Söderhallen har bara biogas i sina blåbussar?  :)

Men varför kör söderhallen några omlopp på 4:an?
Är det för att just de omloppen både börjar och slutar på Gullmarsplan och det då blir kortast tomkörningar?

Helena Jönsson

Citat från: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 18:22:16 PM
Jaha och Söderhallen har bara biogas i sina blåbussar?  :)

Men varför kör söderhallen några omlopp på 4:an?
Är det för att just de omloppen både börjar och slutar på Gullmarsplan och det då blir kortast tomkörningar?

Ingen som vet?  ;)

Ted Selander

Citat från: Helena Jönsson skrivet 30 september 2009, 10:43:28 AM
Ingen som vet?  ;)

Jodå, det finns fler blå gasledbussar än det går åt på de traditionella Söderhallslinjerna 2 och 3. Då ligger 4:an bra till.

/Ted