Kortaste hållplatsavståndet eller är det ett "hållplatsområde" ?

Startat av Max W, 06 september 2009, 20:59:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 september 2009, 17:35:03 PM
Avståndet mellan Rotsunda gård och Kärleksbacken i riktning mot Upplands Väsby lär också ligga bra till.

Det är ca 100-120m mellan dom.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

JDS

Citat från: Optimal skrivet 07 september 2009, 22:20:32 PM
Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev. Men mer än 15 meter är det ja :P. Men 50, jo det kan nog stämma.

Med eniro och en linjal till hjälp uppskattar jag det till 115 m. Men visst, det är så kort att det känns löjligt att sitta kvar på bussen om den stannar vid den första och man ska av vid den andra.

igel

Annars har jag en till kandidat, förutom 615 (24m fågelvägen). (SL) 681 mellan hållplatserna Kulla vägskäl södra - Kulla vägskäl, 85m (körväg) något närmare om man går emellan.

igel

I samma korsning trafikerar linje 629 i riktning mot Danderys sjukhus hållplatserna, Kulla vägskäl norra -- Kulla vägskäl södra -- Kulla vägskäl. för att passagerare inte ska behöva korsa vaxholmsvägen.

Avstånd körvägen Kulla vägskäl norra - Kulla vägskäl södra 125m  och Kulla vägskäl södra - kulla vägskäl 95m.

Fågelvägen:
           KULV  KULV S  KULV N
KULV      --      80m      75m
KULV S  80m      --       65m
KULV N  75m     65m       -- 

Optimal

Citat från: JDS skrivet 07 september 2009, 22:42:32 PM
Med eniro och en linjal till hjälp uppskattar jag det till 115 m. Men visst, det är så kort att det känns löjligt att sitta kvar på bussen om den stannar vid den första och man ska av vid den andra.

Buss PC visade ett 2 siffrigt tal när jag tittade sist. Möjligt att det är 115 meter mellan Stora Lappkärrsberget och Lektorsstigen som är sluthållplatsen, men inte mellan Professorslingan och Stora Lappkärrsberget som är hållplatsen innan Lektorsstigen

JDS

Citat från: Optimal skrivet 08 september 2009, 08:47:37 AM
Buss PC visade ett 2 siffrigt tal när jag tittade sist. Möjligt att det är 115 meter mellan Stora Lappkärrsberget och Lektorsstigen som är sluthållplatsen, men inte mellan Professorslingan och Stora Lappkärrsberget som är hållplatsen innan Lektorsstigen

Vi får väl åka dit och mäta....

Obs att jag mätte mellan hållplatsernas mittpunkter, inte mellan de närmaste ändarna.

Max W

Citat från: JDS skrivet 07 september 2009, 22:13:30 PM
Men du är inte även den aktuella gatan i Sundbyberg att betrakta som ett gemensamt terminalområde?

Först vill jag tacka för alla kommentarer hittintills. Jättekul att se detta stora intresse.
Jovisst skulle man kunna betrakta Vasagatan som en "miniterminal", men det som ursprungligen gjorde att jag intresserade mig för dessa två lägen är det faktum att:
A) De har olika hållplatsnamn
B) Båda lägena är belägna flera hundra meter från resp. "namnobjekt".

OBS! att jag på hemsidan försökt förklara varför det blivit så och det är ju förmodligen tillfälligt. Jag antar att hpl Allén ska återflyttas till regnskyddet på Esplanaden stax före dess korsning med Allén när pågående arbeten är avslutade.



Optimal

Citat från: JDS skrivet 08 september 2009, 10:04:25 AM
Vi får väl åka dit och mäta....

Obs att jag mätte mellan hållplatsernas mittpunkter, inte mellan de närmaste ändarna.

Hehe :P Man kanske inte ska stirra sig blind på Buss PCn   ;)

JDS

Citat från: Max W skrivet 08 september 2009, 10:34:16 AM
Först vill jag tacka för alla kommentarer hittintills. Jättekul att se detta stora intresse.
Jovisst skulle man kunna betrakta Vasagatan som en "miniterminal", men det som ursprungligen gjorde att jag intresserade mig för dessa två lägen är det faktum att:
A) De har olika hållplatsnamn
B) Båda lägena är belägna flera hundra meter från resp. "namnobjekt".

OBS! att jag på hemsidan försökt förklara varför det blivit så och det är ju förmodligen tillfälligt. Jag antar att hpl Allén ska återflyttas till regnskyddet på Esplanaden stax före dess korsning med Allén när pågående arbeten är avslutade.

Fridhemsplan (linje 1) - Mariebergsgatan (linje 4) är ju isf ett liknande exempel om än med något längre avstånd.

Anders P.

I Östergötland skulle jag tro att hållplatserna "US Maskincentralen" och "US Norra Entrén" ligger bra till. Hållplatsavståndet kan vara ca 110 m, och inte mindre än fem tätortslinjer (2, 16, 17, 18, och 19) trafikerar båda hållplatserna. Jag förstår inte varför man inte kan ta bort den ena!

Båda hållplatserna ligger alltså på sjukhusområdet (US = Universitetssjukhuset), och förutom dessa finns hållplatsen "US Södra Entrén", som väl kan anses vara huvudhållplatsen på sjukhusområdet eftersom det är där man reglertid.