Hitta jobb som Busschaufför i Skåne?

Startat av charles, 14 augusti 2009, 20:09:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

charles

Har sökt jobb sen i maj då jag blev uppsagd från min arbetsplats (Produktionsoperatör), jag har sökt jobb som bara den, men inte lyckats hitta nåt, under min tid som jag arbetade sa alla att de är stor brist på framför allt Busschaufförer men de verkar inte finnas några jobb inom de nu, eller har jag fel?

Alla tips och ideer är välkommna.

MrRep

Veolia har nyligen vunnit en direkt upphandlig på Landskrona paketet (Fr. Lommabukten) De borde söka förare till trafikstarten i oktober (?) då de tar över den trafiken från Swebus. Eftersom Swebus får mycket annan trafik så kommer de inte att släppa så många förare.

charles

Tack så mycke, jag ska kontakta dom och skicka ansökan... Tack än en gång..;-)

Peter L

Citat från: MrRep skrivet 14 augusti 2009, 20:54:25 PM
Veolia har nyligen vunnit en direkt upphandlig på Landskrona paketet (Fr. Lommabukten) De borde söka förare till trafikstarten i oktober (?) då de tar över den trafiken från Swebus. Eftersom Swebus får mycket annan trafik så kommer de inte att släppa så många förare.

...vilken trafik tänker du på då?

Om trafiken är på annan placeringsort är det inte säkert att förare vill flytta med utan väljer att stanna "hemma" och byta arbetsgivare. Men tipset är dock bra!

Jan

Citat från: Peter L skrivet 15 augusti 2009, 11:22:44 AM
...vilken trafik tänker du på då?

Om trafiken är på annan placeringsort är det inte säkert att förare vill flytta med utan väljer att stanna "hemma" och byta arbetsgivare. Men tipset är dock bra!


Veolia kommer att söka folk till Malmö, Lund, Löddeköpinge samt Trelleborg.
I branschen 37 år

Marcus

Citat från: charles skrivet 14 augusti 2009, 20:09:38 PM
Har sökt jobb sen i maj då jag blev uppsagd från min arbetsplats (Produktionsoperatör), jag har sökt jobb som bara den, men inte lyckats hitta nåt, under min tid som jag arbetade sa alla att de är stor brist på framför allt Busschaufförer men de verkar inte finnas några jobb inom de nu, eller har jag fel?

Alla tips och ideer är välkommna.

Har du busskörkort? Har man det torde det inte vara särskilt svårt att få napp någonstans, framför allt inte om du kan tänka dig att vara timanställd.

charles

Citat från: Marcus skrivet 15 augusti 2009, 13:54:14 PM
Har du busskörkort? Har man det torde det inte vara särskilt svårt att få napp någonstans, framför allt inte om du kan tänka dig att vara timanställd.

Mmm, de är just de som är haken, var på intervju för ett tag sedan på Veolia i Kristianstad, men de var lite körigt tyckte dom i och med att jag var i slutfasen av en produktionsteknikerutbildning, så därför fick jag avslag. Nu är man som tur färdig med allt dock utan jobb. Som jag förstod de så börjar alla som timanställda och företaget bjuder på körkort mot ett krav att man stannar i ett år. Så tillbaka till frågan, naj, jag har inget Busskörkort.

MrRep


Peter L

Citat från: MrRep skrivet 16 augusti 2009, 19:16:45 PM
Landskrona paketet (Fr. Lommabukten)

Jag menade Swebus eftersom du skrev "Eftersom Swebus får mycket annan trafik så kommer de inte att släppa så många förare."

Vilken trafik tänker du på att Swebus får som gör att förare i Malmö, Landskrona och Lund stannar?

Jan

Citat från: Peter L skrivet 16 augusti 2009, 20:26:02 PM
Jag menade Swebus eftersom du skrev "Eftersom Swebus får mycket annan trafik så kommer de inte att släppa så många förare."

Vilken trafik tänker du på att Swebus får som gör att förare i Malmö, Landskrona och Lund stannar?


Produktionsökningar mellan Lund och Malmö göra att ingen behövs sägas upp. I Landskrona så kommer ökningar i december göra att den som blir över från linje 132 dvs 1,5 man får jobb inom annat avtal.
I branschen 37 år

Buss-Anders

Hej Charles!

Jag blir inte klok på om du har busskort eller inte.
Om du har det så ska det väl inte vara omöjligt.
Få utbildningen av företaget............är det så vanligt nuförtiden.
SL i Stockholm har det väl så men några andra har jag inte hört talas om på länge men jag kan ha fel. På vissa orter med hög arbetslöshet bekostade åtminstone arbetsförmedligen busskortet för cirka 4 år sedan.

Du får naturligtvis räkna med att vara timanställd ett bra tag först.
Det är en väldigt skillnad på att ta busskort och att vara busschaufför och klara av tidspress, resenärer, tidiga morgnar och sena kvällar nätter.
Det är en anledning till att man  bara blir timanställd först.

I ett anställningsförfarande/ anställningsintervju så är det smartast att inte tala om att får jag arbete som prod.tekn så sticker jag.Även om du inte säger det rakt ut så fattar ju arbetsgivaren anställaren att den här killen är det inte lönt att lägga utbildning på för han sticker så fort konjunkturen vänder. Då menar jag inte busskortet utan biljettkurs och linjekunskap.Alla bussföretag idag har sin trafik efter att ha vunnit ett lägsta anbud och ser verkligen till att inte dra på sig kostnader i onödan. En chaufför som snabbt försvinner är en sådan onödig kostnad.

Klädsel vid antällningsintervju som busschaufför är viktigt.
Du måste visa att du kan se ut som en chaufför.
Komma snyggt klädd med skjorta+kavaj+slips+snygga skor och nyrakad välklippt visar att du klarar av den biten och det  underlättar ju naturligtvis.
Företaget vill ha en proper anställd som  kan representera företaget och som även visar att man kan använda sig av  personen  även vid "finkörningar" alltså beställningar.

Mvh
Buss-Anders

Peter L

Citat från: Jan skrivet 03 september 2009, 21:15:57 PM
Produktionsökningar mellan Lund och Malmö göra att ingen behövs sägas upp. I Landskrona så kommer ökningar i december göra att den som blir över från linje 132 dvs 1,5 man får jobb inom annat avtal.

Vad trevligt! Roligt med produktionsökningar.

Jo

Citat från: Buss-Anders skrivet 04 september 2009, 15:34:03 PM



I ett anställningsförfarande/ anställningsintervju så är det smartast att inte tala om att får jag arbete som prod.tekn så sticker jag.Även om du inte säger det rakt ut så fattar ju arbetsgivaren anställaren att den här killen är det inte lönt att lägga utbildning på för han sticker så fort konjunkturen vänder. Då menar jag inte busskortet utan biljettkurs och linjekunskap.Alla bussföretag idag har sin trafik efter att ha vunnit ett lägsta anbud och ser verkligen till att inte dra på sig kostnader i onödan. En chaufför som snabbt försvinner är en sådan onödig kostnad.

Jag säger inte att du har fel när du säger att vissa/många/de flesta arbetsgivare tänkter så men jag vill nog mena att det i grunden är ett felaktigt tänk. Jag ser det som så att om personen tycker det är ett trevligare jobb att köra buss än jobba i industrin kommer denne förmodligen att stanna kvar och köra buss även om denne skulle få ett par tusen mer för ett jobb i industrin. Om personen längtar tillbaka till sitt gamla jobb så ser jag inte det som någon katastrof om någon som vantrivs slutar för att göra något denne ser som bättre. Alternativet torde vara ännu sämre. Man anställer någon som inte har någon annan möjlighet utanför branchen men som vantrivs men stannar kvar för att det inte finns något alternativ. Även om jag inte har något belägg för det gissar jag att stora merparten av de motsträviga förarna i bland annat Umeå och Stockholm som det rapporteras om hör till denna grupp.

Sedan är det inte alltid möjligt att skapa attraktiva heltidstjänster(med rimliga ekonomiska konsekvenser) på alla platser vilket också har diskuterats flitigt på forumet. Jag tror därför det kan vara vettigt att anställa även personer som har anställningar även utanför bussbranschen som kanske har ett halvtidsjobb som något annat men även kan ta ett pass på ett par timmar under morgonrusningen. Att ha timmanställda för att gå hemma och vänta på att bli inringda för att köra ett par timmar torde snart bli svårt med tanke på arbetslöshetsförsäkringens begänsning när det gäller deltidsdagar. 

charles

#13
Citat från: Buss-Anders skrivet 04 september 2009, 15:34:03 PM
Hej Charles!

Jag blir inte klok på om du har busskort eller inte.
Om du har det så ska det väl inte vara omöjligt.
Få utbildningen av företaget............är det så vanligt nuförtiden.
SL i Stockholm har det väl så men några andra har jag inte hört talas om på länge men jag kan ha fel. På vissa orter med hög arbetslöshet bekostade åtminstone arbetsförmedligen busskortet för cirka 4 år sedan.

Du får naturligtvis räkna med att vara timanställd ett bra tag först.
Det är en väldigt skillnad på att ta busskort och att vara busschaufför och klara av tidspress, resenärer, tidiga morgnar och sena kvällar nätter.
Det är en anledning till att man  bara blir timanställd först.

I ett anställningsförfarande/ anställningsintervju så är det smartast att inte tala om att får jag arbete som prod.tekn så sticker jag.Även om du inte säger det rakt ut så fattar ju arbetsgivaren anställaren att den här killen är det inte lönt att lägga utbildning på för han sticker så fort konjunkturen vänder. Då menar jag inte busskortet utan biljettkurs och linjekunskap.Alla bussföretag idag har sin trafik efter att ha vunnit ett lägsta anbud och ser verkligen till att inte dra på sig kostnader i onödan. En chaufför som snabbt försvinner är en sådan onödig kostnad.

Klädsel vid antällningsintervju som busschaufför är viktigt.
Du måste visa att du kan se ut som en chaufför.
Komma snyggt klädd med skjorta+kavaj+slips+snygga skor och nyrakad välklippt visar att du klarar av den biten och det  underlättar ju naturligtvis.
Företaget vill ha en proper anställd som  kan representera företaget och som även visar att man kan använda sig av  personen  även vid "finkörningar" alltså beställningar.

Mvh
Buss-Anders



Hej!

Jag ska försöka svara på alla frågor och funderingar samt hur de ligger till. Men först och främst så har jag inte Busskort. När de gäller företag som står för kostnaden så gör Veolia de, i alla fall på den station som jag var på inverju hos, dock så blev de rädda för att man har utbildning inom en annan branch, så troligtviss var de orsaken till att man inte gick vidare i processen.

Sen angående min utbildning som Produktionstekniker så gick jag den för att de kändes rätt när industrin gick och de bara anställde personal hela tiden samt för att VDn sa att om jag klarar den så ordnar han en sådan tjänst, men sen kom krisen och två tredjedelar av personalen på mitt dåvarande arbete blev av med sina anställningar vilket tyvär är bedrövligt. När man tittar på industrins historik så har de alltid varit en instabil branch,speciellt inom fordonsbranchen, visst de finns företag som behåller sin personal in i det sista och som värnar om sina anställda, de berömmer jag, men dom är allt färre.

Annars så är jag van att arbeta helt oregelbundna tider där inga dagar är sig lika, men att stå vid en maskin som jag har gjort i över fem år, de går inte stå ut med, de finns ingen att prata med, man bara kör sitt eget race, inget dagsljus att se, ja man ser helt enkelt inte vad som sker ute i världen och att leva med att nästa dag man kommer till jobbet så finns de inget o göra, naj tack, de tar på krafterna att leva i ovisshet, både psykiskt och fysiskt.

Så de är några av anledningarna till att jag vill byta branch, vill helt enkelt ha ett trivsamt jobb där man ser folk, där dagarna skiljer sig åt, där man vet att man behövs, där man har möjlighet att ställa upp för sina arbetskamrater och givetviss att man vet vad man ska göra när man kommer till jobbet och självklart i en branch där konjukturen inte har så stor inverkan på branchen.
När de gäller lönen så har den mindre betydlese för mig, huvudsaken är att man har ett trivsamt jobb där man med glädje går till jobbet.

När de gäller klädval så har jag vit skjorta, svart kavaj, blåa jeans, putsade svarta skor, kammad o fräsch... Så den biten är de inga bekymmer med och inte heller kundbemötande... Men att bli inbjuden till intervju, de är inte så lätt i dagens arbetsmarknad. Så man får kämpa på helt enkelt och en dag så kommer turen kanske, får man hoppas på.  

RoTe

Citat från: Buss-Anders skrivet 04 september 2009, 15:34:03 PM

I ett anställningsförfarande/ anställningsintervju så är det smartast att inte tala om att får jag arbete som prod.tekn så sticker jag.Även om du inte säger det rakt ut så fattar ju arbetsgivaren anställaren att den här killen är det inte lönt att lägga utbildning på för han sticker så fort konjunkturen vänder. Då menar jag inte busskortet utan biljettkurs och linjekunskap.Alla bussföretag idag har sin trafik efter att ha vunnit ett lägsta anbud och ser verkligen till att inte dra på sig kostnader i onödan. En chaufför som snabbt försvinner är en sådan onödig kostnad.

Mvh
Buss-Anders


Det är ju temporära personer dom vill ha. Hur kan du annars förklara den ÅTTAåriga lönetrappan med USEL löneutveckling?