Extra busstrafik efter Nynäsbanan

Startat av Lars Ödlund, 09 september 2008, 08:42:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Kan ju finnas plats för lite begagnade Kalmar-vagnar kanske.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Robert Brink

Tydligen är det bla Westin som kör, har åkt dit på llite trevlig Nynäshamnsvistelse i morgon hela dagen! (Tågpassning)
Eftersom jag blev rekommenderad att ta med en eller två böcker, så får jag väl även ta med kameran...

//R

Yujin Zhang

Citat från: Robert Brink skrivet 10 september 2008, 15:19:46 PM
Tydligen är det bla Westin som kör, har åkt dit på llite trevlig Nynäshamnsvistelse i morgon hela dagen! (Tågpassning)
Eftersom jag blev rekommenderad att ta med en eller två böcker, så får jag väl även ta med kameran...

//R

Var tre stycken Interbus, en Traveller, två Gladö Buss och två-tre Swebusar ute på fredag eftermiddag.

Robert Brink

Kan nog bli lite olika bussar från dag till dag! Jag var ensam Westin i Torsdags, sen var det lite övrigt kul, bla Ekman, Värmdö Buss, Interbuss, en fd SÖ Buss (Södertälje) och några andra mindre bolag + den blå Scania OmniLink ledvagnen...

Infogar härmed mitt svar till några inlägg i systerforumet: Postvagnen!

Hmmm, efter att ha varit med och rattat en utav förstärkningsbussarna första dagen i Torsdags, så har jag lite åsikter! Har inte orkat läsa hela denna tråd dock...!
Jodå, i Torsdags var det premiär för SL:s storsatsning mellan Nynäs och Västerhaninge, 2 bussar som förstärker varje Pendeltågsavgång även om tågen är i tid!
Hela dagen körde bussarna tomma med undantag för någon som tex stod och väntade på ordinarie 847 vid Segersäng vägskäl!
Detta är ett helt galet slöseri på pengar som kan användas till annat, varför skulle någon ta en långsammare buss så länge tåget går? Dessutom på den olycksdrabbade väg 73!!! ¨
Det man skulle göra är ju att naturligtvis ordna med "standby" bussar i Västerhaninge och Nynäshamn, lite halvtråkigt för förarna förstås!
Man behöver kanske 2 ledvagnar + en turistare vid båda stationerna att sätta in vid tågproblem. För det vet ju alla, att problemet när det blir stopp i tågtrafiken är tiden det tar för bussar att dyka upp! Har man då ett antal bussar i beredskap, så är många problem lösta. Men att sitta och köra tomma bussar samtidigt som tåget går, gör bara folk arga!


//R

Karsten

Citat från: Robert Brink skrivet 14 september 2008, 01:20:24 AM
Kan nog bli lite olika bussar från dag till dag! Jag var ensam Westin i Torsdags, sen var det lite övrigt kul, bla Ekman, Värmdö Buss, Interbuss, en fd SÖ Buss (Södertälje) och några andra mindre bolag + den blå Scania OmniLink ledvagnen...

Infogar härmed mitt svar till några inlägg i systerforumet: Postvagnen!

Hmmm, efter att ha varit med och rattat en utav förstärkningsbussarna första dagen i Torsdags, så har jag lite åsikter! Har inte orkat läsa hela denna tråd dock...!
Jodå, i Torsdags var det premiär för SL:s storsatsning mellan Nynäs och Västerhaninge, 2 bussar som förstärker varje Pendeltågsavgång även om tågen är i tid!
Hela dagen körde bussarna tomma med undantag för någon som tex stod och väntade på ordinarie 847 vid Segersäng vägskäl!
Detta är ett helt galet slöseri på pengar som kan användas till annat, varför skulle någon ta en långsammare buss så länge tåget går? Dessutom på den olycksdrabbade väg 73!!! ¨
Det man skulle göra är ju att naturligtvis ordna med "standby" bussar i Västerhaninge och Nynäshamn, lite halvtråkigt för förarna förstås!
Man behöver kanske 2 ledvagnar + en turistare vid båda stationerna att sätta in vid tågproblem. För det vet ju alla, att problemet när det blir stopp i tågtrafiken är tiden det tar för bussar att dyka upp! Har man då ett antal bussar i beredskap, så är många problem lösta. Men att sitta och köra tomma bussar samtidigt som tåget går, gör bara folk arga!


//R


Vad ända in i glödheta är det du säger??? Det var nog det dummaste jag hört på länge, inte vill jag att "mina" skattepengar ska gå till att köra tomma bussar längs en järnväg med fungerande tågtrafik på. >:(

Björn Forslund

Helt riktigt!

Lägg ner järnvägen omedelbart och kör enbart buss istället!

Låt sedan utreda vad som behöver göras med järnvägen, kalla in ett annat företag för åtgärderna, och sedan kan vi se om det går att få till en fungerande pålitlig tågtrafik.
SL och Banverket bör helt kopplas ifrån.

/Björn

Hagri

Blev det några mer pengar till Nynäshamnsbanan när regeringen "delade ut" pengar i veckan till vägar och järnvägar?
Det som måste till är utbyggnad av dubbelspår om det skall funka.

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2008, 09:54:55 AM
Det som måste till är en fungerande ledning
Och då menar du inte kontaktledningen om jag förstår det rätt.  ;D
Banverket har hand om spåren och SL har hand om trafiken via underleverantör. Hos vem av de tre är det problemet ligger eller är det hos flera.
Förutom pendeltågen, går det någon annan trafik på banan numera.

Björn Forslund

Nej det är väl bara till Jordbro det går godståg. Fast när den nya planerade hamnen i Norvik ska byggas är det tänkt att containertåg ska gå dit, i princip hela Nynäsbanan ner alltså. Jag bävar för den stunden när även godståg ska in leken.
Det största problemet nu är alla olika underentreprenörer som är inblandade och att det inte verkar finnas någon som tar ansvaret. SL:s styrelse håller på med sitt vanliga självgoda hymlande och floskler samt löjliga resandeundersökningar som ska bevisa hur duktiga de är.
Den enda gången trafiken fungerat är när man kört buss till 100% som i somras. I övrigt funkar inget, signalfel, trasiga X60, personalbrist, lång väntan på ersättningsbussar osv..det är vardagen på Nynäsbanan.

Hagri

Ja när ersättningstrafiken funkar bättre än den ordinarie trafiken kan jag förstå att det är problem.
Vad gör Nynäshamn kommun och andra kommuner efter bana för att få ordning på det hela?

JDS

Citat från: Hagri skrivet 14 september 2008, 12:05:59 PM
Ja när ersättningstrafiken funkar bättre än den ordinarie trafiken kan jag förstå att det är problem.
Vad gör Nynäshamn kommun och andra kommuner efter bana för att få ordning på det hela?

Inte så mycket annat än att gapa och gnälla i samtliga tillgängliga fora inklusive riksdagen.

Björn Forslund

Nynäshamns kommun hade planer på att inrätta egen busstrafik, och sedan kräva landstinget på ersättning. Men nu när den "parallella" busstrafiken kommit igång är man nöjda för tillfället. Vad som ännu inte uppdagats är att parallelltrafiken bara har en bråkdel av den kapacitet som behövs, och att den bara behövs när tåget pajar. Det lär man nog snart bli varse om.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2008, 02:29:03 AM
Stryk det där med "fungerande", någon sådan trafik har vi inte sett sedan -90 talet....

Bussarna ska givetvis gå direkt till City, inte många är betjänta att åka till Västerhaninge, ska man satsa pengar så ska ju de luttrade åsidosatta pendlarna kring Nynäs ha en verklig fördel av det.

Själv vågar jag aldrig åka med det där tåget om jag har en färjetid att passa, eller en mötestid åt andra hållet.

Ja du Lars... Jag fattar vad du menar med det du skrivit här... Jag skulle inte heller lita på att åka med Nynäsbanan om jag MÅSTE... Tex till ett möte eller om man ska med färjan nere i Nynäs... Skulle hellre åka Flygbuss från Cityterminalen om jag ska med färjan om jag kommer från Stan hållet... Men iof så bor jag i Västerhaninge och har redan halva vägen avklarad. Men Nynäsbanan är väll den mest struliga tåglinje som finns i Sverige... Under alla år som jag jobbat på Busslink Handen så har det OFTA vart strul och jag är idag glad att Busslink Handen inte kör tågersättning. Har blivit SÅÅÅ utskälld OFTA då jag kom med en ersåttnings buss då Busslink körde och då va jag heller inte sen utan det va planerad ersättning. Jag tycker att det är JÄTTE bra att dom har bussar som går även fast dom e tomma och att jag blir av med flera uppställningsplatser i VHE terminalen då jag ofta kör linje mellan VHE och närområdet. Det skapar lite bättre stämmning för resenererna att ha lite backupp om det händer nått så dom slipper stå i 2 timmar å vänta på ersättnings bussar....