Skånetrafiken minskar busstrafiken-Nobina varslar 255 personer

Startat av Walter, 11 juni 2020, 19:01:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-11/255-busschaufforer-varslas-i-skane

Gissningsvis blir det fler varsel få även andra entreprenörer som tex Transdev och Bergkvara också får minskade beställningar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Hoppas verkligen det inte blir så här. Det strider ju mot alla rekommendationer om att undvika trängsel i kollektivtrafiken.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

igel

Det är väl så att folk undviker kollektivtrafiken, så mycket att inte lika mycket personal behövs.

bjorn.lovdahl

Citat från: yngrot skrivet 11 juni 2020, 20:20:07 PM
Hoppas verkligen det inte blir så här. Det strider ju mot alla rekommendationer om att undvika trängsel i kollektivtrafiken..

Fast det är inte rimligt, framförallt inte ekonomiskt, att köra runt med glest besatta bussar eller tåg...

Jo

Fast det blir ju lite bakvänt när man går ut med starka rekommendationer att bara de som måste åka till samhällsviktiga jobb och inte har andra alternativ ska använda kollektivtrafiken för att undvika trängsel. När sedan rekommendationerna följs så drar man in turer för att färre åker vilket kan få till följd att antalet personer per avgång ökar.

Intressant att Nobina väljer att varsla om uppsägning medan Arriva istället permitterade 120 personer och då främst lät personer ur riskgrupperna vara hemma.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Walter

Fast detta är mer framåt där beställaren aviserat mer långsiktiga neddragningar. Permitteringslösningen funkar i det korta perspektivet. Jag tror vi kommer se motsvarande varsel från de övriga operatörerna som får neddragen trafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Ny artikel idag om att Arriva varslar 300 (mest inom tågtrafiken) och Transdev är på g med uppsägningar av samma skäl som Nobina.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Den dagen faran är över så att säga och Skånetrafiken vill öka trafiken till normala nivåer igen blir de ju problem när de kommer saknas så mycket förare, om Skånetrafiken gör bedömningen att detta är en permanent nerdragning hade de väl varit ärligare mot alla att säga upp avtalen och göra nya upphandlingar. Sen kan de givetvis vara så att detta är ett påtryckningsmedel från bussföretagen som vill visa att de inte är nån bra ide att dra ner på de sätt som har aviserats..

SL gjorde ju också stora nerdragningar väldigt tidigt men där var de ju aldrig tal om från Entreprenörernas sida att varsla personal

Walter

Skånetrafiken svarar att de tycker inte att varselns storlek motsvarar trafikneddragningen och trafikbolagen tycker Skånetrafiken borde göra som SL och kompensera dem för konsekvenserna.


Nya upphandlingar hinns såklart inte med och skulle antagligen kosta en hel del men det borde finnas gränser i hur mycket avropen från beställaren får minska innan utövaren har rätt att häva avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 12 juni 2020, 20:02:15 PM
Den dagen faran är över så att säga och Skånetrafiken vill öka trafiken till normala nivåer igen blir de ju problem när de kommer saknas så mycket förare, om Skånetrafiken gör bedömningen att detta är en permanent nerdragning hade de väl varit ärligare mot alla att säga upp avtalen och göra nya upphandlingar. Sen kan de givetvis vara så att detta är ett påtryckningsmedel från bussföretagen som vill visa att de inte är nån bra ide att dra ner på de sätt som har aviserats..

SL gjorde ju också stora nerdragningar väldigt tidigt men där var de ju aldrig tal om från Entreprenörernas sida att varsla personal

Skillnaden mot i Stockholmsområdet är att där är det en tillfällig neddragning medans i Skåne rör det sig om en minskad trafikbeställning nästa tidtabellsperiod.

Hur SL kommer att agera när deras kommande trafikbeställning med start i december vet vi ju inte idag, det kan ju även här bli tal om omfattande trafikreduceringar.

Det finna en fastställd "Frivolym" + och - och förändringar utöver detta innebär att beställaren och utövaren kommer att få förhandla om ersättning om inte denna del finns reglerad i avtalet.

CW66

Trots allt är det ju så att bussarna gått med 50% beläggning, och ibland mindre än så - så att dra ner på trafiken under en längre period är helt förståeligt. Att man sedan varslar personal till följd av att inte lika många bussar och tjänster behövs är ju även det helt förståeligt.

Ni som tycker att det strider mot Corona-rekommendationerna - jovisst - det kan man ju tycka - om neddragningarna skulle resultera i fulsatta bussar, vilket det uppenbarligen inte ens kommer i närheten av.

Vad är det som säger att man inte sedan när resandet ökar, och när Corona minskar (är över är den aldrig för vi får dras med den ett bra tag tror åtminstone jag) - att man sedan som sagt äkar på trafiken igen? Det är ju precis som vilken företagsverksamhet som helst - minskar när efterfrågan minskar, ökar när efterfrågan ökar...

S Svensson

Jag är ju enbart pensionär. När jag i går stod och tittade på några bussar så flög den lede i mig. Varför körs det med så många heltomma bussar ?

Hade det inte gått att ställa in ? Jag vet inte men trots allt är en aspekt att om det saknas resenärer så kanske inte bussarna körs för dem . Utan för något annat skäl ?

6116

Att det gick många tomma bussar i går är helt naturligt, eftersom det gick vintertidtabell t.o.m. i går och att skolorna av naturliga skäl inte gick efter schema (alla hade ju slutat eller hade avslutning i går).

Gano

Enligt uppgifter från den skånska kollektivtrafiknämnden har enbart tre (Arriva, Vybuss och Flexbuss) av deras sex trafikbolag gått med på att skära ned trafiken, men eftersom de stora bolagen i Skåne, Nobina, Transdev och Bergkvarabuss inte velat skära ned på trafiken har Skånetrafiken förlorat mer pengar än nödvändigt. Kanske hade Nobina inte behövt varsla så många om man hade valt att skära ned på överflödig trafik tillfälligt nu under våren, för att sedan ha råd att köra fullt i höst/vinter. Enligt mig skjuter man sig själva i foten i detta fallet.

Walter

Blir alltid konsekvenser gör någon när man ger/får betalt per utförd volym. Antingen får beställaren eller leverantörererna ta en smäll. De tre som nämns har väl inte velat ta förluster och vill inte beställaren skjuta till pengar så blir det så här.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!