Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)

Startat av Fredrik Klint, 08 juni 2023, 20:22:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Försöker få lite mer uppgifter om några "småbussar" som Swebus ska ha haft i SL-trafiken.
Främst intresserad av varifrån de kom och när de flyttade till Stockholm och till vilket garage/område samt när bussen slopades.
Fattas någon buss helt?

1727 Hino
1729 Hino slop 2000?
3403 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 1997 > SL Buss H93S 4012
3404 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 2004?
3407 Van Hool Buster, från Arvika, slopad 2003?
3415 Renault Master boggie
3416 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 1996? (Export)
3418 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 2004?
3458 Van Hool Buster, från Härnösand, slopad 2005?
3459 Van Hool Buster, från Härnösand, slopad 2002?
4037 DAB S11, till Märsta 2002 från Karlskoga, slopad 2007?
4040 DAB S11, till Märsta 2000 från Karlskoga, slopad 2007?
4326 MB O405NK, till Märsta 2004 från Flen, slopad 2007
(Nobina) 6234 MB O818D, till Björknäs 2010 från ?, slopad 2011.
8701, 8702, 8704, 8705 Renault Master från -90.

Följande tror jag levererades nya till SL-trafiken:

4574 Renault Omninova, slopad 2008?
4711 Renault Omninova 6x2, slopad 2008?
4734 Renault Omninova, slopad 2007?
4771 Renault Omninova 6x2, slopad 2008?
4825-4829, Renault Omninova 6x2, slopade 2005-06
4844 Renault Omninova, slopad 2004?
5097-5099, Renault Omninova, slopade 2007-08
5202 Renault Omninova 6x2, lev 2001
5299, 5300 Renault Omninova 6x2, slopade 2008/05...?
5708, 5709 Renault Master 6x2, slopade 2008/07
5769, 5770 Renault Master 6x2, slopade 2007
5800 Renault Omninova 6x2, lev 2002, slopad 2004?



Lars-Håkan_E


Buzzlover

Måste fråga om 6234 någonsin blev SL-lackad, Peter Errets dokumentering på den har bara interiören sparats av Google inte utsidan, gärna om någon har bild på den i SL-trafik.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Klint


Bussmicke

Citat från: Buzzlover skrivet 08 juni 2023, 23:05:32 PMMåste fråga om 6234 någonsin blev SL-lackad, Peter Errets dokumentering på den har bara interiören sparats av Google inte utsidan, gärna om någon har bild på den i SL-trafik.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Bussmicke och hans bildskatt levererar igen, Tack snälla!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 juni 2023, 10:09:38 AMAh tack! Vet du när den togs över och vilket garage?

1725 fick vi till Älvsjö gissningsvis 1995, från SL Buss Hammarby.

Lars-Håkan_E

1042>fd Wasa 436 vanHool Buster
1028>fd Wasa 422 Renault Floby
1030>fd Wasa 424 Renault Floby

Bussmicke

Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 juni 2023, 10:09:38 AMAh tack! Vet du när den togs över och vilket garage?

Hammarby stod det på bussen 1993 iaf.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

8701, 8702, 8704, 8705 Renault Master från -90 kom alla från Helsingborg
 
Jag har noterat att även 8708,8709 och 8716 kom till Stockholm därifrån.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

8716 var den s.k "Executiven" en treaxlig Renault, den gick minsann aldrig i SL trafik :-)
Den hade konferensinredning/skinnstolar och var tänkt som direktionsfordon b.la

S Svensson

Omninova var bussdelen i Uddevalla av Autonova.Nedan lite om bussdelen.

Fabriken lades ned och startades igen med bl a småbusstillverkning med kaross i plast.Fabriken tror jag fanns i Nederländerna ursprungligen men maskinerna flyttades till Uddevalla.
Ursprungligen tillverkades av Autonova personbilsmodellerna C70 i varianterna kabrole resp kupé. Tillverkningen gick på halvfart och ställdes tidvis in. Volvo fick en del statliga pengar för att hålla fabriken i gång. Den lades ned i samband med problemen 1992 och det kom då protester och önskemål att en del statliga pengar skulle betalas tillbaka. Så det blev återstart med småbussar och ny personbil C70 och enbart kabrolet,med ståltak som kan packas i koffert. (Renault var påtänkt bygga med kabrole)
Tillverkningen i Uddevalla skedde av Volvo i samarbete med en engelsk sportbilsfirma. Volvo bytte ägare 1999 och tillverkningen fortfarande i små marginaler. Här gjordes så att Omninova gick i konkurs och Autonova lades ned. Fabriken lär numera vara kommunkontor i Uddevalla. Delar av bussdelen, bl a maskiner såldes och flyttades till Bengtsfors,byggnad där fd Volvo,senare Lear, lades ned. Senare lades även den fortsatta bussbyggnationen ned.Numera lokal för Vy och dess partner med verkstad.
Frågan är hur kvalite blir när det är plast i karossen och denna monteras i hop utan att riktigt passa. En buss som kom till Horredstrafiken i Kinna regnade hela tiden in i. Egentligen är det så att tillverkningen hade problem redan i Nederländerna. Det är inte alltid bra att köpa in gamla maskiner och hoppas att allt skall gå bra.
Inblandad engelsman hette Ratkinson.Omninova hade troligen också en privat svensk delägare.

Lars-Håkan_E

Den engelska sportbilstillverkaren var TWR - Tom Walkinshaw Racing.

Bältes-Assar

Citat från: S Svensson skrivet 09 juni 2023, 16:56:34 PMOmninova var bussdelen i Uddevalla av Autonova.Nedan lite om bussdelen.

Fabriken lades ned och startades igen med bl a småbusstillverkning med kaross i plast.Fabriken tror jag fanns i Nederländerna ursprungligen men maskinerna flyttades till Uddevalla.
Ursprungligen tillverkades av Autonova personbilsmodellerna C70 i varianterna kabrole resp kupé. Tillverkningen gick på halvfart och ställdes tidvis in. Volvo fick en del statliga pengar för att hålla fabriken i gång. Den lades ned i samband med problemen 1992 och det kom då protester och önskemål att en del statliga pengar skulle betalas tillbaka. Så det blev återstart med småbussar och ny personbil C70 och enbart kabrolet,med ståltak som kan packas i koffert. (Renault var påtänkt bygga med kabrole)

Det här var inte så lätt att begripa. Tror du har rört till ordningen. C70 fanns inte 1992, så vad var det dom la ner då egentligen? Och vad är en kabrole?

Egentligen var det väl busstillverkningen du skulle förklara :-)

S Svensson

Det fanns bilbyggnation redan tidigare än 1992 i Uddevalla. Det fanns cabrole redan 1992.Men just nu kommer jag inte ihåg när jag såg C70 för första gången. Jag har en uppgift om att Uddevalla stängdes 1994.
Cabrolet som tillverkades i andra omgången skiljer sig från den första modellen som även fanns som kupé. I och för sig fanns det ritningar på en kupé på andra omgången.
Uddevallatillverkningen hade alltså olika fart på tillverkningen. I bland var den inställd och personal sändes till Torslanda.
Torslanda fick 1999 en nytt bansystem. Detta innebar att den gamla bana 2 sändes till Uddevalla. Nya C70 byggdes således i huvudsak på bansystem medan andra bilar byggdes som helbyggnation.
Som jag skrev så skaffades till Uddevalla maskiner för småbuss tillverkning från Nederländerna. Tanken var att komplettera bussprogrammet. Vad jag minns så var Volvo Bussar delägare i det särskilda bolag som byggde dessa småbussar.Problemet med Uddevalla tillverkningen var att volymerna blev för små. Speciellt gällde detta småbussarna. Därtill kom att kvalité blev för dålig (utan att ange värden).
Sedan tillkommer delat ägande och problem med att TWR ägde 51%. Jag vet inte deras utgångspunkt egentligen men kan spekulera i problem med att Volvo Personvagnar såldes till Ford. Ett företag med speciell uppbyggnad genom att moderbolag verkar sakna verksamhet och måste få in medel från dotterbolag.
Din kommentar om vilka personbilar som byggdes i Uddevalla. Det har tillverkats både 744 och 944 där. Sedan tillverkades C70 variant I som kupé och som cabrolet. Sedan lades tillverkning ned. Sedan tillkom senare tillverkning av C70 II cabrolé men kupé ställdes in.
Observera att vissa uppgifter som står om C70 på Wikipedia är felaktiga.