Västerås bussterminal 10/7 2000

Startat av Bussmicke, 20 januari 2024, 11:03:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nån som minns denna variant av Västerås bussterminal? Blev kortlivad.
2006 besökte jag min syster här och då var det borta, vet ej när denna byggdes. Troligen byggdes denna variant som ersättning för busstationen som låg på¨andrta sidan stationshuset som är parkering idag.









//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Eje Larsson

Jag har årtalet någonstans i en kalender. VL och Västerås stad byggde dockningsterminalen i samband med bygget av Mälarbanan, men utan att ta hänsyn till att vi (UL) körde 20 m långa ledbussar på L 804 Västerås - Uppsala. Jag blev kontaktad av Transports skyddsombud i Sala som ville jag skulle fixa ett möte med VL och kommunen. Det visade sig att även VL: s förare ogillade utformningen och kände sig överkörda. När solen sken så syntes ingenting på de monitorer som satt längst fram i dockningsrutan. Därför ansåg förarna att backningen var farlig eftersom man inte såg något i döda vinkeln bakom bussen. Kommunens representant förklarade att det inte var något problem eftersom all annan trafik än bussar var förbjuden i terminalen. När han sagt det kom en Golf farande in bakom ledbussen. Bilföraren kom med det klassiska argumentet: "Jag ska bara...". Kommunrepresentanten kände inte heller till att UL tursatte ledbussar på Uppsalalinjen. Skyddsombudet hotade med skyddstopp. Strax därefter byggdes den nybyggda terminalen om och fick den inte helt lyckade utformning som den har idag. Av detta kan man lära att när man ska bygga en terminal då är första steget att inventera vilka busstyper som ska angöra.

Bussmicke

Första halvan av 00-talet byggdes den om. troligen mellan 2001-08 - 2005-02
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Har terminalen något samröre med stadsbussarna?

Jag hittade några bilder från ett besök jag gjorde tillsammans med Marc Weimann tror jag och då verkar det inte vara dockningsterminal och bilderna är daterade 2006-10-30.
Dock verkar det främst vara bilder på stadsbussarna, så jag vet inte om det är samma terminal som det skrivs om här.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


virtual1

Det där är väl som terminalen ser ut idag? Det Micke visar ser ju ut att vara en dockningsterminal?

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2024, 22:18:35 PMHar terminalen något samröre med stadsbussarna?
Jag hittade några bilder från ett besök jag gjorde tillsammans med Marc Weimann tror jag och då verkar det inte vara dockningsterminal och bilderna är daterade 2006-10-30.
Dock verkar det främst vara bilder på stadsbussarna, så jag vet inte om det är samma terminal som det skrivs om här.

Det är samma som idag och stadsbussarna stannar närmast Södra Ringvägen.
Tack för bilderna.

Citat från: virtual1 skrivet 06 februari 2024, 09:27:43 AMDet där är väl som terminalen ser ut idag?

Det stämmer.

Citat från: virtual1 skrivet 06 februari 2024, 09:27:43 AMDet Micke visar ser ju ut att vara en dockningsterminal?

Jo så såg den ut innan man byggde om till nuvarande utseende. Snart är det dags igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.