Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: AL skrivet 18 november 2017, 21:25:51 PM

Titel: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: AL skrivet 18 november 2017, 21:25:51 PM
Är det någon som har koll på när OB-tilläggen försämrades för bussförare genom Kommunals förhandling om förbättrade ingångslöner och kortare lönestege?  Har läst någonstans att det skedde någon gång på 90-talet och att en engångssumma utbetalades som kompensation för denna förändring - en engångssumma som dessutom utbetalades rakt av, d v s även till de förare som normalt inte hade särskilt mycket OB-tillägg p g a morgon- eller dagtjänstgöring...
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 19 november 2017, 07:58:39 AM
1995 eller 1996.

Vill minnas att enkelt OB gick från dryga 16 kr/timmen till dryga 11 kr/timmen. Kvalificerat ob gick från dryga 26 kr/timmen till dryga 22 kr/timmen.
Dessutom togs kvalificerat OB bort för fredagskvällarna.
Ett av syftena enligt Kommunal var att äldre förare inte skulle behöva välja tunga nattpass för att höja sin lön.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: AL skrivet 19 november 2017, 18:02:30 PM
Hur var det med engångssumman?
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 20 november 2017, 06:49:52 AM
Har inget minne av den. Däremot sades det att den insparade kostnaden för OB omfördelades och lades på grundlönen istället.
Det kan ha utbetalats någon engångssumma, men inget jag minns. På den tiden arbetade jag som serviceman i tvätthallen.
Som ganska ung och nyanställd hade jag ett antal steg kvar på dåvarande lönestege, och för egen del var den största katastrofen med detta avtal att servicepersonalen övergick till individuell lönesättning, vilket i praktiken murade fast min lön ca 2.000 kronor under de andra som jag jobbade med :(.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: buskörare skrivet 20 november 2017, 07:41:46 AM
Citat från: Jocke Selling skrivet 19 november 2017, 07:58:39 AM
1995 eller 1996.

Vill minnas att enkelt OB gick från dryga 16 kr/timmen till dryga 11 kr/timmen. Kvalificerat ob gick från dryga 26 kr/timmen till dryga 22 kr/timmen.
Dessutom togs kvalificerat OB bort för fredagskvällarna.
Ett av syftena enligt Kommunal var att äldre förare inte skulle behöva välja tunga nattpass för att höja sin lön.

Den här med andra ord stigit några kronor på över 20 år  :-\
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: 1896 skrivet 20 november 2017, 08:21:30 AM
När tog kommunal över samtliga bussförare i linjetrafik ? Var det inte i samband med detta som OB:t försämrades ?

Alldeles oavsett, så har OB kommit till just för att ersätta "onormala" arbetstider, det vill säga kvällar, nätter och tidiga morgonpass samt helger och storhelger, således ska ersättningen kompensera för just detta, att då börja dribbla med andra motiveringar, som i detta fall, där det lett till försämring, är att frångå det mest grundläggande för ersättningen.

Som jag minns det så blev det försämringar redan då vi gick från Statsanställdas till Transport, och då talades det också om att Transport satsade på att få upp grundlönen, det är förvisso positivt, men det ena ska absolut inte utesluta det andra, arbetar man obekväm arbetstid, så ska man också ha en rejäl ersättning för det.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 november 2017, 12:09:01 PM
Citat från: Jocke Selling skrivet 20 november 2017, 06:49:52 AM
Har inget minne av den. Däremot sades det att den insparade kostnaden för OB omfördelades och lades på grundlönen istället.
Det kan ha utbetalats någon engångssumma, men inget jag minns. På den tiden arbetade jag som serviceman i tvätthallen.
Som ganska ung och nyanställd hade jag ett antal steg kvar på dåvarande lönestege, och för egen del var den största katastrofen med detta avtal att servicepersonalen övergick till individuell lönesättning, vilket i praktiken murade fast min lön ca 2.000 kronor under de andra som jag jobbade med :(.

Det är ju tveksamt om en sådan yrkesgrupp ska ha i-lön, de flesta gör ju samma jobb och eventuella skillnader, lagbas - busskort etc. kan man lösa med lönetillägg, situationen du beskriver skulle ju ha hanterats senast vid första lönerevisionen.

Däremot när man kommer till yrkesgrupper som planerare, driftchefer, trafikchefer mm så är det svårt att ha tarifflön, en driftchef på ort A kan ju ha helt andra förutsättningar/arbetsuppgifter jmf kollegan på ort B
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: preacher skrivet 20 november 2017, 13:17:37 PM
Kan inte minnas att det kom något engångsbelopp men det är ju ett tag sedan. Däremot stämmer det att ob sänktes för att "spara"på äldre förare så att dom inte skulle välja nattpass för lönens skull.
Grundlönen höjdes istället för samtliga och lönestegen gjordes om. Efter 30 år så betyder det att jag varit fullbetald i 22 år.
Ob är idag eller fram till sista september 18,45 och 36,94.
Låga ob som ibland förklaras med att det är ordinarie arbetstid att jobba oregelbundet inom bussbranchen.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: yngrot skrivet 21 november 2017, 00:42:34 AM
Jag minns när det blev ändrat. mMånga i Borås valde att börja köra daggruppper  då Ob sänktes vi hade ju samma nivå som  inom sjukvården har för mig sista året det var ca 78kr på storhelg och det sänktes rätt rejält en dag på det gamla gav lika mycket som 3 dagar med den nya lägre nivå..
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: jocke skrivet 22 november 2017, 07:50:56 AM
Att jämföra med tex Handels som har brutalt bra OB, och gissningsvis bara lite sämre grundlön. Livet är rätt orättvist.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: 1896 skrivet 22 november 2017, 12:34:14 PM
Citat från: preacher skrivet 20 november 2017, 13:17:37 PM
Låga ob som ibland förklaras med att det är ordinarie arbetstid att jobba oregelbundet inom bussbranchen.




Normala arbetstider ska betraktas som mellan 07.00-18.00 Vardagar, allt annat ska betraktas som obekväm arbetstid, och alltså ersättas med OB. Vi ska inte låta oss luras av folk som vill normalisera det onormala.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Sundås skrivet 22 november 2017, 14:41:43 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 november 2017, 12:34:14 PM


Normala arbetstider ska betraktas som mellan 07.00-18.00 Vardagar, allt annat ska betraktas som obekväm arbetstid, och alltså ersättas med OB. Vi ska inte låta oss luras av folk som vill normalisera det onormala.

Samhället förändras, och så även synen på vad som är "normalt". Fram till 1971 var det ju exempelvis normala arbetstider att arbeta även lördagar, det är det inte idag.

Att normala arbetstider skulle vara i spannet 7-18 vill jag påstå är någon form av kvarleva från när de flesta arbetade inom industrin - men det gör bara omkring 10% idag.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 22 november 2017, 17:36:45 PM
Citat från: jocke skrivet 22 november 2017, 07:50:56 AM
Att jämföra med tex Handels som har brutalt bra OB, och gissningsvis bara lite sämre grundlön. Livet är rätt orättvist.

"bara lite sämre grundlön"? Den är mycket lägre men i gengäld en av arbetsmarknadens bättre ob. Dock i många fall nästan omöjligt att få en heltidsanställning. Vare sig 17%-tid eller ATF.
Handels har följande:
Lön fullbetald 140 kr
Måndag–fredag 18.15–20.00      50%
Måndag–fredag efter 20.00        70%
Lördagar efter 12.00                 100%
Söndagar och helgdagar          100%
Aftnar som jul och nyår räknas som lördag
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: buskörare skrivet 23 november 2017, 06:11:43 AM
Citat från: mittlinje skrivet 22 november 2017, 17:36:45 PM
"bara lite sämre grundlön"? Den är mycket lägre men i gengäld en av arbetsmarknadens bättre ob. Dock i många fall nästan omöjligt att få en heltidsanställning. Vare sig 17%-tid eller ATF.
Handels har följande:
Lön fullbetald 140 kr
Måndag–fredag 18.15–20.00      50%
Måndag–fredag efter 20.00        70%
Lördagar efter 12.00                 100%
Söndagar och helgdagar          100%
Aftnar som jul och nyår räknas som lördag

140 kr är ju 20 kr mindre än vad vi får. Är det mycket sämre?
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 23 november 2017, 07:02:42 AM
Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 06:11:43 AM
140 kr är ju 20 kr mindre än vad vi får. Är det mycket sämre?
Beroende på hur man räknar men man måste utgå från 100% och då är grundlönen drygt 3 300 kr mindre som fullbetald. Det tycker jag är mycket sämre men ni får gärna ha andra funderingar om det. Jag väger även in möjligheten att få en 100% tjänst i mitt tycke där man på flertalet arbetsplatser föredrar att många 75% anställda än 100%. Visst, ett kvinnoyrke vilket i många fall innebär b a fler VAB och då drabbas inte företaget lika hårt gällande tillsättningar.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: 1896 skrivet 23 november 2017, 13:39:12 PM
Citat från: Sundås skrivet 22 november 2017, 14:41:43 PM
Samhället förändras, och så även synen på vad som är "normalt". Fram till 1971 var det ju exempelvis normala arbetstider att arbeta även lördagar, det är det inte idag.

Att normala arbetstider skulle vara i spannet 7-18 vill jag påstå är någon form av kvarleva från när de flesta arbetade inom industrin - men det gör bara omkring 10% idag.

Du glömmer alla tjänstemän, som jobbar 08.00 - 17.00 Vardagar. Ska man överhuvudtaget kunna sätta en norm för när OB ska utbetalas, så måste man ha en "normal" arbetstid att utgå ifrån, annars riskerar vi att bli av med OB:t helt i slutändan. 07.00 - 18.00 är en bra hållpunkt, och kan vi bussförare få OB före kl 07.00 och efter kl 18.00 vardagar, så vore bara det en höjning av ersättningen. 
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 23 november 2017, 15:58:25 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 november 2017, 13:39:12 PM
Du glömmer alla tjänstemän, som jobbar 08.00 - 17.00 Vardagar. Ska man överhuvudtaget kunna sätta en norm för när OB ska utbetalas, så måste man ha en "normal" arbetstid att utgå ifrån, annars riskerar vi att bli av med OB:t helt i slutändan. 07.00 - 18.00 är en bra hållpunkt, och kan vi bussförare få OB före kl 07.00 och efter kl 18.00 vardagar, så vore bara det en höjning av ersättningen.

Det går inte att generalisera, det är många tjänstemän som arbetar utanför dessa tider. Ibland med ob, ibland utan eftersom de har individuella löner. Så vad är en "normal" arbetstid? Här finns förare som gillar tidiga morgnar likaväl som det finns de som gillar köra sena kvällar/nätter, och de väljer så utifrån sin livsstil, inte ob-ersättningen. Dock håller jag med om att man bör se över ersättningen och detta har man tjatat om sedan urminnes tider. Glöm dock inte att de som skall lyfta frågan är "folkvalda" och blir omvalda år efter år utan att de tar frågan/uppgiften på allvar.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: BSB101 skrivet 23 november 2017, 16:05:54 PM
En facklig organisation är aldrig starkare än sina medlemmar. Om man vill ha bättre förtroendevalda och/eller förhandlade så får man se till att påverka där man kan. det minsta är att en gång om året gå på ett möte och rösta in "rätt" folk.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: buskörare skrivet 23 november 2017, 19:21:10 PM
Citat från: mittlinje skrivet 23 november 2017, 15:58:25 PM
Det går inte att generalisera, det är många tjänstemän som arbetar utanför dessa tider. Ibland med ob, ibland utan eftersom de har individuella löner. Så vad är en "normal" arbetstid? Här finns förare som gillar tidiga morgnar likaväl som det finns de som gillar köra sena kvällar/nätter, och de väljer så utifrån sin livsstil, inte ob-ersättningen. Dock håller jag med om att man bör se över ersättningen och detta har man tjatat om sedan urminnes tider. Glöm dock inte att de som skall lyfta frågan är "folkvalda" och blir omvalda år efter år utan att de tar frågan/uppgiften på allvar.

Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 november 2017, 20:29:21 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 19:21:10 PM
Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.

Vi är nog väldigt många tjänstemän som jobbar obekväm tid utan ersättning och som dessutom antas vara tillgängliga på telefon när som helst på dygnet.

Vad gäller helgarbeten så är det väl upp till resp arbetsgivare att bestämma om man ska erbjuda helglediga (det som i SL språk kallades S1) grupper för förare.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 23 november 2017, 21:10:43 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 19:21:10 PM
Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.
Så vetenskapen är statisk? Jag har en medarbetare som fullständigt lever kvällsliv, lägger sig sällan före 4 på morgonen - en YKB-kurs 8-16 är nästan katastrof. En annan föredrar också också kvällar då han ur medicinsk synpunkt fungerar bättre på kväll. En tredje gillar morgnar, hinner med ett par turer innan han öppnar sin affär. Allt självvalt och de mår prima, sen får vetenskapen säga vad de vill.
Möjligheten för dig finns att skippa helger, finns många arbetstillfällen även för det. Kanske inte samma trygghet eller lön, men möjligheterna finns........ T ex visar "vetenskapen" att yngre personer sällan stannar mer än fem år på samma arbetsplats, därefter vill de ha nya utmaningar.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: buskörare skrivet 24 november 2017, 06:01:44 AM
Citat från: mittlinje skrivet 23 november 2017, 21:10:43 PM
Så vetenskapen är statisk? Jag har en medarbetare som fullständigt lever kvällsliv, lägger sig sällan före 4 på morgonen - en YKB-kurs 8-16 är nästan katastrof. En annan föredrar också också kvällar då han ur medicinsk synpunkt fungerar bättre på kväll. En tredje gillar morgnar, hinner med ett par turer innan han öppnar sin affär. Allt självvalt och de mår prima, sen får vetenskapen säga vad de vill.
Möjligheten för dig finns att skippa helger, finns många arbetstillfällen även för det. Kanske inte samma trygghet eller lön, men möjligheterna finns........ T ex visar "vetenskapen" att yngre personer sällan stannar mer än fem år på samma arbetsplats, därefter vill de ha nya utmaningar.

Nu pratade vi väl bussförarjobb? Så nej, jag kan inte välja. Vetenskap är oftast baserat på forskning och forskning tar oftast reda på vad som händer på sikt. Jättebra att din medarbetare mår bra av att jobba så. Jag har kollegor som mår skit av att jobba sena kvällar och bättre, men tvingas till det pga företagets tidssökning. Alla har inte möjlighet att välja.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: buskörare skrivet 24 november 2017, 06:05:57 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 november 2017, 20:29:21 PM
Vi är nog väldigt många tjänstemän som jobbar obekväm tid utan ersättning och som dessutom antas vara tillgängliga på telefon när som helst på dygnet.

Vad gäller helgarbeten så är det väl upp till resp arbetsgivare att bestämma om man ska erbjuda helglediga (det som i SL språk kallades S1) grupper för förare.

Och det finns inte allt för få tjänstemän som jobbar övertid utan betalning också. Bort med övertiden? Skillnaden jag sett är att dom har ganska ordentligt mycket högre lön som nån form av kompensation. För vår del är knappast en lönehöjning på kanske 5000/st ett alternativ så att ta bort ob  skulle knappast göra bussföraryrket mer attraktivt. Sen är det ju rätt stor skillnad på vad man jobbar med. Att klara obekväm arbetstid inom ett yrke där man inte riskerar ha ihjäl flera människor pga trötthet är väl inte samma som ett där trötth2t är en potentiell livsfara.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: AL skrivet 24 november 2017, 12:44:21 PM
Citat från: BSB101 skrivet 23 november 2017, 16:05:54 PM
En facklig organisation är aldrig starkare än sina medlemmar. Om man vill ha bättre förtroendevalda och/eller förhandlade så får man se till att påverka där man kan. det minsta är att en gång om året gå på ett möte och rösta in "rätt" folk.


Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 25 november 2017, 21:43:55 PM
Citat från: AL skrivet 24 november 2017, 12:44:21 PM

Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...

Efter lång betänketid väljer jag att ställa en fråga: Vems är problemet/felet?
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: BSB101 skrivet 26 november 2017, 12:35:43 PM
Citat från: AL skrivet 24 november 2017, 12:44:21 PM

Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...

Som sagt, facket är inte starkare än sina medlemmar.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: 1896 skrivet 26 november 2017, 13:41:47 PM
Citat från: mittlinje skrivet 25 november 2017, 21:43:55 PM
Efter lång betänketid väljer jag att ställa en fråga: Vems är problemet/felet?

I grund och botten så måste det väl vara arbetsgivarens fel, då de i mångt och mycket driver en arbetarfientlig linje, som gör det svårt för fackliga företrädare att driva igenom arbetarvänliga förmåner. Det är klart att facket kan vara bättre och starkare jämfört med idag, men det allra bästa vore om arbetsgivarna såg fördelarna med personalförmåner.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: mittlinje skrivet 26 november 2017, 17:09:08 PM
Håller inte med, anser att det är fel på laguppställningen. Fungerar precis som i sportens värld, gäller att plocka ut rätt manskap. Ekonomiska resurser finns, vi skall inte glömma att kyrkan och facket är de som sitter på mest rikedomar i landet. Så det ligger mer åt att man skall göra revolution mot sina ombudsmän och ställa högre krav, annats åker man ner en division. Bevisligen har önskemålet om högre ob funnits länge men som det skrivs ovan, det hamnar i papperskorgen. Man lägger sig på rygg innan man tar fajten.
Titel: SV: OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...
Skrivet av: Ztefan skrivet 28 januari 2018, 15:21:26 PM
Min egen tanke är att det var då som pensions systemet lades om, och jag tror att eventuella tillägg utöver grundlön inte skulle vara grundande för framtida pension, bara min egen tanke vet ej med säkerhet. Någon engångs utbetalning såg åtminstone inte jag röken utav, men däremot gick månadslönen upp med ett antal hundra-lappar, sen blev vi intvingade i kommunal och dem har väl inte gjort sig kända för att vara några goda förhandlare när det gäller löner för bussförare. Och sen var väl tanken att arbetsgivarna inte skulle kunna konkurrera med att bussförare hade olika löneavtal beroende på vilket fackförbund som skötte avtalen, utan det skulle så att säga kosta lika mycket att anställa bussförare, kostnads neutralt så att säga. På den tiden fanns det en hel del kommuner som drev trafik i egen regi, och hur ser det ut idag, finns väl knappt några kvar, till och med Lunds kommun har gett upp, annars kämpade dem på i många år vill jag minnas.