Från arkivet: Nobina 18xx [Bilder]

Startat av Carl Eric, 26 oktober 2020, 19:52:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

När Nobina hade förlorat trafiken i Nacka/Värmdö 2010, bestämde jag mig för att försöka fotografera alla deras äldsta bussar i 18xx-serien innan Keolis tog över i augusti 2011. Jag kom aldrig i mål med det projektet, men jag tror heller aldrig att jag publicerade någon av bilderna. Därför kommer det ett gäng här!


Nobina 1836 i Gustavsberg C den 28 december 2010. Bussen startade sitt liv som SL Buss 5454.


Nobina 1863 i Gustavsberg C den 28 december 2010. Bussen startade sitt liv som SL Buss 5654 och avslutade det som Keolis 9608. Det var totalt 28 bussar som Keolis Nacka-Värmdö hyrde av Nobina när de tog över trafiken i augusti 2011. Här finns en komplett lista från Ted S.


Nobina 1866 i Gustavsberg C den 28 december 2010. Bussen startade sitt liv som Busslink 4511.


Nu har det blivit sommar och vi är i Slussen, som det såg ut innan ombyggnationen inleddes. Nobina 1849 i Slussen i juni 2011. Denna buss startade sitt liv som SL Buss 5440.


Nobina 1836 igen, nu i Slussen.


Även Nobina 1863 fastande igen, min gissning är att denna var placerad i Ramsmora?


Nobina 1850. Denna buss inledde sitt liv som SL Buss 5611 och avslutade det som Keolis 9601.


Nobina 1802 i Slussen. Detta var en av de äldsta bussarna i Nacka/Värmdö, den inledde sitt liv 1997 som SL Buss 4302.


Nobina 1821. Bussen inledde sitt liv som SL Buss 5404.

Det var allt för idag!

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

#1
Mycket trevligt! 18-vagnarna var överlag trevliga bekantskaper, om än klart olika varandra. Just 1836 var svår i bromsen och riktigt mjuk körning blev det aldrig med den. 1863 var trött, men i övrigt en bekväm kärra. 1802 gick utmärkt bortsett från vibrationer i hastigheter runt 90 km/h. 1849 och 1850 har jag bara goda minnen av. Favoriten var 1829, som på något sätt gick bra på alla vis.

Carl Eric

De var också väldigt trevliga att åka i som resenär! Oslagbart bäst bland bussarna som Nobina hade i Nacka/Värmdö.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

S Svensson

Olika varianter av Säffle byggda karosser, foton från Slussen om jag förmodar rätt. Såg i söndags 25 okt bilder från invigningen av guldbron vid slutssen.

Tiderna förändras som sagt. Tack för bilderna !

homer

Citat från: Karsten skrivet 26 oktober 2020, 21:11:56 PM
Mycket trevligt! 18-vagnarna var överlag trevliga bekantskaper, om än klart olika varandra. Just 1836 var svår i bromsen och riktigt mjuk körning blev det aldrig med den. 1863 var trött, men i övrigt en bekväm kärra. 1802 gick utmärkt bortsett från vibrationer i hastigheter runt 90 km/h. 1849 och 1850 har jag bara goda minnen av. Favoriten var 1829, som på något sätt gick bra på alla vis.

har ungefär samma minnen, överlag mycket trevliga att köra, med möjlighet till snabba hållplatsstopp då dörrarna fungerade mycket bra och snabbt, just boggibussarna i denna serie var dock väldigt bullriga i motorvägsfart men låg som ett ånglok stadigt på vägen