Betydelser av förkortningar

Startat av Andy, 24 februari 2008, 00:31:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

TLC finns ju hos Bla. Tunnelbanan

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 13:46:31 PM
Trafikledningscentral (TLC) vore kanske ett modernt ord att ersätta RTL med? Jag gillar annars "TX" för trafikexpeditionen här hemma...

Beror väl på hur inarbetade de andra alternativen är. I fallet med RTL så är det nog som det är... även om t.ex. ordet radio i sig som sagt låter ganska gammalmodigt. Kanske att t.ex. CTL eller TLC hade varit mera up to date. 


Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 13:46:31 PMJag har för mig att jag även har hört uttrycken "målad" (polisfärger) respektive "omålad" (civilbilar).

Jo, har också hört det och dessutom verkar det användas ganska flitigt det med.


Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 14:03:59 PM
TLC finns ju hos Bla. Tunnelbanan

Visserligen, men det är nog inte någon större risk för förväxling om även en av bussentreprenörerna skulle få för sig att använda förkortningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Att de som sköter radiotrafiken sitter på ett samlat ställe är ju ganska opersonligt. Jag är mycket nöjd med Swebus system att de som jag hälsar på, när arbetsdagen börjar, är just de som jag når över radion när trubbel uppstår.

Sen att de som sitter på radion under natten knappt verkar veta mer än runt sitt område är ju knappast något som gör att jag skulle föredra en samlad trafikledning. Ibland ser man nästan flödet av små frågetecknen ut ur radions högtalare vid anrop den tiden på dygnet.. ::)

Ang. förkortningar så tror jag det har med personen i fråga att göra som sitter på radion. Vissa använder TL, några TX och enstaka DL när dom vill att man ska höra av sig.


homer

Håller med Fredde_j de känns mer som "mina kollergor" som är över radion, någon jag känner och kan prata med mellan 4 ögon

däremot kanske Busslinks system är att föredra ur andra hänseenden tex är dom säkerligen snabbare att svara när man gör ett anrop då dem bara sitter framför skärmen hela tiden

Nico


Argumenten ovan framfördes från vissa håll nu när Råsta gick över till Busslink. Niclas A. eller Fredrik G. kan nog fylla i hur det ser ut från deras kant, men på det stora hela så kan man nog säga att det kommit att fungera utan direkta mankemang... även om vissa förare fortfarande inte riktigt har kopplat att det är RTL Hornsberg de pratar med och inte någon radiooperatör på Råsta.  ;D

En fördel med att det blir lite mera opersonligt (förutom just bättre svarstider) är att det nog även stramar upp disciplinen lite. Man har så att säga inte möjlighet att ta sig samma friheter som man kanske kunde göra tidigare när man personligen kände den som satt i andra änden. Vissa försöker att kringgå detta genom att t.ex. ringa till driftledningen, men även den ska normalt bara hänvisa till RTL.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag kan förstå argumentet, men samtidigt har ju Busslinks RTL i Hornsberg olika "avdelningar" (i form av skrivbord) för olika trafikområden. De trafikledare man talade med i Norrtäljeområdet (inkl Vaxholm, Åkersberga och Täby) var ofta samma ena som avlöste varandra. Bl.a en av forumiterna här om jag inte hörde helt fel.  :)

Kan man anta att trafikledarna i Hornsberg har sina "favoritområden" som kan bäst, och därför arbetar mest på?