Nobina 3613 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 14 mars 2017, 23:54:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

På tisdagen mötte jag återigen Nobina 3613 på Trandaredsgatan. Denna gång hade jag tid att försöka få bild på den så via närmaste rondell följde jag efter och kom ifatt den då den stannat vid en hållplats. Bilderna är långt ifrån bra men det var vad som gick att få till då. Fler möjligheter lär ju ges framöver...


Nobina 3613 på Trandaredsgatan i Borås.


Här är den på väg från Trandaredsgatan in på Hansinggatan.

virtual1

Ok, denna är ju märkt 3613. Så vad är egentligen 923xx för udda påhitt av märkning då? Man lär ju inte bara använda radionummer på övertagna bussar?!

yngrot

Jag såg den på väg ut från garaget i måndags .   Märkningen är ju som sagt inte lika som de ommärkta B-L bussar 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Kan tillägga att idag den 14 mars sågs även Nobina 3715 i Borås, så vitt jag hann se märkt på samma sätt som 3613. Detta är en MAN A26 CNG,  YEL138.

Bernt Talbrant

Det blev ytterligare några bilder på rubricerade buss på torsdagen. Denna gång på Skillingsgatan.




Jan Sjöberg

Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !! 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 20:15:29 PM
Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !!

Har Nobina kört trafiken i 25år?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

#7
Nej men företaget har väl kört buss här sedan minst 1951 genom staden då SJ biltrafik köpte upp Pontus Eliassons åkeri som hade linjen Vårgårda-Fristad-Borås ? Även om dem inte kört stadstrafiken så har dem kört i genom staden med linje 150 som då gick via SÖT och ut på Allegatan!!  minst 3 månader med ledbuss enligt en gammal förare som jag talade med nu i kväll!
3 månader är tillräckligt på SÖT och Allegatan för få uppfattningen att dem leker .!!  rent lek är det!  Kunskapen finns redan i bolaget med ledbussar och har så funnits sedan mer än 40 år tillbaka!
Rent trams dem sysslar med i Borås just nu anser jag ! Det är inte svårare köra en ledbuss än en boggibuss!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 mars 2017, 20:15:29 PM
Ledbuss fanns redan 1991 på prov i Borås då Swebus provade på linje 150   Bra jobbat Nobina som behöver 25 år för att konstatera det går att köra ledbuss genom  staden !!

Ja man hade vagn 2266 (Volvo B10M-55 led/Säffle '83) på prov under en period. Jag har bild på den men kan f n inte visa den.

Den "utbildning" som nu genomförs verkar f ö bestå i att man får köra en slinga som omfattar stopp vid någon hållplats, körning i rondeller och några vanliga korsningar. Det handlar nog lika mycket om att bekanta sig med busstypen som något annat.

Walter

Inte heller BL har trott på ledbussar.

Omfattningen av "tramset" kan också vara ett resultat av fackliga förhandlingar och som Bernt skriver att vänja sig vid busstypen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

#10
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

homer

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 09:27:05 AM
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!

för mig som inte bor i Borås, kan någon berätta var uppståndelsen är? de finns inga länkade tidningsartiklar och ingen annan än du som skriver om de.

Jan Sjöberg

Bland förarna och dess omgivning är denna händelse mycket het
Jag som bor på orten men kör på en annan ort hör dagligen detta både mun mot mun  men även i andra sociala medier
Det är enda som snackas nu i förarkåren verkar det som ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Hannes L

Förlåt en som inte är jättekunnig på MAN! Har dessa vagnar 100% låggolv, eller har de trappor bakom det tredje dörrparet likt Keolis 22xx-vagnar i Göteborg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hannes L skrivet 19 mars 2017, 13:09:34 PM
Förlåt en som inte är jättekunnig på MAN! Har dessa vagnar 100% låggolv, eller har de trappor bakom det tredje dörrparet likt Keolis 22xx-vagnar i Göteborg?

Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)