Några bilder från Gullmarsplan...

Startat av Ulf Berlin, 14 mars 2014, 21:43:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...tagna igår,13 mars,gav lite smått och gott:

NOB 5141

NOB 3016,tidigare Nobina Finland.SBH ger inget tidigare inv nummer.

Keolis 6385(Även 6384 sågs).Nynäshamnsplacerade?

NOB 4742(som har helröd bakstam)

Keolis 4924 kör"med öppna spjäll" ;)

"Rött på blått"1

NOB 3018 ankommer från Tyresö.Också f d Finland.Även 3019 som har 3 inv nummer vid fronten sågs :)

"Rött på blått"2

NOB 5531
Dåligt ljus vid 17.30,men en intressant vagn som är flyttad från Norrtälje(Även 5524 sågs)

Ovanligt att 3 Keolisledare står bredvid varandra på denna plats(Dessutom 3 olika tiotalsserier ;))
(Vagnen bakom är dessutom Keolis 6055)
Till slut ytterligare en"invandrad"

NOB 5772.Från Örebro eller Halland eller...?

Vagnarna i 47xx och 51xx serierna kan väl inte ha så lång tid kvar?/Ulf













MrH

Vad kul med detta svep från mina gamla trakter. Särskilt roligt att se 55-vagnarna åter på södra sidan stan, jag körde alla individer i serien när de var nya, back in the days.....  :)

/MrH

Ulf Berlin

Citat från: MrH skrivet 15 mars 2014, 00:54:37 AM
Vad kul med detta svep från mina gamla trakter. Särskilt roligt att se 55-vagnarna åter på södra sidan stan, jag körde alla individer i serien när de var nya, back in the days.....  :)

/MrH
Tack för det ;)
Levererades inte alla 55 vagnarna till Norrtälje direkt?/Ulf

P.Ek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 mars 2014, 13:53:27 PM
Tack för det ;)
Levererades inte alla 55 vagnarna till Norrtälje direkt?/Ulf

De levererades år 2002 till Tyresö, Botkyrka resp. Nacka/Värmdö. De hamnade inte i Norrtälje förrän sommaren 2011 ;)

virtual1

Tack för bilderna, men du skulle inte kunna försöka få med lite mer miljö runt dem framöver? :-)

P.Ek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 mars 2014, 21:43:08 PM

Till slut ytterligare en"invandrad"

NOB 5772.Från Örebro eller Halland eller...?


Denna rullade i Lunda innan Arriva tog över där i augusti 2012, alltså har den funnits i Tyresö i över ett år nu. Ursprungligen kommer den från Skåne.

Du såg inte till 4889 eller 5458? De kanske är avyttrade nu när 3016-3020 kommit igång. Även 5458 flyttades liksom 5772 till Tyresö när Nobina tappade trafiken i Lunda.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 mars 2014, 13:53:27 PM
Tack för det ;)
Levererades inte alla 55 vagnarna till Norrtälje direkt?/Ulf

Fram till sommaren 2011 körde ju Busslink/Keolis i Norrtälje, så det fanns ju ingen större vits för Swebus/Nobina att leverera bussar dit 2002.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 15 mars 2014, 14:48:04 PM
Tack för bilderna, men du skulle inte kunna försöka få med lite mer miljö runt dem framöver? :-)

precis som jag har bett om i alla år. Jag gillar hans bilder men önskar lite mer miljö runt.
Berlin skall icke tolka detta som negativ kritik.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

Citat från: P.Ek skrivet 15 mars 2014, 14:24:26 PM
De levererades år 2002 till Tyresö, Botkyrka resp. Nacka/Värmdö. De hamnade inte i Norrtälje förrän sommaren 2011 ;)

Inte helt med sanningen överensstämmande :) Samtliga levererades till Swebus Nacka-Värmdö 2002 och rullade enbart i N/V första tiden, skulle säga åtminstone första året. Jag vikarierade som trafikledare i N/V och Tyresö vid den här tiden och körde bussarna mer eller mindre dagligen. Tre vagnar (5527-29? lite osäker) flyttades senare till Tyresö. Botkyrka har jag mindre koll på. 2004 flyttade jag från Stockholm och tappade kollen lite, men minns att jag sett förflyttningar även till Botkyrka samt att Norrtälje sedermera fick dem. Alla levererades i alla fall ursprungligen till Nacka/Värmdö :)

/MrH

Fredrik Klint

Citat från: P.Ek skrivet 15 mars 2014, 15:15:41 PM
Denna rullade i Lunda innan Arriva tog över där i augusti 2012, alltså har den funnits i Tyresö i över ett år nu. Ursprungligen kommer den från Skåne.

Du såg inte till 4889 eller 5458? De kanske är avyttrade nu när 3016-3020 kommit igång. Även 5458 flyttades liksom 5772 till Tyresö när Nobina tappade trafiken i Lunda.

5458 fotade jag vid Gullmarsplan den 4 mars, då var den iaf kvar  :)

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2014, 18:55:43 PM
precis som jag har bett om i alla år. Jag gillar hans bilder men önskar lite mer miljö runt.
Berlin skall icke tolka detta som negativ kritik.
Och det gör jag inte heller ;)
Just vid Gullmarsplan är det ju(som alla vet)rätt så svårt att ta miljöbilder...
Nix,dom övriga efterfrågade syntes inte till/Ulf

JDS

Jag tror att de menar att du med fördel kan ta bilden lite tidigare innan bussen fyller upp hela rutan. Men jag kan ha missförstått vad de menar och givetvis är det du som fotograf som gör precis som du vill!  :)

Bese001

Hej!

Den historik jag har på 5772 säger: Helsingborg>Karlstad>Bromma/Spånga. Kom till Tyresö 2012-08.

virtual1

Citat från: JDS skrivet 16 mars 2014, 16:59:21 PM
Jag tror att de menar att du med fördel kan ta bilden lite tidigare innan bussen fyller upp hela rutan. Men jag kan ha missförstått vad de menar och givetvis är det du som fotograf som gör precis som du vill!  :)

Precis så :-) - ta bilden 1-2 sekunder innan bussen hinner fylla upp hela bilden så man får med lite mer av miljön runt omkring =)

5783

Just där bilderna är tagna slipper jag gärna se mer "miljö". En av Stockholms mest deprimerande bussterminaler. Hela området äcklar mig.