Här blev det knökfullt!

Startat av Robert Brink, 09 april 2012, 14:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Westinbuss MAN har precis lastat vid Södermalmstorg på körning för MTR i Torsdags fm!



//R

Bussmupp

Första gången jag ser MTRs buss med passagerare.

Bussmicke

Ersätter Röda Linjen, klassisk gammal slöskyltning istf Linjenummer och destination..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2012, 00:12:00 AM
Ersätter Röda Linjen, klassisk gammal slöskyltning istf Linjenummer och destination..

Slöskyltning eller ej beror väl på vad dessa vita bussar har för skyltsystem, och vad för texter ägaren/huvudmannen valt att lägga in i den.

Christer K

Citat från: Robert Brink skrivet 09 april 2012, 14:18:59 PM
Westinbuss MAN har precis lastat vid Södermalmstorg på körning för MTR i Torsdags fm!



//R
Hoppas att den eller de som kör tänker på trafiksäkerheten, sikten åt vänster är lika med noll då det står folk så långt fram.

När jag körde hade vi kravet att alla skulle stå bakom förarplatsen annars så körde vi inte. Båda dörrarna skulle vara fria för utsikt.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

HJP

Citat från: Christer K skrivet 10 april 2012, 05:56:30 AM
Hoppas att den eller de som kör tänker på trafiksäkerheten, sikten åt vänster är lika med noll då det står folk så långt fram.

När jag körde hade vi kravet att alla skulle stå bakom förarplatsen annars så körde vi inte. Båda dörrarna skulle vara fria för utsikt.

// Christer K
****
Håller med dig i din tankegång.
Någon gång råkade jag ut för denna situation, på min förartid. Inte alls kul. I detta fall är det tveksamt om föraren ser högra backspegeln. De två personerna, med ryggen mot vindrutan, står illa till för det.
Som "färsk" bussförare, överraskades man ibland, och förutsåg inte denna situation, men man lärde sig att dra gränsen.

HJP

bjorn_k

Jag fick lära mig av min handledare att man skulle lasta bussen, sedan köra ut höger näve med en bestämd rörelse åt sidan, träffades någon säger man till folk att backa, annars går/rullar inte bussen från hpl. :-)

Robert Brink

Generellt så kör man inte med folk fram till framrutan! Men samtidigt är det väldigt svårt att praktisera detta i verkligheten utan att hamna i bråk... Kan säga, att han fick lämna folk på hållplatsen.

Högerspegeln ser han nog i, för annars kör man inte, det är i alla fall ett minikrav...

Sen kan jag tillägga, att Keolis/Busslinks Flexbuss stod på Södermalmstorg! Där satt föraren och läste tidningen, så tråkigt man inte kan "hyra" in den av Keolis för att få bättre kapacitet.

//R

JDS

Är inte tanken att flexbussens förare ska kunna uppfatta behovet och självmant föreslå körning, om inte TL redan har gett order?

Nico

I vanliga fall (för egen linjetrafik) kan man ju förstärka på så vis, men här handlar det lite om vad MTR beställer. Anser de att det räcker med deras egna bussar så är det väl ingen idé (i dagens krassa ekonomi) att köra gratis åt ett annat bolag. Ska flex in på detta så krävs det sannolikt en explicit beställning på fler vagnar från MTR.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 10 april 2012, 16:04:53 PM
I vanliga fall (för egen linjetrafik) kan man ju förstärka på så vis, men här handlar det lite om vad MTR beställer. Anser de att det räcker med deras egna bussar så är det väl ingen idé (i dagens krassa ekonomi) att köra gratis åt ett annat bolag. Ska flex in på detta så krävs det sannolikt en explicit beställning på fler vagnar från MTR.

Jo det förutsätter jag, men det normala vid ett stopp i innerstan är ju att man beställer allt som finns att beställa på kort varsel, man får vara bra obstinat för att låta bli...

Nico

Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 00:10:55 AMmen det normala vid ett stopp i innerstan är ju att man beställer allt som finns att beställa på kort varsel, man får vara bra obstinat för att låta bli...

Är du säker på det? Själv kan jag inte minnas att jag läst den regeln någonstans.

Ett bussbolag sätter sedan knappast bussar i extern trafik på eget bevåg, i synnerhet inte om man inte ens säkert vet att man får en peng för det. Här bör i så fall vara upp till hur beställaren vill göra så vill MTR bara ha sina egna bussar i trafik eller bara ett visst antal så blir det det man får anpassa sig efter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Jag är allergisk mot kommentarer av typen det stod en buss där som kunde satts men föraren satt bara och läste i tidningen. Det kan ju vara så att den bussen är bokad för något annat uppdrag lite senare och ett bussbolag skall ju inte behöva sätta sig självt i knipa därför att ett annat har problem att klara sitt uppdrag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

CitatJag är allergisk mot kommentarer av typen det stod en buss där som kunde satts men föraren satt bara och läste i tidningen. Det kan ju vara så att den bussen är bokad för något annat uppdrag lite senare och ett bussbolag skall ju inte behöva sätta sig självt i knipa därför att ett annat har problem att klara sitt uppdrag

Staffan! Jag tror du missförstår mig här? Jag vet hur det fungerar, och visst kan det vara så, att den ska ut på annat uppdrag! Men jag vet också, att det ofta handlar om pengar idag, resenärerna kommer i andra hand!
Jag skrev desstuom "hyra" i mitt inlägg, självklart sätter inte Keolis in sin buss gratis!

Och jag kan lova, att alla dom resenärer som stod på Södermalmstorg , inte tyckte det såg vidare lustigt ut med en tom buss och en tidningsläsande förare!
Dom vet inte hur branschen fungerar, dom vill bara ha en buss att åka i, och har Keolis/Busslink en ledig Flexbuss på platsen, ska självklart MTR/Westin hyra in den för att snabbare få resenärerna till sina arbeten. Förutsatt att Keolis kan hyra ut bussen förstås.
Och det är naturligtvis inte den tidningsläsande bussförarens problem, utan det är dom som behöver kapacitet som ska beställa allt dom kan få tag på. Inte hålla igen bara för att spara pengar...

//R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert Brink skrivet 11 april 2012, 13:27:18 PM
Staffan! Jag tror du missförstår mig här? Jag vet hur det fungerar, och visst kan det vara så, att den ska ut på annat uppdrag! Men jag vet också, att det ofta handlar om pengar idag, resenärerna kommer i andra hand!
Jag skrev desstuom "hyra" i mitt inlägg, självklart sätter inte Keolis in sin buss gratis!

Och jag kan lova, att alla dom resenärer som stod på Södermalmstorg , inte tyckte det såg vidare lustigt ut med en tom buss och en tidningsläsande förare!
Dom vet inte hur branschen fungerar, dom vill bara ha en buss att åka i, och har Keolis/Busslink en ledig Flexbuss på platsen, ska självklart MTR/Westin hyra in den för att snabbare få resenärerna till sina arbeten. Förutsatt att Keolis kan hyra ut bussen förstås.
Och det är naturligtvis inte den tidningsläsande bussförarens problem, utan det är dom som behöver kapacitet som ska beställa allt dom kan få tag på. Inte hålla igen bara för att spara pengar...

//R

Mitt inlägg var inte riktat speciellt till dig utan mer att allmänt inlägg i debatten. Jag beklagar att jag valde en formulering som kunde uppfattas som ett angrepp på det du skrev. Jag vet naturligtvis att du har stor erfarenhet även från utförarsidan när det gäller varför inte just den bussen kan gå till Stockholm just nu.

Givetvis skall Westins Buss, som  väl svarar för ersättningstrafiken för tunnelbanan, beställa bussar från andra företag om de egna resurserna inte räcker till. Men jag är inte säker på att även om de ringt Keolis hade fått omedelbar tillgång till deras förfogandevagn.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)