Bussolycka Swebus 17/2 ?

Startat av Tommy H, 20 februari 2012, 17:45:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Danne B. skrivet 21 februari 2012, 14:39:32 PM
Ingen som kan försöka hitta Swebus version av det hela?

Menar nu inte att förringa det trådskaparens vän upplevt, men vi vet ju sedan tidigare att passagerares (i synnerhet chockade) version kan skilja en aning från hur föraren upplevde det hela.

//Danne

Ja...

Jag mötte en kollega på en bro en gång vilket speglarna (och för hans del ena förarsidorutan) inte mådde bra av.

Men flera av passagerarna trodde att hela bussen var förstörd....

Buss-Hasse

Jag vill ta tillbaka mitt lilla "påhopp"  mot T.L. Förlåt bästa Lasse! Vet man inget om kan man helt klart inte göra något. Helt klart märkligt uppträdande av chauffören, om historien nu stämmer till 100% vilket jag personligen är lite tveksam till. Gör bussen sådana manövrar på vägen är den knappast körbar och fler resenärer bör hört av sig. Men det är min åsikt och jag vill inte starta någon debatt. Hela händelsen är märklig.

Danne B.

Citat från: Håkan_E skrivet 21 februari 2012, 14:45:46 PM
Ja...

Jag mötte en kollega på en bro en gång vilket speglarna (och för hans del ena förarsidorutan) inte mådde bra av.

Men flera av passagerarna trodde att hela bussen var förstörd....

Jo, ljud från närkontakt med fast föremål fortplantas genom bussen väldigt bra. Slog i en hög trottoarkant med undersidan av höger framhörna för några veckor sedan. Reaktionen hos dom som satt längst fram var ungefär som att buss-stackaren var färdig för skroten, medans det på utsidan inte syntes ett dugg förutom repor på undersidan på en balk.

//Danne

Tommy H

Precis som flera av er skriver så tror inte jag heller att händelsen var riktigt så allvarlig, men att något hände är helt klart...

Min vän som fick skadorna har fått svar från Swebus och föraren medger att han varit emot mittbarriären och att han dessutom stannat och kontrollerat skadorna, men att han inte upplevde att skadorna var så trafikfarliga att inte borde fortsatt färden. Han säger också att han inte kontrollerat om någon passagerare råkade illa ut. Så till viss del stämmer alltså historierna överens.
Mittbarriären är ju sluttande nedtill så troligtvis har däcken gått upp i nedkanten vilket gjort att bussen krängt till så pass att flera passagerare hamnade i mittgången. Att de inte hade bälte på sig är givetvis fel, men tyvärr är det ju nästan ingen som har det på bussar även om bälten finns...
Vilket bussbolaget ifråga var ville inte kundkontakten lämna ut eftersom all konversation ändå skulle ske genom dom.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Turbo

<åker ofta mellan Linköping - Göteborg på Fredagar. Inte helt ovanligt att det kommer inhyrda bussar som håller dålig standard.
Sist jag åkte så var värmen sönder, dessutom en äldre Irizar som knapppas klarar miljökraven i storstäderna och en chaufför som hela vägen mellan Ödeshög och Jönköping pratade i mobilen med någon kompis.  En buss inhyrd i Östergötland Dy Swebus.
Sista månaden endast med Bus4yo - tänker på säkerheten.

Ersa

Citat från: Turbo skrivet 26 februari 2012, 18:47:39 PM
<åker ofta mellan Linköping - Göteborg på Fredagar. Inte helt ovanligt att det kommer inhyrda bussar som håller dålig standard. Sist jag åkte så var värmen sönder, dessutom en äldre Irizar som knapppas klarar miljökraven i storstäderna och en chaufför som hela vägen mellan Ödeshög och Jönköping pratade i mobilen med någon kompis.  En buss inhyrd i Östergötland Dy Swebus. Sista månaden endast med Bus4yo - tänker på säkerheten.

Oväntat måste jag säga. Min uppfattning som f.d. anställd på Uppsaladepån hos Swebus Express AB är att de alltid prioriterat säkerheten samt gjort sitt bästa för att få det att gå ihop. Hela verksamheten har jag alltid upplevt som prydlig, ordningsam samt inom ramen för alla lagar och regler. Även vad gäller Swebus egna krav på inhyrda åkare har planen hela tiden sagts att kraven ska skärpas mer och mer.
Men det kan nog vara vissa skillnader på de åkare som kör regelbundet för Swebus via fasta avtal, gentemot de åkare som är tillfälligt inhyrda.