Hörvalls nya buss - Scania Van Hool Gods...(Bilder)

Startat av Patrik, 13 oktober 2011, 09:53:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kortebo

Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 08:42:52 AM
Var sitter växelreglaget?
Mvh Jan G

Sitter med all säkerhet som en vipknapp på en av spakarna tillhöger om ratten. Vanligt på nyascania
med automat.

bilomnibussen

Det är då inte frågan om automat antar jag utan en sån där manuell med datastyrning och växlingsrobot.
Mvh Jan G

Jan

I branschen 37 år

Robert T

Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 08:58:25 AM
Det är då inte frågan om automat antar jag utan en sån där manuell med datastyrning och växlingsrobot.
Mvh Jan G

Ja, hade du väntat dig något annat?
Det är spaken till höger om ratten. Du vrider en grej för att välja D N R, sedan har du A M på en knapp och du växlar genom att dra spaken mot dig eller trycka den från dig.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 17 oktober 2011, 16:51:01 PM
Det är inte bara det att man kan ändra texten, utan också att genom en olyckshändelse förstör displayen vilket gör att skyltning omöjliggörs. Ersa 5603 tex har en bra placering av dosan.

56xx samt 70xx-serien på Swebus har en bra placering av skyltdosan, ovanför sidorutan. Det håller jag med om! Har för mig att den satt där på 49xx också. :)
På MAN-vagnarna i bl.a 67xx-serien sitter skyltdosan dessvärre ofta på exakt samma ställe som på denna VanHool. Dessutom är den en ICU600 med den bländandestarka blå belysningen, istället för en ICU400 som har den gröna dämpade belysningen.

http://mobitec.se/index.php?lan_id=9&page_id=197

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 19 oktober 2011, 11:13:46 AM
Det är spaken till höger om ratten. Du vrider en grej för att välja D N R, sedan har du A M på en knapp och du växlar genom att dra spaken mot dig eller trycka den från dig.

För att förtydliga ytterligare: Spaken som vanligtvis är reglaget för vindrutetorkarna helt enkelt. Samma lilla reglage som du vrider för att välja mellan D-N-R kan du även vrida framåt ytterligare en bit medan du kör i D-läget, för att växla mellan "ekonomiläge" för mjuk go körning, samt "sportläge" om man vill att lådan ska dra ur på växlarna. Dock lär dessa lägen kallas för andra namn av Scania.
Denna spak reglerar man även retarden med, genom att dra hela spaken neråt i flera "hack". Helt perfekt att ha manuell växling och retarder i samma spak! :D