I morse när jag for till mitt arbete i Norrtälje...

Startat av Leif Spångberg, 27 juni 2011, 18:38:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg


...mötte jag detta fordon, ungefär vid Ullna-tippen kl 05.07. Lite dimma var det, men jag anade vad som komma skulle...





Med tanke på hastigheten, anade jag någon form av dekoration, som fick mig att tänka på San Francisco 1969...

Trevligt med så fina bussar, rentav vackra, men varför klistra på diverse grejs.

Nästa möte, ungefär vid Gillinge



Nästa vid rakan vid Rimbo Jord




Framme i Norrtälje, en kort paus vid busstorget för att se på aktiviteterna



Nästa tur till Stockholm. For iväg med en synnerligen högljutt motorljud, tyvärr verkade maxfarten vara cirka 20 km/h.

Undrar om den tog sig ända in till Tekniska...





Premiärturbussen åter från Stockholm.

SF -69?? Ingen fara, bara lite grejs, inga blommor, tack-o-lov!!




Mina kollegor på sjukhuset, de som bor i Stockholm, var inte så värst imponerade över bussarna. En tur inställd, följande hade ett larm som tjöt hela vägen upp till Norrtälje. Dessutom råkade föraren missa att svänga av vid motorvägen till en hållplats (Ledinge ??). Allmän irritation, tyvärr.

På eftermiddagen en tur förbi Rimbo.




Arbetet slut. Hemma på Valhallavägen, måste ju se dessa vackra skapelser... Hmmm, dax att investera i ett polarisationsfilter, kanske.




Kl 17:06. Väldigt mycket trafikanter vid 676:ans hållplats. Ingen buss till Norrtälje i sikte




Nu kommer bussen !!




Tyvärr kom inte alla med...



Jag ser fram emot att få fara med dessa bussar framöver, när mitt veckolånga jourpass är över...

Kommentera gärna...

Carl Eric

Citat från: Leif Spångberg skrivet 27 juni 2011, 18:38:48 PM
Premiärturbussen åter från Stockholm.

SF -69?? Ingen fara, bara lite grejs, inga blommor, tack-o-lov!!





Fina bilder som vanligt Leif! Dock så ställer jag mig lite tveksam till denna bild. Visst var det Nobina 7401 (EFZ 684) som körde första turen från Stockholm (Avgång KTH 05:30, ankomst Norrtälje strax före 06:30) men jag åkte med den och då jag inte ser mig själv och mitt resesällskap i framrutan och då det dessutom inte var samma chaufför så undrar jag när du tog fotografiet? :)


Vill inte förstöra din berättelse på något sett men jag blev bara lite nyfiken då jag inte såg någon herre med kameran under min första vända i Norrtälje!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fikman




Nästa tur till Stockholm. For iväg med en synnerligen högljutt motorljud, tyvärr verkade maxfarten vara cirka 20 km/h.

Undrar om den tog sig ända in till Tekniska...



[/quote]

Skulle tippa på att chauffören av ren ovana vart lite för häftig när han lagt i växel, slår man spaken för långt åt vänster så går man över i manuelt läge, vilket är rätt lätt göra fast man är van men man upptäcker det innan det blir fullvar och ingen uppväxling.

Leif Spångberg


CitatFina bilder som vanligt Leif! Dock så ställer jag mig lite tveksam till denna bild. Visst var det Nobina 7401 (EFZ 684) som körde första turen från Stockholm (Avgång KTH 05:30, ankomst Norrtälje strax före 06:30) men jag åkte med den och då jag inte ser mig själv och mitt resesällskap i framrutan och då det dessutom inte var samma chaufför så undrar jag när du tog fotografiet?


Vill inte förstöra din berättelse på något sett men jag blev bara lite nyfiken då jag inte såg någon herre med kameran under min första vända i Norrtälje!

Helt rätt, det var visserligen samma buss, men den bilden i Norrtälje var tagen 14.59.

06.30 var jag på en avdelning på sjukhuset.

Jag får väl skylla på mina långa arbetspass...  ;D

Herre?? Hrrmmm...

Optimal

Citat från: Fikman skrivet 27 juni 2011, 18:58:49 PM

Nästa tur till Stockholm. For iväg med en synnerligen högljutt motorljud, tyvärr verkade maxfarten vara cirka 20 km/h.

Undrar om den tog sig ända in till Tekniska...





Skulle tippa på att chauffören av ren ovana vart lite för häftig när han lagt i växel, slår man spaken för långt åt vänster så går man över i manuelt läge, vilket är rätt lätt göra fast man är van men man upptäcker det innan det blir fullvar och ingen uppväxling.

Desvärre inte. Dessa är Automater så man rör inte växellspaken. 2 Dubbeldäckare havererade idag, topfart 20 Km/h, Hade inget med växeln att göra utan något annat. Även 1 boggivagn och en kortvagn havererade.

Fikman

Citat från: Jim skrivet 27 juni 2011, 19:39:26 PM
Desvärre inte. Dessa är Automater så man rör inte växellspaken. 2 Dubbeldäckare havererade idag, topfart 20 Km/h, Hade inget med växeln att göra utan något annat. Även 1 boggivagn och en kortvagn havererade.

Tråkit höra
Men om du tittar här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45911.0 hittar du bild på växelväljaren, man skiftar mellan manuelt läge och automatiskt läge genom att slå spaken åt vänster, och är man inte opservant på displayen i mitten så märker du det först när den inte vill växla upp.
Har lyckats några gånger med den manövern på våra bussar så  ;D

Optimal

Citat från: Fikman skrivet 27 juni 2011, 19:45:54 PM
Tråkit höra
Men om du tittar här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45911.0 hittar du bild på växelväljaren, man skiftar mellan manuelt läge och automatiskt läge genom att slå spaken åt vänster, och är man inte opservant på displayen i mitten så märker du det först när den inte vill växla upp.
Har lyckats några gånger med den manövern på våra bussar så  ;D

Jo. Det förstår jag. Kan hända alla :)

Leif Spångberg

CitatDesvärre inte. Dessa är Automater så man rör inte växellspaken. 2 Dubbeldäckare havererade idag, topfart 20 Km/h, Hade inget med växeln att göra utan något annat. Även 1 boggivagn och en kortvagn havererade.

Jaha, det förklarar ju den inställda morgonturen samt köerna vid 17-tiden

Notera reportern från Radio Stockholm på första kö-bilden vid Tekniska, undrar vad som sades ??

/Leif

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt bildsvep! Kul med skyltningen "Premiärtur"  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

JAB

Citat från: Jim skrivet 27 juni 2011, 19:39:26 PM
Desvärre inte. Dessa är Automater så man rör inte växellspaken. 2 Dubbeldäckare havererade idag, topfart 20 Km/h, Hade inget med växeln att göra utan något annat. Även 1 boggivagn och en kortvagn havererade.

Men fjädringen i upphöjt läge skall de inte gå fortare än 30 km/h, vet inte om det kan kallas haveri - jag skulle nog kalla det för stressrelaterade andra händelser. Den funktionen finns även på modernare Volvo 8500.

Martin S

Citat från: Leif Spångberg skrivet 27 juni 2011, 19:51:02 PM
Notera reportern från Radio Stockholm på första kö-bilden vid Tekniska, undrar vad som sades ??

/Leif

Kul att det fångades på bild. Lyssnade på Radio Stockholm just då. En resenär reporten intervjuade var inte speciellt possitiv efter morgonens resa.

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3227696

Ersa

Citat från: Martin S skrivet 27 juni 2011, 23:38:20 PM
Kul att det fångades på bild. Lyssnade på Radio Stockholm just då. En resenär reporten intervjuade var inte speciellt possitiv efter morgonens resa.

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3227696

7:20 in på inslaget bör tilläggas.

MartinMartin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 juni 2011, 20:20:19 PM
Mycket trevligt bildsvep! Kul med skyltningen "Premiärtur"  :)

Funkade dock inte lika bra i Keolis 5357  :(


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

JAB

Citat från: MartinMartin skrivet 28 juni 2011, 02:52:35 AM
Funkade dock inte lika bra i Keolis 5357  :(



Nä,det är väl klart. Det är ju ingen Nobinabuss :-) Med rätt programvara i skylten så kunde det fungera.
Jämför med de bussar som skyltar 00 80 i bakskylten i stället för Ej i trafik