Nya interiören på GUB bussar

Startat av Björn Ax, 22 april 2011, 14:55:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Ja från och med leveranserna i höst kommer GUB bussarna få ny interiör.

Dom som är intresserade kan här få se en bild på hur stolklädseln kommer se ut:


Ja designen heter plockepinn. Vet inte direkt hur jag ställer mig till designen. :)

Sedan blir det också nya mattor i bussarna och nya sidopaneler.

Jacob

#1
Tycker den som är nu är riktigt fin, men den gröna var  finare. Varför inte köra blått tyg men samma mönster, har för mig blivit en uppsalasymbol :)

Är det inte samma som sitter i DABarna 704-705?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikko

Citat från: Björn Ax skrivet 22 april 2011, 14:55:23 PM
Ja från och med leveranserna i höst kommer GUB bussarna få ny interiör.
Ja designen heter plockepinn. Vet inte direkt hur jag ställer mig till designen. :)

Även 12 st av de gamla Neoplan-gasbussarna 140-161 kommer att få denna klädsel på stolarna. Plus en upprustning som består av ny lack,
nya avgassystem, genomgångna motorer samt upprustad förarplats.

Vilket betyder att de blir kvar några år till då...  ::)

Jacob

Citat från: Mikko skrivet 22 april 2011, 20:32:51 PM
Även 12 st av de gamla Neoplan-gasbussarna 140-161 kommer att få denna klädsel på stolarna. Plus en upprustning som består av ny lack,
nya avgassystem, genomgångna motorer samt upprustad förarplats.

Vilket betyder att de blir kvar några år till då...  ::)

Neeeeeeeeeeej!!!!!! kommer detta ske snarast eller?? Måste åka alla i originalutförande först! Vet någon vilka individer?

För övrigt känns det rätt onödigt att bekosta ny inredning... Istället för att byta ut ett antal slitna röda säten till nya röda ska man nu ta ut alla röda oavsett skick, och därefter montera blått..

Så 12st kommer alltså få:
*ny lack, standardlack
*ny klädsel
*nya paneler
*renoverad förarplats
*nytt avgassystem
*genomgång av motorer
??

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

tågluffaren


mushkot

Kändes väldigt... 90-tal tycker jag.

Niclas Rosenius

Citat från: tågluffaren skrivet 22 april 2011, 22:54:13 PM
Kommer de få bälten också?

    Menar du förarstolen eller passagerarstolarna?

    Förarstolen ja men inte passagerarstolarna.

    //Niclas

Johan B

Samma tyg/färg som i Uddevallas nyare stadsbussar och KEs Busstrafik kör också med denna klädsel. Nobina, Orusttrafiken och Keolis i Västtrafikområdet har samma tyg men med orangea inslag istället för gröna. Rätt snygg klädsel tycker jag och dessutom håller den sig fräsch ganska länge.

Lars

Samma klädsel som i Värmland sedan 2004 på de flesta nya bussar?

Här i Swebus 6021 fotat 2006

Bussmicke

Citat från: Mikko skrivet 22 april 2011, 20:32:51 PM
Även 12 st av de gamla Neoplan-gasbussarna 140-161 kommer att få denna klädsel på stolarna. Plus en upprustning som består av ny lack,
nya avgassystem, genomgångna motorer samt upprustad förarplats.

Vilket betyder att de blir kvar några år till då...  ::)

Underbart att de blir kvar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Bussmicke skrivet 23 april 2011, 21:10:54 PM
Underbart att de blir kvar

Kan inte annat än hålla med ;D Fler muskelbussar på Uppsalas gator :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Jacob A skrivet 23 april 2011, 21:44:26 PM
Kan inte annat än hålla med ;D Fler muskelbussar på Uppsalas gator :D

//Jacob

Usch. Jag förstår inte hur dessa bussar ska hålla i 3 år till. Oavsett om dom renoveras så måste det spenderas väldigt mycket pengar för att få dessa bussar till bra skick.

Jag hoppas UL säger nej till GUB's förslag om att behålla dessa.

Jacob

På ett sätt är jag också negativ till att de behålls, vill inte se någon renovering av dem med ny lack, ny klädsel osv... Tycker man ska låta dem gå klart sina bussliv i originalskick. de har ju egentligen bara 2 år kvar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikko

Citat från: Jacob A skrivet 24 april 2011, 00:00:38 AM
På ett sätt är jag också negativ till att de behålls, vill inte se någon renovering av dem med ny lack, ny klädsel osv... Tycker man ska låta dem gå klart sina bussliv i originalskick. de har ju egentligen bara 2 år kvar.

//Jacob

På sätt och vis förstår jag dig. Men som chaufför av dessa bussar skäms man nästan när passagerarna betalar dyra pengar för att sedan få åka i dessa slitna bussar. Så en uppfräschning är verkligen välkommen.  :)

Björn Ax

Citat från: Jacob A skrivet 24 april 2011, 00:00:38 AM
På ett sätt är jag också negativ till att de behålls, vill inte se någon renovering av dem med ny lack, ny klädsel osv... Tycker man ska låta dem gå klart sina bussliv i originalskick. de har ju egentligen bara 2 år kvar.

//Jacob

140-161 är ju 99-årsmodell så dom har ju knappt 1 år kvar om nu UL's 13-års avtal ska följas. Dom skulle må bra av pensionering.