Bussar inom försvarsmakten

Startat av Richard1250, 20 december 2008, 20:58:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Å här har vi en syster till 13022 som visades tidigare här =)


Taunusch

#16
Arméns Lejons buss som visats i denna tråd tillhörde tidigare Försvarsmusikcentrum.

Den var då vitlackad och sponsrad av Scania. Den hade reg-nr LSS200 och användes av Arméns Musikkår och Arméns Trumkår i Strängnäs, vilka numera är förlagda i Kungsängen.

Den hade en systerbuss som heter LMR240, som senare omplacerades till Marinens Musikkår i Karlskrona. Vad som hänt med denna buss efter att de fick den gamla Dackebussen är för mig okänt.

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 december 2008, 21:49:40 PM
Du får fota i princip allt utom vissa skyddsobjekt.

Så länge man befinner sig på allmän plats det vill säga. På icke-allmän plats kan det förekomma fotoförbud. Dock är det tillåtet att stå på allmän plats och fotografera in på icke-allmän plats med fotoförbud. Så länge det inte rör sig om skyddsobjekt med fotoförbud. Skyddsobjekt betyder inte automatiskt fotoförbud.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 december 2008, 21:49:40 PM
När det gäller dessa undantag så är det i princip alltid skyltat med fotoförbud.
Så svaret blir ja.

Eller så är det vakter på plats om det är tillfälliga skyddsobjekt. Lagen ställer dock inga krav på att fotoförbud ska skyltas. Utöver byggnader och markområden kan även fartyg och luftfartyg klassas om skyddsobjekt. Bussar kan dock inte klassas som skyddsobjekt enligt lagen, således är det fritt fram att fotografera bussarna om du befinner sig på allmän plats och bussarna inte befinner sig på ett skyddsobjekt/skyddsområde med fotoförbud.

/Jonas

Johan Hansson

#18
Citat från: JB skrivet 27 december 2008, 21:21:15 PM
Så länge man befinner sig på allmän plats det vill säga. På icke-allmän plats kan det förekomma fotoförbud. Dock är det tillåtet att stå på allmän plats och fotografera in på icke-allmän plats med fotoförbud. Så länge det inte rör sig om skyddsobjekt med fotoförbud. Skyddsobjekt betyder inte automatiskt fotoförbud.

Eller så är det vakter på plats om det är tillfälliga skyddsobjekt. Lagen ställer dock inga krav på att fotoförbud ska skyltas. Utöver byggnader och markområden kan även fartyg och luftfartyg klassas om skyddsobjekt. Bussar kan dock inte klassas som skyddsobjekt enligt lagen, således är det fritt fram att fotografera bussarna om du befinner sig på allmän plats och bussarna inte befinner sig på ett skyddsobjekt/skyddsområde med fotoförbud.

/Jonas

Tidigare i år så besökte minröjningsfartyget Belos, Halmstad och de hade beväpnade vakter en på fartyget och en på land när den låg vid kaj.
Jag växlade några ord med vakten på land, han sa att det inte var förbjudet att fotografera fartyget.
Vakten var en mycket vänlig värnpliktig och jag frågade honom just om det var ett skyddsobjekt, det inte var det.
De bara vaktade fartyget för säkerhets skull så ingen skulle försöka ta sig ombord på fartyget.


   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

#19
> Tidigare i år så besökte minröjningsfartyget Belos, Halmstad

Nu är vi lite OT, men Belos är inget minröjningsfartyg, utan ett
dykeri- och ubåtsbärgningsfartyg. Så om det var en minröjare du såg så
var det någon annan. Dock kan man utgå ifrån att när det gäller
skyddsobjekt så gäller samma sak för båda.

Personligen har jag svårt att se hur ett fartyg (eller buss eller vad
som helst) som används på allmän plats skulle kunna beläggas med
någon form av fotoförbud.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 26 december 2008, 19:44:54 PM
Å här har vi en syster till 13022 som visades tidigare här =)



Trevligt! Här kan vi även vilken dörrställning bussarna har.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.