Huvudmeny

Omlackat i SL-land

Startat av Jonas Strömblad, 30 april 2008, 09:30:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2008, 11:53:15 AM
Om man ska klaga på B9S så kan jag dra några saker till:

Vi har kylningen av motorn som ligger på taket, över förarplats. Denna är igång mest hela tiden när det är temperatur som man kan kalla vår/sommar. Senast igår blev det att lyssna på detta i timmtal. Dock får jag en känsla av att det är oftare denna går på de blåa, som har rullat bra mycket längre än de röda.
Det drar ur stor effekt av motorn, man kommer knappt från hållplats.

Sen när det nästan är dax för service, så har vi partikelfiltret (CRT) som gör att turbon knappast hjälper till så speciellt mycket vid starter eller i större motlut. Vissa upplever detta som mkt frustrerande.

Men när det är fixat, så rullar dessa på ganska bra.

Sen att det inte är mkt till sittplatser, pga motorn och barnvagnsplatser är ju en annan sak...



Dom blå är väl inte äldre än dom röda? Alla kom ju till trängselstarten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatDom blå är väl inte äldre än dom röda? Alla kom ju till trängselstarten.

Visst kom dom samtidigt. Men att ligga och harva 6-7 dagar i veckan på blålinje 474 mellan 5 och 02 sätter sina mil...


Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2008, 12:20:13 PM
Visst kom dom samtidigt. Men att ligga och harva 6-7 dagar i veckan på blålinje 474 mellan 5 och 02 sätter sina mil...



OK förstod inte den aspekten. Visst dom kan ju åldras fortare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatOK förstod inte den aspekten. Visst dom kan ju åldras fortare.

Ja, jag hörde något om att avskrivningen är några år kortare. Vet dock inte hur det är med det exakt. Men när en B9S börjar få 120-140´ mil på sig vill inte jag vara med ;)


Ersa

Citat från: Nico skrivet 30 april 2008, 22:35:51 PM
Fanns väl något sådant, men det är väl verkligen inte något att ligga och trycka motorväg/landsväg med.  :-X  ;)

Jag vet att du inte är ett pusher-fan, men nog vore en rejäl B12BALE vara rätt okej på motorvägen? Eller är pushers mer instabila i 90 km/h? De båda enda Solaris-ledvagnarna vi har i detta land finns ju hos min arbetsgivare i Umeå, och förutom att de har låggolv bakom leden och lite dålig utväxling passar de rätt bra för motorvägsstjänst. Stabil pusherledvagn med stark motor och ASR-antispinn. Dessutom fler sittplatser än i en B9S. Normalgolv bak och en utväxling som klarar att låta motorn varva mindre 90 km/h så är det ju klart sen.

Nico


Nja, motorväg lär väl fungera för FAC:s Neoplaner (de som de köpte från Uppsala) gick rätt stabilt. Ändrar mig därför till att pushers inte är så mycket att sitta och trycka med på landsväg och annat som kan vara dåligt doserat och samtidigt svänger en del. Kommer som sagt ihåg en färd en vinter mellan Täby C och Väsby på Vallentunavägen... rysningarna kom sig mer av annat än av kylan om vi säger så.  ;)  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman