avställda BL-bussar(Säffle 1994/95)

Startat av Petter Swanberg (PSw), 13 april 2008, 23:05:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 april 2008, 13:30:03 PM
Det är väl väldigt vanligt att de på Västtrafik inte alltid har koll på verkligheten. De 3 034-036 måste väl ändå användas ett tag till för som Staffan skriver 10 är mindre än 13 iaf i allas verklighet utom möjligen Västtrafiks ;)    den som lever får se.. sen återstår ju att se om det finns gas så det räcker..... Bäst du ser till nu att slänga mycket svarta påsar Staffan ;)

Samtidigt som det som skall slängs i svart påse har minskat så att det tar två månader för ett enpersonshushåll att få ihop en sådan. Nu får man naturligtvis slänga den oftare eftersom det annars börjar lukta, men förut så blev en påse full på två veckor. Å andra sidan: renhållningsverket höll det som en strängt bevarad hemlighet vad som fick slängas i de svarta påsarna enligt de nya reglerna, vilket medförde massor med driftsavbrott vid anläggningen på Sobacken. Och dessutom försämrade gasen. Nu får man kanske in hälften så mycket råvaror men förhoppningsvis en högre kvalitet på produktionen. Så vi får väl se om det slutar på plus eller minus.
Om det nu är som Trafikarn skriver att man skall behålla sex B10BLE så finns ju en bra tilltagen reserv. Och nog verkar det, tycker jag, som om 034-036 är i bättre skick än de andra. Sedan beror det naturligtvis på hur bra OmniLinkarna fungerar när de kommer i trafik. Men det är ju en beprövad modell så jag tror att det största problemet blir gasleveranserna. Och optionen på ytterligare 10 bussar kan också användas för att köpa dieselbussar. Så det kanske bara blir en kort period då inga dieselbussar (förutom Neoplanerna på linjerna 11-16) rullar i tätortstrafiken i Borås.
Synd att Scanias hybridbuss inte är längre framme, det skulle annars vara en utmärkt lösning i kombination med att man kör på biobränsle, dock inte sådan som framställs av råvaror som lämpar sig som mat. Man får t ex större verkningsgrad av biogas om man förvandlar den till syntetisk diesel.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Man kan ju undra hur mycket energi det går åt till gastillverkningen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 15:04:22 PM
Enl vanligtvis välunderrättade källor kommer minst sex Volvo BLE att finnas kvar i stadsrafiken,som reservbussar. Senaste informationen forteller att det kanske inte enbart inte kommer att bero på årsmodell utan mer fordonstatus. Enl samma källor var det senast i förra veckan som det rådde problem med gasförsörjörningen i Borås Stad system...
BL´s 95 är förvisso gamla o slitna efter att ha skramlat fram på undermåliga underlag. men trots allt är det nog så att Volvo BLE oftare klappar ihop på linjen än Scania-etanol- Hur svemicke kan försvara Volvo BLE-vagnarna så mycket förstår jag inte(när jag tjvukikar i assitancekårens register)


Jag är absolut inte negativ till etanolbussarna. Har bara inte haft någon anledning att föra dessa på tal då det i dagsläget inte är aktuellt med avyttring av dessa.

Det är däremot på tal att avyttra BLE-bussarna och sett ur förar- och passagerarperspektiv så presterar dessa betydligt bättre gångegenskaper än de mer moderna gasdrivna MAN-bussarna.

BLE-bussarna som användes i Malmö av dåvarande Linjebuss och som är av sama årgång som BL:s var däremot en annan femma. Dessa hade mycket usla gångegenskaper. Det skylldes på att de var första generationens gasbussar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 april 2008, 15:23:54 PM
Man kan ju undra hur mycket energi det går åt till gastillverkningen??

Schhh! Sådana frågor får man ju inte ställa.  ::)
Men när det gäller utsläpp (ca 30 procent av dem för diesel) så skall även utsläpp från den energi som går åt vid tillverkning och transporter vara medräknat. Detta gäller alltså biogas. Naturgasen har cirka 75 procent gentemot dieselns utsläpp och i fallet Borås tillkommer också en engergikrävande transport från Göteborg till Borås. Biogas transporteras i rörledning från Sobacken till tankanläggningen vid Gässlösa - och snart också Åhaga och BL:s  garage vid Strömsdal och det är alltså en mycket miljövänlig transport.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Miljömässigt är biogas ett av de bästa, om inte det bästa energimedlet. Avgaser,biprodukter är ju till största delen sådant som i alla fall skulle gå ut i naturen genom förruttnelseprocessen.
Som Staffan skriver, den kräver dessutom inte några transporter; så möljömässigt överlägsen. Men som fordonsbränsle... Kanske inte så idealisk - håller med om den vore bättre som syntetdiesel, eller varför inte bränna den i fjärrvärmeanläggningarna i stället för skogsvaror och använda träprodukterna till etanolproduktion?

Ang. energiåtgången för framställningen av biogas så tas i traditionella anläggningen det av tidigare producerad gas, så det blir en form av nollsummespel.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 19 april 2008, 21:04:11 PM
Miljömässigt är biogas ett av de bästa, om inte det bästa energimedlet. Avgaser,biprodukter är ju till största delen sådant som i alla fall skulle gå ut i naturen genom förruttnelseprocessen.
Som Staffan skriver, den kräver dessutom inte några transporter; så möljömässigt överlägsen. Men som fordonsbränsle... Kanske inte så idealisk - håller med om den vore bättre som syntetdiesel, eller varför inte bränna den i fjärrvärmeanläggningarna i stället för skogsvaror och använda träprodukterna till etanolproduktion?

Ang. energiåtgången för framställningen av biogas så tas i traditionella anläggningen det av tidigare producerad gas, så det blir en form av nollsummespel.


Du har rätt i att biogas är ett miljömässigt bra drivmedel och det är nog det bästa av dem som finns att tillgå i dag. Möjligen etanol framställt av inhemskt odlat vete skulle vara bättre, men då har vi det där med att förvandla mat till drivmedel vilket tar emot någonstans etiskt.  Sedan är det ju så att måste man byta ut biogasen mot naturgas (vilket tekniskt sett inte är några hinder) eller importera etanol över halva jordklotet förlorar man mycket av miljöfördelarna. I framtiden tror jag att nuvarande biogastankställen kommer att tas bort och ersättas antingen av flytande biogas (mycket lättare att transportera och tanka) eller biogas, sumpgas m m omvandlad till syntetisk diesel som kan tankas från samma pumpar som den fossila dieseln i dag.
Bästa drivmedel av dem som är framtagna för bussar i dag är - näst efter trådbussar som drivs av s k grön el - bränsleceller. Men tyvärr finns ingen serietillverkning av bussar med det senare drivmedlet, varför de blir enormt dyra i inköp. Det finns heller ingen bra infrastruktur för bränsleceller.
Såväl Trafikforum som Bussbranschen har i sina senaste nummer mycket om alternativa bränslen utöver biogas (denna har avhandlats i tidigare nummer av respektive tidning).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)