7/2 - Gällivare, Pajala, Jokkmokk... (Bilder)

Startat av Patrik, 08 mars 2008, 15:31:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Problemet är att det går bort för mycket tid om man vill studera Eftermiddagstrafik på båda orterna..
Såsom jag skulle vlija åka på en ev. resa är att jag vill börja med Arjeplog eller Arvidsjaur och sedan åka mot Jokkmokk-Gällivare osv. hur fan det nu ska gå till.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Åk till Arvidsjaur, sov där eller kom dit riktigt tidigt, åk senare till Arjeplog och vidare till Gällivare, sov där och var där på morgonen nästa dag och sen åker du till Jokkmokk vid lunch.

Bussmicke

Verkar vara mer trafik på eftermiddagen jämf. med morgon.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Arjeplog och Laisvall hann jag med på min Norrlandsresa i fjol.
Det är nog knivigt att planera en fotoresa med bil...hur ni lyckas med buss och tåg som färdmedel är en gåta...


070528 21:55. Vacker utsikt på vägen mot Laisvall.


070528 22:00. Vägens drottning (eller var det skogens konung???) ute på lite kvällsmotion...


070528 22:05. Fd Sjöströms Bussar GTE168 i den sömniga gruvbyn i Laisvall. I övrigt hittade jag inget intressant i bussväg där.


070528 22:25. The Famous Grouse var också ute den kvällen. Hmm..en liten whisky skulle inte vara fel nu...


070529 06:38. En liten sväng till Flinkfeldts garage i Arjeplog.
NNH192 står i solen utanför. Övriga vagnparken är redan ute på rull.


070529 06:47. Flinkfeldts UHR819 står vid skolan och lastar förväntansfulla barn som ska på klassresa.


070529 06:49. Så var man på Arjeplogs busstation. Hela morgonrusningen fångad på en bild.
Granbergs Buss 39 SHP025 på Komfortbusslinjen mot Piteå och Flinkfeldts GBZ655 som ska bege sig mot Laisvall.
Jag får veta att Flinkfeldts XWP139, en Temsa Opalin kommer att dyka upp västerifrån om en halvtimme ungefär.
I övrigt skulle inte mycket hända före åtta. Temsan hamnade på bild vid garaget på kvällen innan, så den var inte värd att vänta på.


070529 06:51. Avgångstiden mot Laisvall har redan passerats med en minut, men ingen stress råder.


070529 06:53. Båda bussarna finns nu iaf på hållplatsen. Bussen mot Piteå har fått några passagerare, men i övrigt råder ett stilla lugn över Arjeplog.


070529 06:55. Granbergaren rullar iväg mot Arvidsjaur, där jag åter skulle komma att träffa på den en knapp timme senare.
Jag beslöt mig för att lämna Arjeplog i vinddraget efter bussen för att istället sikta in mig på "rusningen" i Arvidsjaur vid åttatiden.
Där visade det sig att en bussnackande bussförare/trafikledare/bussägarfamiljemedlem skulle dyka upp bakom en bussratt.
Tack LinusG för den trevliga pratstunden!

Patrik

"Shit Pom Fritt!", grymt fina bilder tycker jag, där har man ju missat nåt, samt Hörvalls 28 som du visade förut, används den fortfarande mellan Vittangi och Pajala? Jag har ju aldrig lyckats vara i Vittangi än och i Pajala vid kl 06.

Esbjörn

Mmmm tack, men det är svårt att matcha dina bilder.
Hörvalls 27 menar du... (28:an är en Sprinter).
Den rullade då på linje 51 mellan Kiruna och Pajala.
Om jag minns rätt är den normalt sett placerad i Karesuando.
I Vittangi finns inte mycket att se i bussväg.
Jag stannade bara till kort på vägen mellan Kiruna och Pajala.