Huvudmeny

BYD elbussar

Startat av Peter Öden, 13 augusti 2019, 19:25:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vad skiljer sig emellan K7, 9 och 11 U ?

Mvh Peter Ö

Walter

Gissar på längden. K11 är ledbuss.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CW66

Längden.
K7 = 7,8m, K12 = 12.2m, K11 = 18m ledbuss.
Logiken får du fråga nån Kines om.

http://www.bydeurope.com har all info du behöver om de olika modellerna.

CW66

Skall korrigera mig själv på en sak - BYD K11U är 18.6m lång, inte 18.0

Jörgen

#4
Vad heter då den modell som är 18,25 m lång? Hittar bara detta namn, "BYD 18m Articulated".

K11 som jag hittar ser väldigt amerikansk ut och är 60,7 fot lång (18,5m).

Annars kanske BYD K12A vore kanske något att ha, bara 27 meter.
Mvh: Jörgen

Fredrik Gelin

Citat från: Jörgen skrivet 24 augusti 2019, 18:15:16 PM

Annars kanske BYD K12A vore kanske något att ha, bara 27 meter.
Är det den modellen som kommer till Barkarby i december?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

CW66

Läs gärna vad det står under bildtexten - "EN av de bussar som Nobina sätter i trafik", vilket ju innebär att det är just DEN bussen på bilden som man skall få levererat tillsammans med de övriga.

Jo

Nu finns det ju några BYD som rullar i Sverige. Hur upplevs komfort och kvalité jämfört med Europeiska konkurrenterna?

Jimpan

Erfarenheten som passagerare för de BYD som rullar i Nyköping sedan 17/8 är väl blandad. Har gjort dryga 10 resor hittills och kan jämföra med MB Citaro från 2014 & 2017 samt Volvo 8500LE från 2009 som rullade här innan.

Stolarna (har inte provat alla platser, utgår från att det är samma överallt) är lite hårdare än både Volvo och MB samt att ryggstödet känns något kortare än framförallt MB som jag topprankar. Dock OK på kortare stadsturer som det handlar om och kanske bra om man är lite kortare än medellängd (jag är 182cm). Stolsbredden är OK där Volvo hade väldigt smala stolar.

Åk-komfort är mycket bra när det gäller fjädring, MB-klass, dock verkar det vara svårt att bromsa mjukt och smidigt den sista biten för alla stopp.
Menar verkligen alla stopp som blir väldigt nypande och knyckiga oavsett vem som kör, detta känns inte som 2019.

Ljudnivån på elmotorerna är behagligt vinande i bakgrunden och vägljudet normalt, däremot var knirret, knarret och knakandet från inredningen på plats redan från dag ett. Om det beror på att BYD är tystare under färd jämfört med de andra törs jag inte säga men om man jämför med MB som var knäpptysta de 3-4 första åren innan saker började skaka loss så bådar detta inte gott. Volvo:na var bedrövliga gällande skak (men äldre), där är inte BYD ifatt ännu.

Allmän kvalitetskänsla innefattar ju lukten av glasfiber vid leverans jämfört med "nybilslukt" när MB:na kom för några år sedan. Men det är ju en flashback om man tidigare har haft båt vilket ju är kul...
En annan oroväckande sak verkar vara dörrmekanismerna eller rättare sagt elektroniken inkl. knapparna på förarplatsen. Precis som på MB så verkar förarna emellanåt få kämpa med tryckknapparna för att få kontakt så att dörrarna öppnas. Exakt samma som på MB faktiskt, och då det är samma dörrkonstruktion som på dem så kanske det finns ett samband? Detta har tidigare gjort att många förare väljer att inte öppna dörrparet längst bak vilket skapar irritation och spring till mittendörren istället, och tekniken verkar inte ha gått framåt på dessa BYD heller.

Lite väl många tveksamheter på fordon som endast har gått i tre veckor alltså, undrar hur de kommer att funka efter en tid i trafik?


Bra ställd fråga av Jo, intressant att höra om andra har liknande eller andra erfarenheter?



"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Walter

Såg på inre ringvägen i Malmö två BYD K9 alt K7 på trailer på väg från hamnen. De var lackade i gul färg men jag för långt bort från att se någon märkning på bussarna. Känns inte som Skåne är destinationen då de var gula och i Skåne är stadsbussarna (nästan uteslutande) gröna.

Nobina känns som en trolig brukare men ngn annan kan klart också testa BYD. Stadstrafik med gula bussar är det väl inte på så många ställen i Sverige? Då de kom med båt borde kanske det inte heller vara transfer till något grannland? 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 13 september 2019, 10:05:07 AM
Såg på inre ringvägen i Malmö två BYD K9 alt K7 på trailer på väg från hamnen. De var lackade i gul färg men jag för långt bort från att se någon märkning på bussarna. Känns inte som Skåne är destinationen då de var gula och i Skåne är stadsbussarna (nästan uteslutande) gröna.

Nobina känns som en trolig brukare men ngn annan kan klart också testa BYD. Stadstrafik med gula bussar är det väl inte på så många ställen i Sverige? Då de kom med båt borde kanske det inte heller vara transfer till något grannland?

Såg precis att man börjat köra BYD i Köpenhamn, säkert på väg ditåt.

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: virtual1 skrivet 13 september 2019, 13:20:05 PM
Såg precis att man börjat köra BYD i Köpenhamn, säkert på väg ditåt.
Ja de skal til hovedstadsområdet, da Anchersen skal indsætte 27 busser fra BYD når de skal begynde på kørsel på linje 18 i dec måned.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Walter

Säkert leverans dit, de var på vägen mot Bron.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Hagri

Citat från: Jimpan skrivet 08 september 2019, 10:51:23 AM

Åk-komfort är mycket bra när det gäller fjädring, MB-klass, dock verkar det vara svårt att bromsa mjukt och smidigt den sista biten för alla stopp.
Menar verkligen alla stopp som blir väldigt nypande och knyckiga oavsett vem som kör, detta känns inte som 2019.

Vi har BYD 12 meters i Lidköping. Bussarna är trevliga att köra och det är inga svårigheter att stanna mjukt utan ryck eller liknade. Antagligen är det andra orsaker som tidspress, trafikmiljö eller för korta körtider.