Mera om linje 100 Göteborg -Borås

Startat av Staffan A, 25 juli 2007, 23:33:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

I Borås Tidning idag redovisas att Veolia infört ett bonussystem baserat på bränsleförbrukning. Avsikten är också att få en bättre hastighetsanpassning

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=271430

Det står väl helt klart att bolaget nu jobbar hårt med linjens dåliga rykte, vilket inte minst BT genom upprepade artiklar bidragit till. Sant eller falskt ?

Staffan Sävenfjord

Det är ett bra inititiativ även om jag nu inte tror att Veolia gör det för att förbättra linje 100:s rykte utan snarare för att det är en bra linje att prova bonussystemet på. Vi får väl bara hoppas att inte får för sig att slå av AC-n för att spara bränsle eller kör för fort i stan och/eller för nära framförvarande fordon för att slippa bromsa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Vaddå hastighetsanpassning? Om förarna tvingas att köra i 130 km/h eller vad det nu var så är det ju tidtabellen som ska anpassas. Ingen yrkesxhaufför kör för for för nöjes skull. Men... då skulle det iaf kännas skummt att de prioriterar tidtabellen före trafikregler, blir man utskälld pga. förseningar påverkade av säker körning då får man ju vända sig till facket, i värsta fall pressen. Hur funkar det egentligen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 25 juli 2007, 23:53:46 PM
Vaddå hastighetsanpassning? Om förarna tvingas att köra i 130 km/h eller vad det nu var så är det ju tidtabellen som ska anpassas. Ingen yrkesxhaufför kör för for för nöjes skull. Men... då skulle det iaf kännas skummt att de prioriterar tidtabellen före trafikregler, blir man utskälld pga. förseningar påverkade av säker körning då får man ju vända sig till facket, i värsta fall pressen. Hur funkar det egentligen?

Tidtabellen är inte så konstruerad att någon behöver köra i 130 km/tim. Det var nog den förarens eget val. Kanske för att få längre kafferast - vad vet jag. Inget bussbolag lär väl uppmana förarna att köra för fort.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)