Huvudmeny

Lite nya röda..

Startat av Henrik N, 23 juli 2007, 18:16:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik N

Busslinks nya, riktiga snygga måste jag säga :)












Peter Öden

Hej !

Vid en första anblick kan man fråga sig varför det är den dörrställning det är
på de nya bussarna, det ska visst vara något EU-direktiv som gäller.
Är det inte att gå lite väl långt kan man tycka ?

Mvh Peter Ö

homer

Linjenummer även på vänstersidan är något nytt, är de nya krav från Sl eller Busslinks egna påhitt

Patrik

Swebus Citaro och MAN har linjenumret på vänster sida också.

Ersa

Polarbuss äldre bussar hade nummer på vänster sida, och den nyare hälften av vagnparkrn hade även destination på vänster sida.. Detta har tyvärr inte de "utsoknes" bussarna Connex/Veolia flyttat hit.

Karsten

Jag tycker den förra serien 63-vagnar var mycket trevligare, för att inte tala om hur mycket snabbare.

M224


Fredde

Borde vara obligatoriskt med detta extra backljus och nummer även på vänstersida på andra håll i SL-land... :)

/Fredde

Niklas Bygdestam

Det förvånar mig att man tycker att det är nytt med linjenummer på vänster sida i SL-land. Det har funnits på stadsbussar i Uppsala hur länge som helst. Redan gamla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 hade det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juli 2007, 01:05:31 AM
Det förvånar mig att man tycker att det är nytt med linjenummer på vänster sida i SL-land. Det har funnits på stadsbussar i Uppsala hur länge som helst. Redan gamla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 hade det

Leyland och Büssing som levererades till högertrafiken 1967 hade det också. Men jag tror aldrig det användes - möjligen i början. Snart sattes också nummerkrukan på vänstersidan igen. På den tiden gällde förstås veva-veva och föraren behövde alltså veva på fyra ställen om han bytte linje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Peter Öden skrivet 23 juli 2007, 18:23:20 PMVid en första anblick kan man fråga sig varför det är den dörrställning det är på de nya bussarna, det ska visst vara något EU-direktiv som gäller.
Är det inte att gå lite väl långt kan man tycka ?

Tycker det låter aningen långsökt (även om man aldrig vet) då detta med dörrar måste kunna följa vissa lokala behov. Ibland [miss]tolkar ju även svenska myndigheter somligt. Detta då EU-direktiv först måste implementeras i nationell lagstiftning (till skillnad mot förordningar som gäller direkt). Har du månne någon aning om var tanken om att det skulle vara ett direktiv kom ifrån?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

ingen som har intrör bilder.. ????