Minskad trafik för Swebus i dalarna?

Startat av Walter, 08 april 2008, 11:02:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Har man minskat behovet av vagnar i Dalarna eller blivit effektivare i omploppen? Tänker närmast på att 4046, 5176, 5442, har flyttats till andra trafikområden, samt att Marc visade bild på en avställd 2048.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

ivar

Swebus 5176 och 5442 står regade på Swebus Visby sedan 2008-03-07, lite konstigt att dom flyttar bussar just dit, då det är upphandlingar på gång......

Mvh
Niclas

Ulf Rådeström

Citat från: Niclas N skrivet 08 april 2008, 23:13:21 PM
Swebus 5176 och 5442 står regade på Swebus Visby sedan 2008-03-07, lite konstigt att dom flyttar bussar just dit, då det är upphandlingar på gång......

Mvh
Niclas

Upphandlingen är ju överklagad, och håller som bäst på att startas om igen, vilket ju innebär att en ev. entreprenör inte kommer igång förrän under 2009, och förnyelsen av vagnparken fortgår i vanlig takt. Smart tycker jag - särskilt om man nu skulle behålla trafiken, då har man ju inte så stort direkt investeringsbehov.

Walter

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 april 2008, 03:27:55 AM
Upphandlingen är ju överklagad, och håller som bäst på att startas om igen, vilket ju innebär att en ev. entreprenör inte kommer igång förrän under 2009, och förnyelsen av vagnparken fortgår i vanlig takt. Smart tycker jag - särskilt om man nu skulle behålla trafiken, då har man ju inte så stort direkt investeringsbehov.

Såvida man inte kräver helt ny vagnpark i upphandlingen, men det har man från Swebus sida förmodligen koll på. Annars hade amn nog försökt få göras avsteg från ålderskravet sista året och köra med befintliga vagnar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Helt riktigt så kommer dessa bussar att ersätta några äldre. Ett led i att föryngra fordonsparken samt att kunna erbjuda kunderna låginsteg i större utsträckning i landsbygdstrafiken.

Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 09 april 2008, 07:27:36 AM
Såvida man inte kräver helt ny vagnpark i upphandlingen, men det har man från Swebus sida förmodligen koll på. Annars hade amn nog försökt få göras avsteg från ålderskravet sista året och köra med befintliga vagnar.

Gotland har ju redan en hel del bussar med lågt insteg, vad ska man göra...ta bort golvet helt som krav?  :)

virtual1

Citat från: HB skrivet 09 april 2008, 21:08:06 PM
Helt riktigt så kommer dessa bussar att ersätta några äldre. Ett led i att föryngra fordonsparken samt att kunna erbjuda kunderna låginsteg i större utsträckning i landsbygdstrafiken.

Men hallå?! - tanken med dessa två var ju att de skulle rulla som nynäsersättning i sommar? - är det fortfarande tänkt så då trafiken dras ned på Gotland under sommaren eller?

HB

Citat från: virtual1 skrivet 09 april 2008, 22:17:48 PM
Men hallå?! - tanken med dessa två var ju att de skulle rulla som nynäsersättning i sommar? - är det fortfarande tänkt så då trafiken dras ned på Gotland under sommaren eller?

Jag vet inte var du fått det ifrån, men det har inte varit planerat att dom skulle rulla i ersättningstrafiken.

virtual1

Citat från: HB skrivet 09 april 2008, 22:26:03 PM
Jag vet inte var du fått det ifrån, men det har inte varit planerat att dom skulle rulla i ersättningstrafiken.

Jaså inte?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10866.msg74614#msg74614


virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 april 2008, 22:56:13 PM
Sannolikt ändrade planer sedan Marc bekräftade det hela, eller planerad desinformation för att förvirra bussfotografer ;)

Gaaaaah, åka till Visby för att fota _två_ individer, sabla Gotlänningar att sno dessa, trodde man kunde fått silverfatet serverat ;-)

Patrik

Citat från: virtual1 skrivet 09 april 2008, 23:02:39 PM
Gaaaaah, åka till Visby för att fota _två_ individer, sabla Gotlänningar att sno dessa, trodde man kunde fått silverfatet serverat ;-)

Men det är ju lätt, det gjorde jag när jag skulle fota 6388 och 89 förra året, flyget dit och båten tillbaka  ;)

PS. Tala inte illa om gotlänningar, dom är nästan lika trevliga som norrlänningar  ;)

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 april 2008, 21:53:12 PM
vad ska man göra...ta bort golvet helt som krav?  :)

Ha ha, dagens bästa kommentar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 09 april 2008, 22:31:08 PM
Jaså inte?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10866.msg74614#msg74614

Du blandar ihop bussar som kommit från Uppland/X-trafik till Botkyrka för nynäsbanan med bussar från Dalarna till Visby, Gotland.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2008, 00:17:09 AM
Du blandar ihop bussar som kommit från Uppland/X-trafik till Botkyrka för nynäsbanan med bussar från Dalarna till Visby, Gotland.

Dessa individer som nu rullar på Gotland har i tråden virual1 länkar till omnämnts som att de ska rulla för Nynäsbanan i sommar. Sedan verkar ju detta ha ändrats. Riktigt så snurrig är inte virual1 ännu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!