Ett par SL bussar i UL land...

Startat av Ulf Berlin, 04 februari 2024, 20:20:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

B10M

Det är inte mer tomkörning där än i vilken del av Stockholms län som helst, särskilt där det finns mycket trafik som är enkelriktad i rusningsriktningen. På Ekerö till exempel så är det många turer på eftermiddagen som släpper av resenärerna vid Ekerö centrum för att gå tomma till Brommaplan, och motsvarande i andra riktningen på morgonen. Det skulle nog behövas en helt annan planeringsprocess för att få bukt med detta. Men det är ett problem, det håller jag med om.

Lars-Håkan_E

Du får inte bukt med tomkörningar som beror på olika belastning i peak tid genom en annan planeringsprocess, det man kan göra är att lägga in fler turer i motrusningsriktningen vilket då kostar beställaren pengar och i en del fall kan det kosta dimensionerande fordon då en passagerartur ofta tar längre tid än en tomkörning.

Eje Larsson

Håller med, men man får skilja mellan olika typer av tomkörning. Att köra från Uppsala till Hallstavik kl fem på morgonen ger inga passagerare. Därför valde vi att låta Busslink köra in till Uppsala från Hallstavik istället. Chansen att få resenärer var avsevärt större om man istället körde en tur ut från Uppsala vid nio. Då kanske man t.o.m. hittade en anslutning i Hallstavik. Om inte så kunde man iallafall få med lite bussgods. Sedan finns ju det eviga problemet med framkörning till diverse förstärkningsturer som kan vara svåra att göra något vettigt av.

Ersa

Tja, centralisering av verksamhet och en konstant utökning av antalet omlopp som börjar och slutar ute i bygderna, samtidigt som bussarna är baserade mitt i trafikområdet, leder definitivt till fler och fler tömkörningar. Situationen idag är rätt annorlunda jämfört med för bara två år sedan, vilket ni som inte tror mig, skulle märkt om ni jobbade i verksamheten på plats.

Skulle vi överföra dagens situation i Norrtälje TO på UL-trafiken, skulle vi kunna lägga ner (eller åtminstone kraftigt minska storleken på) depåerna i orter som bl.a Knutby och Alunda, och helt enkelt tömköra ut fem-tio bussar fem mil från Uppsala varje morgon, till alla dessa omkringliggande orter.

Nåja, nu är det ju inte detta som denna tråd egentligen handlar om. Men uppläggen var överlag oerhört mycket med smidiga och effektiva förr, jämfört med idag.

Fredrik Gelin

#19
Fast i fallet med UL är ju ett starkt bidragande problem liksom på många andra håll i landet att man har demografin emot sig.
De som bor i Östhammar, Hallstavik, Skutskär med flera andra orter är inte så sugna på att köra buss vilket leder till att centraliseringen ökar ännu mer.
Hur man löser det är en fråga för hela branschen skulle jag tro och tills man hittat en lösning på hur man får folk som bor i områden där det idag är svårt att rekrytera folk att köra buss lär vi nog få leva med att tomkörningarna ökar ännu mer.

Som Eje skriver är ju trafikupplägget idag sådant att det inte är behov av lika mycket länsöverskridande omlopp vilket därför inte heller driver tomkörningar av den anledningen.



Skickat från min SM-G981B via Tapatalk