Lite frågor om tunnelbanan

Startat av Sca.CN113, 27 juli 2023, 17:00:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sca.CN113

Jag har hört att 3 st C20 vagnar kommer att plockas på reservdelar. Vilka vagnar rör det sig om och när kommer det ske?

C20 kommer väl börja fasas ut om ca 10 år? Har man börjat diskussionerna om vilken typ av vagn som kommer ersätta dessa då ca 267 vagnar?

Tack på förhand!

Fredrik Klint

Har väldigt svårt att tro att tre vagnar ska fasas ut nu men tiden får väl visa.
Vagnarna genomgår just nu "midlife upgrade" och skickas till Västerås för att återkomma som C20U eller C25 om man så vill. Men att då tre vagnar inte skulle få denna modernisering för ytterligare ca 20 år i trafik verkar konstigt.


Jörgen

Är det någon som vet eller sett C20 2073 "Gullmar" senaste tiden?

Den stod ju i Hammarbyverkstan i 3 år efter urspårningen strax utanför 2020, men har inte sett den där sedan början av sommaren. Kan den vara i Västerås eller är den kanske avställd?
Mvh: Jörgen

Sca.CN113

Hur som helst så blir det mycket intressant att se hur pass bra alla C20 klarat sig om ca 10 år och ifall de kommer upplevas hyfsat moderna då också.
Det är ju en flotta som motsvarar drygt 700 st Cx-vagnar så ännu intressantare hur de egentligen har planerat att ersätta dom. Jag tror i alla fall det skulle vara klokt ifall de börjar fasa ut C20 sakta men säkert redan om 10 år eftersom det kommer ta tid.

Fredrik Klint

Man kan inte fasa ut vagnar innan dess ersättare börjar levereras. Nu är det ju Cx som ska bort.
Och jag tror att när det blir dags att slopa C20(U) så är det en ny vagnstyp och inte fler C30 som kommer.

Sca.CN113

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 oktober 2023, 21:26:45 PMMan kan inte fasa ut vagnar innan dess ersättare börjar levereras. Nu är det ju Cx som ska bort.
Och jag tror att när det blir dags att slopa C20(U) så är det en ny vagnstyp och inte fler C30 som kommer.

Ja, visst är det så att det inte kommer komma att levereras fler C30 om ca 10 år! Såklart! Men det är en otroligt stor beställning som måste göras. Vi snackar i storleksordningen 100 st fullängdståg. Det är inte lite det! Det stora misstaget man gjort är att man fick alla C20 levererade på bara ca 6-7 års tid. En del exemplar är nog rätt slitna redan idag. Det kommer bli en stor utmaning för Stockholms tunnelbana.
C20 håller max 15 år till skulle jag tro. Så man bör egentligen inom några år hitta en god ersättare till dom. Alltså blir det då kommande C40. Gröna linjen kommer alltså återigen ha den mest slitna vagnparken av alla banor.

Fredrik Klint

Citat från: Sca.CN113 skrivet 13 oktober 2023, 17:38:44 PMJa, visst är det så att det inte kommer komma att levereras fler C30 om ca 10 år! Såklart! Men det är en otroligt stor beställning som måste göras. Vi snackar i storleksordningen 100 st fullängdståg. Det är inte lite det! Det stora misstaget man gjort är att man fick alla C20 levererade på bara ca 6-7 års tid. En del exemplar är nog rätt slitna redan idag. Det kommer bli en stor utmaning för Stockholms tunnelbana.
C20 håller max 15 år till skulle jag tro. Så man bör egentligen inom några år hitta en god ersättare till dom. Alltså blir det då kommande C40. Gröna linjen kommer alltså återigen ha den mest slitna vagnparken av alla banor.

Den otroligt stora beställningen har man ju redan gjort en gång, när C20 kom och ersatte många Cx-vagnar. Varför skulle detta vara ett problem att göra en gång till och varför var det ett misstag att leverera C20 på "bara 6-7 års tid"? Jag förstår inte riktigt oron här, som att det skulle drabba dig personligen?
Och vi har redan haft problemet med att grön linje haft den mest slitna vagnparken. Det är ganska svårt att ha en linje/bana som inte råkar ha de äldsta vagnarna såvida inte alla vagnar levereras mer eller mindre samtidigt, så att medelåldern är densamma på alla tre banor. 

virtual1

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 oktober 2023, 21:26:45 PMMan kan inte fasa ut vagnar innan dess ersättare börjar levereras. Nu är det ju Cx som ska bort.
Och jag tror att när det blir dags att slopa C20(U) så är det en ny vagnstyp och inte fler C30 som kommer.

Nej, C30 kan vi nog glömma, alla tillverkare kommer på nya idéer kontinuerligt,  så då det väl blir dags så kommer man vilja utgå från de förutsättningar som finns då.

Sca.CN113

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 oktober 2023, 00:02:20 AMDen otroligt stora beställningen har man ju redan gjort en gång, när C20 kom och ersatte många Cx-vagnar. Varför skulle detta vara ett problem att göra en gång till och varför var det ett misstag att leverera C20 på "bara 6-7 års tid"? Jag förstår inte riktigt oron här, som att det skulle drabba dig personligen?
Och vi har redan haft problemet med att grön linje haft den mest slitna vagnparken. Det är ganska svårt att ha en linje/bana som inte råkar ha de äldsta vagnarna såvida inte alla vagnar levereras mer eller mindre samtidigt, så att medelåldern är densamma på alla tre banor. 

Ja, den stora beställningen har man ju tyvärr redan gjort men det är första gången i Stockholms tunnelbana man nu ska ersätta en så stor vagnsflotta med typ liknande ålder på samtliga. Det är klart det kommer bli en utmaning.
Man har levererat vagnar till Stockholms tunnelbana med jämna mellanrum mellan 1949-1989 vilket var bra. Sen dröjde det till 1996-1997 vilket också är bra. Men sedan har inget hänt mellan 2004-2018. Det här resulterar i en stor flotta gamla slitna vagnar.
Det skulle vara nästan som att behålla samtliga C1-C8 (ca 890 vagnar) på övertid för att först typ 1997 tokbeställa massa C20-vagnar vilket skulle blivit typ 330 st C20 (ca 110 tåg).  Nu ska man ersätta 270 st C20 (ca 90 tåg). 

Fredrik Klint

Det finns ju ingenting som säger att alla C20 kommer att slopas samtidigt när det väl är dags.
Tittar man på C6 t.ex. så försvann de första 2002 och de sista nu i år. Det är ju möjligt att en del C20 får ytterligare en uppfräschning.

Sca.CN113

Jo, det ska ju bli intressant att se hur de tänker när de inser om 10 år att de har en enda vagntyp motsvarande 90 st fullängdståg som då är mellan 35-40 år gammal.
Jaja, jag ville bara höra vad ni andra hade för tankar angående det här. 

Bussmicke

Varför märks inte C20 upp med vad de heter efter ombyggnad så man vet om de C20U eller C25?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sca.CN113

Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2023, 23:23:02 PMVarför märks inte C20 upp med vad de heter efter ombyggnad så man vet om de C20U eller C25?

Det görs ju redan i form av handikappsymboler. Otroligt fult är det ju om inte annat. Men om det nu underlättar för de som har behov av det så väger ju det över.

C20U är den mest korrekta benämningen så länge det rullar både ombyggda och icke ombyggda C20-vagnar. Benämningen C25 är helt ologisk eftersom det i så fall bör finnas typ C21-C24 vilket det förstås inte gör.

U:et skulle jag bedöma står för Underhållen eller nått liknande. Att ha benämningen C20O (som då skulle stå för Ombyggd) kan vara förvirrande eftersom det kan tolkas som C200. De olika benämningarna är ju såklart till för att underlätta för de som verkligen behöver veta skillnaden på alla vagnar. De som jobbar med dom. Såklart!

Vad tror du, Bussmicke om C20-vagnens hållbarhet? Kommer den hålla måttet om 10 år också? Är den lika slitstark som till exempel C6orna som fick vara kvar i över 50 år?

Jag har en känsla av att C20-vagnarna kommer bjuda på alla möjliga uppkomna fel som kommer påverka den dagliga trafiken som gör de dyra i underhåll. Jag kan såklart ha fel. Men om man tänker sig att det är en så stor serie med ungefärlig ålder på samtliga vagnar så kan det bli förödande.


Bussmicke

Jag menade utvändigt på sidan var littera är märkt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sca.CN113

Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2023, 02:49:31 AMJag menade utvändigt på sidan var littera är märkt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Det skulle vara ganska onödigt eftersom går att särskilja ändå och de kommer ju förbli till att endast heta C20 när alla är ombyggda.

Hur ska det gå, hur ska det gå.. Hmm.. håller vagntypen god kvalité i 10-15 år till.... Det är den stora frågan....