Nån som kör 143:an mellan Älvsjö och Hökarängen?

Startat av Thomas Bergstam, 13 juni 2021, 17:04:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Bergstam

Var vänder 143:an i Hökarängen. Det finns ingen naturlig rondell och att vända i den stora korsningen med Örbyleden med en buss och rödlysen känns sådär....

Nyfiken på lösningen.....

Nico

Den kör fram till ankomsthpl.läget på Lingvägen för att sedan snurra höger Örbyleden, runt/vänder i korsningen med Fagersjövägen för att tidsreglera på det som blir avgångshpl.läget på Lingvägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Den vänder väl runt på Örbyleden på samma sätt som t.ex 182:an?

Nico

Exakt. Enda är att den har lite längre väg mellan slut- och starthållplatsläge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Thomas Bergstam

Tack alla för denna utredning. Verkade som sagt orimligt att vända bussar i en ganska trafikerad korsning men nu fattar jag bättre  :-)


Lars-Håkan_E

Att det ser ut som det gör med hpl lägena beror nog på att man inte vill ha ytterligare trafik framför tunnelbanan tillsammans med att 143:an i ett sådan fall skulle behöva ha ett gemensamt avstigning/påstigningsläge längst västerut på Örbyledens ficka för att efter avgång tvära över två körfält för att nå det tredje som enbart det medger sväng in på Lingvägen

Jörgen

Skulle den ha läget som 172/173 har i nuläget mot Skarpnäck, skulle den få göra en 90 graders sväng mitt på Örbyleden för att sedan trixa sig in i vänsterfilen som börjar mitt för hållplatsen.

Skulle se rätt lustigt ut. :D
Mvh: Jörgen