H103 4003

Startat av Bussmicke, 08 mars 2021, 22:08:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

SL H103. Nån provbuss för något tror jag. Det som vet får gärna berätta.
Tycker den har stora drag av H8/H8C som kom lite senare.









//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

Jag såg även den bussen vid Råstagaraget i April 1988 på Staffans bussbilder då!
Staffan Sävenfjord tog bilderna på den tiden.

Lars-Håkan_E

Detta var väl den första Säffle på B10M chassi till SL Trafiken med lågbyggt golv, den först byggda i det utförandet lär ha varit Wasatrafik 415>>Swebus 1022

Robert Brink

Den byggdes nog från början inte för SL trafiken, utan kan ha varit en buss som Volvo tog fram, men jag kan ha fel. Stolarna hängde från taket och satt endast fast i väggen. Detta för att underlätta städning. Lågt golv  hade den ja, men minns att det ändå var trappsteg fast ändå lägre än normalt. Det dök väl upp två Scanior ungefär samtidigt? Dom var en kort tid på Råsta men försvann sedan vidare. Troligen för att Råsta på den tiden enbart var Volvo Depå och det var säkert smidigare för verkstaden med enbart Volvobussar.
Väggarna var blå och stolarna hade rött tyg. Jag har kört den många gånger, ganska trevlig vagn att ratta. Den fick även äran att flytta mina möbler och mitt flipperspel under en flytt från Sollentuna till Solna på 90 talet.

//R

Carl

Destinationsrullen på 4003 (som endast fanns på höger sida) hade destinationer för flera av SLs trafikområden. Tanken var väl att bussen skulle testas på flera håll, men den höll sig väl kvar i Råsta och hängde med över till Linjebuss 1995.

Destinationerna på rullen finns i det här inlägget:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=70692.msg493712#msg493712

Robert Brink

4003 gick för övrigt oftast på linje 505 precis som på bilderna. En orsak var just det låga golvet och att 505 hade dagtid ett stort antal äldre resenärer till/från Solna Centrum. En annan orsak var nog att bussen hade ganska så få sittplatser.
Men självklart dök den upp på flertalet Råsta linjer, Sollentuna var inte helt ovanligt heller på senare tid i bussens historia.

//R

Lars-Håkan_E

Citat från: Robert Brink skrivet 09 mars 2021, 15:11:57 PM
Den byggdes nog från början inte för SL trafiken, utan kan ha varit en buss som Volvo tog fram, men jag kan ha fel. Stolarna hängde från taket och satt endast fast i väggen. Detta för att underlätta städning. Lågt golv  hade den ja, men minns att det ändå var trappsteg fast ändå lägre än normalt. Det dök väl upp två Scanior ungefär samtidigt? Dom var en kort tid på Råsta men försvann sedan vidare. Troligen för att Råsta på den tiden enbart var Volvo Depå och det var säkert smidigare för verkstaden med enbart Volvobussar.
Väggarna var blå och stolarna hade rött tyg. Jag har kört den många gånger, ganska trevlig vagn att ratta. Den fick även äran att flytta mina möbler och mitt flipperspel under en flytt från Sollentuna till Solna på 90 talet.

//R


Den byggdes med nedsänkt ram för att minska golvhöjden precis som Wasatrafik 415 vilken var Volvo:s demobuss för denna konstruktion 1987.

De två Scaniorna var 4001 och 4002, dessa placerades sedan på Lidingö, dessutom fanns Scanialeden 4004.

AO

Inga interiörbilder på denna?

david96

Busslinjen 505 som H103 4003 trafikerade då den tiden, den linjen går ju som idag, men gick som linjesträcka:
Bagartorp N-Ulriksdals Stn-Järvastaden-Råsta-Friends Arena-Solna Centrum!

Vilken sträcka gick 505 på den tiden?

Robert Brink

När 4003 trafikerade linje 505 gick den Ulriksdals Station - Solna Centrum via Sjövägen. Sen fanns en 505X under rusningstid som vek av från Sjövägen och gick Dalvägen (Industriområdet) och upp via Solna Station - Frösundaleden till Solna Centrum.

//R

Bussmicke



Citat från: AO skrivet 09 mars 2021, 18:45:38 PM
Inga interiörbilder på denna?


Nej tyvärr. Jag var inte intresserad av sånt då.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

När under 1991 byttes H100-litterorna ut mot H90-dito?
Datum om nån vet är viktigt då en del bilder kan behöver sorteras om.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Grävde fram lite gamla listor. En lista från 90-12-11 anger 4003 som litt H4C.
Sen har jag en lista daterad 91-01-15 när övriga H100-littera finns kvar.
Nästa lista har jag från 91-09-10, där endast H109 finns kvar icke omlittererade. Dessa blev H90 mellan 12/11 och 17/12 1991 då det skiljer sig i mina listor.

Bussmicke

#13
Intressant. Är det möjligt att få en kopia på listan från 1991-09-10?

Pratar med en kompis i telefonen just nu och han har en lista från 13/8 1991 och då var det ännu H100-litteror.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.