C2-tåget i Fittja och Norsborg 2005

Startat av Bussmicke, 02 januari 2021, 22:21:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

C2-tåget då det var ute och rörde på sig. Av någon anledning deltog jag inte i utfärden som var då men jag blev upplockad och avsläppt i Fittja vilket jag än idag är tacksam för. Jag fick fick ju fota C2 där jag bodde samt i Norsborg där det ser annorlunda ut idag.
Stort tack alla som var med den gången.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Mycket trevligt!

Undertecknad var själv med på utfärden.

//Peter

roggek

Tåget har sedan 15 år tillbka alltså bara stått och samlat damm...
Jag har sagt det förut och säger det igen:
Det är dags att MTR/regionen GÖR något vettigt med museitåget!

Att se det på bild är visserligen bättre än ingenting, men det är ett kulturarv vi måste vårda.

Leyland


roggek

2014 var det väl bara "uppställt" i Liljeholmen.

Region Stockholm/MTR/SL/spårvägsmuseet (whatever), bör kunna hitta på något vettigt med museitåget.
Något vettigare än att bara "ha det i malpåse"...

New York har sitt "holiday train" där motsvarigheten till Spårvägsmuseet kör museitåg i trafik:
https://youtu.be/aNkMnEOTEsI

Jag vet att det inte är "musealt korrekt" att installera "Siemenssystemet" på musietåget (för körning på bana 1), men ibland måste nyttan överväga korrektheten. Och ett Siemenssytem skulle inte synas utanpå, bara i förarhytten möjligen...

Vad är SL/MTR/Spårvägsmuseet så rädda för?

Det finns många stockholmare som inte ens sett museitåget i verkligheten, än mindre åkt med det...


Bussmicke

Finns inget intresse här...

Citat från: roggek skrivet 03 januari 2021, 17:21:06 PM
2014 var det väl bara "uppställt" i Liljeholmen.

Oj, då måste det ha varit slitigt med att engagera sig då..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Det handlar inte så mkt om att "vara rädd för" utan snarare formaliteter.

För det första måste tåget köras med tillstånd om man ska ta passagerare och det är oklart på vems trafiktillstånd de då ska rullas. Ett mindre problem i förhållande till det verkliga hindret:

När tåget körs innebär det alltid risk. Det är gammalt och inte i helt okej skick. MTR vill inte ha tåget ute pga att det riskerar att skapa förseningar i (ordinarie) trafiken vilket då, paradoxalt nog, i så fall ger MTR viten. Viten som SL då kräver in trots att det är deras tåg som är ute och rullar. Visst är det vackert?

Det kan dock bli ändring på detta till att nästa entreprenör tar över vid nya avtalet. Det sägs nämligen att drift och bemanning av tåget kommer skrivas in i avtalet så att vinnande entreprenör kommer bli ålagd att trafiksätta (och därmed hålla det i skick) veterantåget. Vi får väl se hur verkligheten blir när vi väl är där.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Citaro C2

Jag hade ju hellre sett att de bevarat vagnarna i de skick de var när de slopades och att de gick att använda istället. Nu har de blivit museala vilket gör att ingen verkar våga peta på dem.


Jörgen

Citat från: Kvarne skrivet 22 mars 2021, 05:47:28 AM

Det kan dock bli ändring på detta till att nästa entreprenör tar över vid nya avtalet. Det sägs nämligen att drift och bemanning av tåget kommer skrivas in i avtalet så att vinnande entreprenör kommer bli ålagd att trafiksätta (och därmed hålla det i skick) veterantåget. Vi får väl se hur verkligheten blir när vi väl är där.

Detta hörde någon gång under 2019 att det ska ingå i nästa avtal. Blev smått överraskad av att höra det. Bara hålla tummarna på att det blir så.

Men undrar om de kommer att fixa så att det kan rulla på bana 1 också om det blir verklighet.
Mvh: Jörgen

mjtag

Hejsan!

Till att börja med är det mycket trevliga bilder från en härlig utfärd som jag var med på. Jag reagerar också på uppgifterna ovan att tåget kan komma att ingå i nästa upphandling av tunnelbanan vilket vore en fördel, så jag hoppas verkligen att det blir så.

I övrigt är det trist att tåget fått stå så länge utan någon direkt uppmärksamhet, eller användning, så jag har börjat uppmärksamma det en del nu på min blogg men även på Instagram.
Jag har även haft mejlkontakt med Spårvägsmuseets chef Eva Ramberg och enligt henne så finns det i alla fall beslut på att vagnarna ska bevaras och hon själv vill att dom underhålls och används framöver så det är i alla fall lite positivt tycker jag. Just nu är dom upptagna med nya Spårvägsmuseet och har ingen direkt plan för tåget i dagsläget så det lär väl dröja ett tag till innan något, förhoppningsvis positivt, händer.

Ett litet hopp finns det alltså fortfarande.  ::)

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Bussmicke

Bra det, man hade ju typ gett upp förhoppningarna..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.