Huvudmeny

Senaste inlägg

#91
Vägforum / SV: Sveriges vackraste väg?
Senaste inlägg av Bernt Talbrant - 10 april 2024, 20:57:55 PM
Därför att dess dragning påminner om många italienska vägar.

Wikipedia uttrycker det så här:
"Italienska vägen kallas så, därför att vägen strax väster om Mölle går vid branten av berget, och därför liknar italienska vägar som ofta går i "kornischer" utmed berget."
#92
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Gano - 10 april 2024, 19:56:14 PM
Ärligt talat är iprincip hela Nobina Skånes flotta på regionsidan slutkörd. Scaniorna runt Helsingborg faller ifrån titt som tätt och diverse fel uppkommer nästan hela tiden när man är ute. Möjligen de enda som fortfarande är i någorlunda skick är 79xx Solaris från 2014, 31xx och 34xx Volvo från 2015. Fast inte heller de är felfria.
#93
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av John P - 10 april 2024, 19:52:35 PM
Bra att man väljer en Europeisk tillverkare, tror att  Kinesiska elbussar kommer bli mindre vanliga till förmån för Europeiska tillverkare. Solaris gas och dieselbussar känns rätt välbyggda samt genomtänkta med rätt smarta lösningar och håller elbussarna minst samma klass så blir det nog bra bussar i grund och botten.
#94
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av 846 - 10 april 2024, 19:35:07 PM
Citat från: elliot skrivet 10 april 2024, 12:04:50 PMSå 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?
Nej, 54:an ska gå Reimersholme-Västerbron-Fridhemsplan och sedan via Kungsholmsstrand till Hornsberg. Jag skulle gissa att den kör Fleminggatan och sedan ned till Kungsholmsstrand var 65:an kör ned idag (65:an får som nämnt ny ändhållplats vid Centralen).
#95
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 10 april 2024, 19:25:49 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 april 2024, 19:15:07 PMHmm...
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med ;) /Ulf
Det lär inte vara kapacitetsbrist i sig, men antalet sittplatser minskar kraftigt vartefter de nya tågen på Roslagsbanan tas i drift.
Om man inte kör multade tåg lär det nog bli ståplats från Runö eller senast Täljö och då är det fortfarande en bra bit kvar till Östra.
Med 624C och 628C hade man åtminstone sittplats till Östra.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#96
Vägforum / SV: Sveriges vackraste väg?
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 10 april 2024, 19:17:07 PM
Citat från: Daniel L skrivet 21 december 2023, 21:38:44 PMJag försöker skaka liv i detta slumrande underforum. Vilken är egentligen Sveriges vackraste väg? E4 längs Vättern? Italienska vägen nära Båstad? Stekenjokkvägen?
Varför kallas den"Italienska vägen"/Ulf
#97
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 10 april 2024, 19:15:07 PM
Hmm...
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med ;) /Ulf
#98
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 10 april 2024, 19:04:00 PM
Nja, eftersom 624C och 628C haft först Humlegården och sedan Tekniska som slutstation tycker jag nog att det är mer parallelltrafik med Roslagsbanan än med Tunnelbanan.
Hela poängen med linjerna var väl just att avlasta Roslagsbanan och få bort ett byte?

Dessutom försvann ju ett antal avgångar mellan Mörby och Tekniska denna vinter.
Nu har jag inte åkt med Tunnelbanan på den sträckan i morgonrusningen på länge, men jag misstänker att tågen inte direkt går tomma.
Å andra sidan är det kanske inte så stor påverkan på totala resandet med Tunnelbanan om man vänder några bussar till i Danderyd.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#99
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Walter - 10 april 2024, 19:02:02 PM
Man fick möjligheten att räkna med renoverade bussar istf nya bussar i den upphandlingen och då tror jag det var ett skäl att man vann.

Sen är det positivt för bolaget att kunna skjuta på nyinköp men visst, det mer mer en renovering av insidan än motor och annan teknik och det visar sig nu när man har många bussar från samma ålder. Även 72-serien är slutkörd. 
#100
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av elliot - 10 april 2024, 12:04:50 PM
Citat från: 846 skrivet 09 april 2024, 16:43:19 PMTrafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 

Så 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?