Vikariebristen börjar i Stockholmsområdet igen

Startat av Bussföraren, 03 juni 2008, 21:07:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

Ja faktiskt exakt så säger han, (länken fungerar för mig)



homer

alltså han säger inte "vikariebristen bö...) som rubriken säger men han säger vad som står i dokumentet
jag fattade som att du kunde läsa texten i länken men inte lyssna på ljudklippet

saurer



Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2008, 22:37:28 PM
Den enda orsaken till att inte anställa folk är om bägge passen är så korta så att det inte finns någon vettig möjlighet att göra tjänster av dem, men hur många sådana kan det finnas där? färre än 10?



Exakt, jag tror inte ens det är tio stycken. Man blandar ihop problemen personalbrist och trafiktoppar på ett sätt som inte är riktigt riktigt. Man måste ha lite fantasi när man gör tjänster i en trafik med stora trafiktoppar. Personalen behöver inte "göra ingenting" på dagen, tvätt&tank är ett bra sätt att fylla ut tiden med. Det finns ändå inga bussar att tvätta i rusningen när alla är ute i trafiken. Dessutom anser jag att en stor del av administrationen kan köra en kort "peak"-tur innan kontorsarbetet tar vid. Swebus verkar aningen låsta i sitt tänk i dessa frågor.

homer

problemet med N/V är att det inte är tillräckligt attraktivt att arbeta där p g a personalpolitiken inte p g a att de skulle ligga avsides eller trafiktoppar och annat

homer

uppenbarligen eftersom de är de enda trafikomr. i Stockholms län som har haft stor personalbrist de senaste åren, de är trots allt om man bara ser till området väldigt bra styrningar och en stor andel nya bussar jämfört med flera andra garage dessutom ligger de på behagligt avstånd från innerstaden så de är lätt att pendla och de går utmärkt att ha delade pass och ändå bo inne i stan då de bara tar 15 minuter från björknäs till slussen

Karsten

Citat från: homer skrivet 03 juni 2008, 23:16:55 PM
uppenbarligen eftersom de är de enda trafikomr. i Stockholms län som har haft stor personalbrist de senaste åren, de är trots allt om man bara ser till området väldigt bra styrningar och en stor andel nya bussar jämfört med flera andra garage dessutom ligger de på behagligt avstånd från innerstaden så de är lätt att pendla och de går utmärkt att ha delade pass och ändå bo inne i stan då de bara tar 15 minuter från björknäs till slussen

Jag vet inte om det bara är personalpolitiken som är boven, det är ganska individuellt hur man uppfattar personalpolitiken. Jag vet ett par stycken som valt att sluta sin heltidsanställning pga det dåliga skicket på vagnparken, det är alltid alltid alltid något irriterande fel på den buss man tar ut. Man har hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur när hela företagsstrukturen präglas av att inget får kosta mer än budgeterat.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 03 juni 2008, 23:30:08 PM
Jag vet inte om det bara är personalpolitiken som är boven, det är ganska individuellt hur man uppfattar personalpolitiken. Jag vet ett par stycken som valt att sluta sin heltidsanställning pga det dåliga skicket på vagnparken, det är alltid alltid alltid något irriterande fel på den buss man tar ut. Man har hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur när hela företagsstrukturen präglas av att inget får kosta mer än budgeterat.

En lösning skulle väl kunna vara att alla företag med självaktning helt enkelt drar sig ur busstrafikbranschen och ägnar sig åt något lönsamt i stället? Eller vänta nu, det har de ju redan gjort. Det är bara företag utan självaktning som fortfarande håller på med upphandlad busstrafik...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2008, 09:05:04 AM
sedan är det riktigt besvärligt att driva busstrafik i Stockholmsområdet samtidigt som man uppfyller vinstkrav, personalens och resenärernas önskemål

Tja, det talar ju för att man bör slopa vinstkravet... Vilket företag är det som uppfyller personalens och resenärernas önskemål förresten?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2008, 09:05:04 AM
Det kan jag nog inte hålla med om, vilka skulle ha dragit sig ur branschen?

Och antalet seriösa åkare är i allmänhet fler än de övriga sedan är det riktigt besvärligt att driva busstrafik i Stockholmsområdet samtidigt som man uppfyller vinstkrav, personalens och resenärernas önskemål, i allafall om man inte i begynnelsen kalkylerat med stora extrakostnader för underhåll, skador och sjukdomar, kostnader som är extra höga just inom SL området

Jag tror inte man kan vara bäst på allt. Det är åtminstone omöjligt i alla andra branscher så varför skulle det gå i just bussbranschen? Trafiken i riktigt stora städer ställer speciella krav på utövarna (precis som du nämner) och den situationen torde i Sverige omfatta Stockholm och kanske också Göteborg. På motsvarande sätt är trafiken i medelstora och mindre städer speciell på sitt sätt, landsbygdstrafiken har sina särdrag och långfärdslinjerna sina. Som företag är det omöjligt att göra ett riktigt bra jobb i alla dessa miljöer. Det enda företag som försökt ge sig på allt är Swebus och från min horisont lyckas de bäst med långfärdslinjerna (Swebus Express), på landsbygden och i mindre städer. Och med sin bakgrund i SJ:s busstrafik och Postens diligensrörelse är det där de i huvudsak har sitt ursprung. Att köra storstad tycker jag fungerar mindre bra för dem vilket visat sig både i Stockholm och Göteborg. På motsvarande sätt lyckas Busslink betydligt bättre i Stockholm (och skulle sannolikt göra det i Göteborg också) men så är storstadstrafiken deras hemmaplan också. Det gäller att som företag bestämma sig för vad man ska vara bäst på och satsa där. Hela kakan går inte att äta med framgång och lönsamhet. På motsvarande sätt skulle beställarna i större utsträckning värdera möjligheterna för ett visst företag att, givet lagt anbud, lyckas i den aktuella miljön relativt företagets styrkor, svagheter och fokusområden. Tyvärr går ju inte det för då vinner inte alltid det lägsta anbudet.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2008, 09:46:27 AM
Tänk om man t.ex kunde minska skadorna (de man vållar själv) med 50%, i förlängningen skulle arbetsmiljön förbättras både för förare och verkstadspersonal, beställare och resenärer bli gladare och resultatet på sista raden förbättras.

65% av alla förare orsakar inte någon skada genom eget vållande under ett år, 25% orsakar 1 skada, 6% orsakar 2-3 skador och resterande 4% orsakar 4 och fler skador under ett år, det finns ju möjligheter genom bättre uppföljning av både skador och förare att komma tillrätta med en stor del av detta problem och kanske ett bonussystem skulle hjälpa till

Detta är precis vad jag menar när jag säger att det är stor skillnad att bedriva landsortsverksamhet jämfört med storstadsverksamhet. Det är en helt annan sak att skapa ett bra klimat och större ansvarskänsla på en arbetsplats på en mindre ort med kanske 25-30 anställda, varav merparten varit där 10-20 år och inte har för avsikt att flytta på sig. Att skapa detsamma i en turbulent miljö som i Stockholm, med kanske 200 eller fler anställda, (relativt sett) rörlig arbetsmarknad, stor personalomsättning, högt tempo och dessutom ett helt annat kundtryck är en helt annan utmaning.

Att få ner antalet skador för att därigenom minska kostnaderna handlar om att skapa intresse, ansvarskänsla och engagemang hos de anställda och det är en lednings- och styrningsfråga. Det är inget man kan kräva av medarbetarna. Det måste genomsyra hela organisationen och dess policy och det börjar hos ledningen. Trappor städas uppifrån.

Vill minnas att Busslink Söderort annonserade ett program för att få ner antalet skador för några år sedan och att utfallet föreföll positivt. Nu vet jag inte om det gjort någon långsiktig nytta (finns säkert någon insatt som kan mer om det) men faktum är att Söderorts bussar, vilka jag ser dagligen, de senaste fem åren blivit betydligt mer propra, välhållna och med färre skador än tidigare. Och det beror inte bara på förnyelse av vagnparken för det gäller även äldre vagnar, så det är möjligt att satsningen gett utdelning.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2008, 09:46:27 AM


Tänk om man t.ex kunde minska skadorna (de man vållar själv) med 50%, i förlängningen skulle arbetsmiljön förbättras både för förare och verkstadspersonal, beställare och resenärer bli gladare och resultatet på sista raden förbättras.

65% av alla förare orsakar inte någon skada genom eget vållande under ett år, 25% orsakar 1 skada, 6% orsakar 2-3 skador och resterande 4% orsakar 4 och fler skador under ett år, det finns ju möjligheter genom bättre uppföljning av både skador och förare att komma tillrätta med en stor del av detta problem och kanske ett bonussystem skulle hjälpa till

Om man ska få ner skadorna med 50% måste man motivera personalen att göra ett bra jobb. Det görs inte genom att enbart jaga vinster och vara låst i ett tjänstesystem som personalen inte gillar. Med rätt kunskap om trafikområdet och med ett sinne för marknadsföring kan trafikplanerarna sälja in idéer för sin kund (SL) som gör trafiken bättre och som skapar bättre förutsättningar för ett mer humant tjänstepaket. Det finns nämligen ett antal sträckor där det går onödigt mycket bussar i "peaken", och det finns luckor i lågtrafiken som bör fyllas ut.

IntresseTrafik

Jag tror inte att det är så enkelt att om man gör ett tjänstepaket med mer luft i och färre delade tjänster så blir det mindre plåtskador. För ytterst få förare krockar eller kör på något med flit. Utan om man vill få ner antalet plåtskador får man kolla på vart händer de flesta tillbuden och kontrollera vad man kan göra för att lättare passera hindret/korsningen eller motsvarande utan tillbud i samråd med kommuner, väghållare eller vem det nu kan vara som är "ägare" till hindret. Ett annat sätt är som Lars säger att ge bonusar till förare som inte är vållande till olyckor.

Att det finns missar i tjänstepaketet kan väl också bero på att det även på trafikplanererarsidan har det varit relativt stor personalomsättning. Hos SL`s entreprenörer. Det tar tid att bli en bra områdesplanerare. För SL områdena är väldigt komplexa. Så det är många parametrar i Hastus som ska bli rätt och även en hel del fingertoppskänsla ska läggas på innan ett bra tjänstepaket är gjort.

För att hitta nya förare som vill stanna kvar i branschen måste man nog ta till nya grepp och leta nya förare aktivt i från bussföretagen och då leta bland andra grupper än i dag kanske kvinnor, ungdommar som fyllt 21 va vet jag....