En debattartikel från 108 busschaufförer i Umeå kritiserar bland annat Hybricons bussar: https://www.folkbladet.nu/2021-01-13/hur-lange-ska-vi-sta-ut-med-elbussarna
CitatVi förundras över att de massiva problemen med Hybricons elbussar får fortgå. Som yrkesförare så skäms vi över skräpet vi tvingas köra passagerarna i.
CitatHela situationen kring Hybriconeländet är så illa att de till och med haft oss förare att ovetandes i flera månader köra en reservbuss med körförbud!
CitatBärgarföretaget är den enda lyckligt lottade parten i det här, det har under många år tjänat storkovan på Hybricons bussar.
Detta är problem som vi skrivit här om förut. På mig verkar det som om någon utprovning inte skett i vinterväglag. Jag vet inte heller så mycket om berört bussmärke, tillverkare och teknisk data. Hur värms bussarna ?
Man kan inte förvänta sig att en buss kan användas i vinterväglag om det är så att komponenterna inte är utprovade i vinter.
Det är faktiskt så att flera personbilstillverkare provar ut elsystem i Arjeplog och i Murmansk.
Tja, dom är ju byggda i Umeå..... ;)
https://www.hybricon.se/sv/hem.htm (https://www.hybricon.se/sv/hem.htm)
Citat från: S Svensson skrivet 14 januari 2021, 17:45:39 PM
Detta är problem som vi skrivit här om förut. På mig verkar det som om någon utprovning inte skett i vinterväglag. Jag vet inte heller så mycket om berört bussmärke, tillverkare och teknisk data. Hur värms bussarna ?
Man kan inte förvänta sig att en buss kan användas i vinterväglag om det är så att komponenterna inte är utprovade i vinter.
Det är faktiskt så att flera personbilstillverkare provar ut elsystem i Arjeplog och i Murmansk.
Hybricon är grundat och förlagt i Umeå.
Jag vet inte hur det är idag men man har i alla fall tidigare tillverkat bussarna där. Så vitt jag vet har man inga egna karosser, utan använder existerande designer från till exempel tjeckiska Ekova och "anpassar" bussarna till kund och nordligt klimat.
Sök lite på Hybricon så ser du vilken solskenshistoria företaget haft rent ekonomiskt
(sarkasm)
Citat från: S Svensson skrivet 14 januari 2021, 17:45:39 PM
Hur värms bussarna ?
Förmodligen som de flesta andra elbussar, med en dieseldriven tilläggsvärmare av t.ex märket Webasto eller Stroco. Även på vanliga dieselbussar släpper dessa värmare, så vitt jag förstår, ut sina avgaser orenat, istället för via filter och katalysatorer som bussarnas förbränningsmotors avgaser går via.
Däremot brukar avgaserna från dessa värmare vara som mest jobbig för människors andning och luktsinne om de drivs med RME, istället för fossil diesel eller HVO.
Citat från: Knallhatt skrivet 14 januari 2021, 18:32:43 PM
Tja, dom är ju byggda i Umeå..... ;)
https://www.hybricon.se/sv/hem.htm (https://www.hybricon.se/sv/hem.htm)
Har vi äntligen krossat den gamla seglivade myten om att vi svenskar i allmänhet, och de norröver i synnerhet, skulle vara bättre på att bygga bussar för kallt klimat och vinter, jämfört med polacker, tyskar och spanjorer? Jag hoppas då det!
CitatNär bussen bokstavligen studsar nerför Svingen
Är man i Svingen och kör är man verkligen ute och cyklar. :o
Det är dåligt med kollektivkörfält på den bron. Blir även rätt smalt för mötande cyklister om man brakar ut där med en elbuss.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svingen
Citat från: Knallhatt skrivet 14 januari 2021, 18:32:43 PM
Tja, dom är ju byggda i Umeå..... ;)
https://www.hybricon.se/sv/hem.htm (https://www.hybricon.se/sv/hem.htm)
.
Nää, av Ekova i Tjeckien tror att det är. Hybricon är ju bara mellanhand och skattefinansierad
https://www.bussmagasinet.se/2015/11/hybricon-i-samarbete-med-tjeckisk-elbusstillverkare/
Det förefaller behövas lite utredande om de bussar som HYBRICON BUS SYSTEM AB levererat till UMEÅ KOMMUNFÖRETAG AKTIEBOLAG.
Bussarna används ju av den operatör som kör stadstrafik i Umeå, f.n. är väl detta Transdev.
Bussar av detta utseende...
(https://leifd.jalbum.net/Forumbilder/slides/P8286058.JPG)
Foto i Umeå 2017-08-28 11:07:44, Leif D.
...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av AMZ-KUTNO (http://amz.pl/en/home/), med modellbeteckningen HAW, som är ett polskt bolag som tillverkar en del specielfordon, bl.a ambulanser. Dock så hittar man inga sådana bussar på deras hemsida. Däremot är ju bussen på bilden, väldigt lik det som i polen kallas URSUS BUS (https://www.ursus.com/en/product-category/buses). Läser man däremot på Wikipedia så ser man att URSUS BUS är ett företag som 2015 bildades av företagen URSUS S.A. och AMZ-KUTNO. Bussarna (8002 och 8003) levererades till Umeå våren 2016, så det där med leverantör är tydligen lite kladdigt.
Bussar av detta utseende...
(https://leifd.jalbum.net/Forumbilder/slides/P8286029.JPG)
Foto i Umeå 2017-08-28 09:36:30, Leif D.
...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av EKOVA ELECTRIC (https://www.ekova.cz/en/production-program/electric-buses.html), med modellbeteckningen HYBRICON ARC WHISPER 12, som är ett Tjeckiskt företag i Ostrava som renoverar spårvagnar (bl.a till Göteborg) trådbussar m.m. men bygger även elbussar. Jag har hittat uppgifter på att det ska finnas 7 st, varav minst 2 ledbussar av denna tillverkning i Umeå.
Så nu kanske vi ska ta död på teorin att några elbussar skulle ha byggts i Umeå, för så är inte fallet. Hur bra eller dåliga dessa två busstyper är, har jag ingen uppfattning om, men tydligt är ju att bussförarna i Umeå har en del åsikter. Om det är båda, eller bara den ena sorten, framgår ju inte heller. Däremot verkar ju inte Transdev så glada i dessa, då de ju valde att köpa 25 st VDL Citea SLFA-180 Electric till trafiken för det kontrakt som nu är i drift.
Hur är värmen i landets övriga elektriska bussar?
Längst erfarenhet lär man väl ha i Landskrona med trådbussarna, och där har det mig veterligen inte förekommit några skriverier.
I Norrtälje är det inga uppror, men ingen är heller överdrivet imponerad över värmen i stadens elbussar. Där är man dock väldigt noga med att köra värmarna på HVO, och absolut inte RME.
Det var inte Transdev som köpte VDL elbussar till Umeå, dessa upphandlades av Umeå Kommunföretag AB.
Nåja, de borde jag ju kunnat gissa mig till och kollat, vilket jag ju inte gjorde. Dock minns jag ju gnället i pressen från den "lokala bussleverantören" när denna upphandling gjordes. Dock kan man väl gissa att det kommunala ägarbolaget kanske förhört sig lite hos just Transdev, som ju sitter på de konkreta kunskaperna om olika fordon, dels de man disponerar och dels vad olika leverantörer levererar för kvalitet mm.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ta in erfarenheter kan och ska kommunala företag absolut göra. Men det borde inte röra sig om att man valt VDL utan att VDL vann upphandlingen.
Och att vinna en en upphandling innebär ju att man var bäst vad gäller alla de parametrar som ingår i utvärderingen, där naturligtvis tidigare erfarenheter måste vara en del av det som sammanvägs. En stor mängd dåliga erfarenheter, måste ju då hamna på de förlorande parternas minussida.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Det spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén. Det som har betydelse däremot är vilka krav den som utvecklat produkten har. Nikon har nyligen meddelat att alla deras kameror kommer att tillverkas i Thailand från i år. Ingen kommer att märka någon som helst skillnad. Nikon kommer ha samma krav på kameror som är tillverkade i Thailand som om de varit tillverkade i Japan.
I Borås kör vi BYD elbuss och värmen är ett ständigt problem. Värmarna går på HVO så de funkar hyfsat nu. Dock går det inte reglera värme alls varken hos förare eller bak i bussen. Till föraren finns 4 utblås men det är enbart på eller av . Tyvärr är de inte särskilt tysta heller då fläktar till värme är rätt högljudda.
Citat från: Citaro C2 skrivet 16 januari 2021, 00:12:39 AMDet spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén.
Det blir inte sant bara för att du intalar dig det. All länder är inte likadana oavsett vilka krav som ställs av Apple i Kalifornien. Risken att dina jeans är sydda av ett barn är större om de har tillverkats i Bangladesh än ett land där barnarbete inte är kutym.
Jag tar om kvalité inte om de är gjorda av barn. Det finns många på detta forum som verkar helt besatta av var saker är tillverkade.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ja, det handlar om att många människor fortfarande har väldigt starka åsikter om att fordon som sätts ihop i Sverige, skulle ha mycket högre kvalitet än samma slags fordon som monteras i Polen, Tyskland och Nederländerna m.fl.
Citat från: Citaro C2 skrivet 17 januari 2021, 16:29:21 PM
Jag tar om kvalité inte om de är gjorda av barn. Det finns många på detta forum som verkar helt besatta av var saker är tillverkade.
Barn har ingen känsla för kvalité. Det har jga hört från säkra källor:
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/gcqh9m/barn_har_ingen_k%C3%A4nsla_f%C3%B6r_kvalitet/
Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2021, 18:42:24 PM
Ja, det handlar om att många människor fortfarande har väldigt starka åsikter om att fordon som sätts ihop i Sverige, skulle ha mycket högre kvalitet än samma slags fordon som monteras i Polen, Tyskland och Nederländerna m.fl.
Jo, vi tror ju att Krav-märkt kött är bra grejer också...
Efter att besök en KRAV-märkt grisgård och en dito konventionell sådan vet jag i alla fall vad jag väljer vid eventuella inköp av fläskkött. Gällande nötkött är skillnaden mindre. Skulle rekommendera alla att besöka köttproducerande gårdar samt slakterier, speciellt om man är köttätare. Alltid bra att veta hur ens råvaror "tillverkas".
Gällande vilket land som tillverkar bäst bussar, telefoner eller annat hör det väl till nationalstaten att det egna landet alltid är bäst? Att det är kravställningen och uppföljningen som är viktiga tränger sällan igenom bubblan.
Många saknar helt förmåga att se objektivt på saker o ting. Jag vet iaf vilken karosstillverkare jag tyckte gjorde urusla produkter, Säffle. Den åsikten har jag haft sedan jag såg att bussar levererade med Säffle 2000 kaross fram till B9S 8500 mer eller mindre gick sönder bara efter några år i trafik. Värst av alla bussar någonsin måste de 200 B9S som beställdes samt B12MA vara som levererades till SL mellan 2002 och 2005.
Hur dåliga som helst kan de ju inte vara. De fyller 16 år i år och rullar på i ett relativt fräscht skick.
Jo efter en totalrenivering när Keolis tog över.
2011 när Keolis tog över var de totalt nedkörda. Exempelvis gick man byta snurrplattan då metallringen nötts ut helt.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Nu tror jag dock Volvo B7LA vinner i hästlängder över B9S när det gäller bussar med problem.
Men om man återgår till ämnet så visar väl snarare problemet med bussarna i Umeå att det alltid är lite gambling att köpa in bussar från relativt oprövat fabrikat. Detsamma gäller ju de elbussar Luleå har från Linkker.
Hade lyckats förtränga B7LA... ;D
Även Umeå stadstrafik har ju drabbats av begagnade B7LA en gång i tiden, som vikariebussar i uppåt ett halvår efter att Swebus tog över efter Veolia. Gamla Swebus 5252 var den enda av dem alla som gick som den skulle. Med övriga var det inte alls säkert att avgångarna kunde köras fullt ut, pga flertalet haverier längs vägarna.
Vad gäller elbussarna så kanske det behövs felsökning. Är det problem enbart när det är kallt ? Hur kallt ? Resistans är temperaturberoende.
Fukt är det problem ? Är bussarna specificerade generellt eller finns det spec för Sverige ?
Ja 5252 var den enda av B7LA som funkade bra i Gävle med innan Umeå fick ärva dem. 5252 var faktiskt en härlig buss.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%205252%20R%C3%A5dhuset%2CG%C3%A4vle%20070216b.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%205252%20Vasaplan%2CUme%C3%A5%20080930b.jpg)
Citat från: yngrot skrivet 17 januari 2021, 07:29:40 AM
Tyvärr är de inte särskilt tysta heller då fläktar till värme är rätt högljudda.
Det problemet känns igen från MAN bussarna i Norrort. Fläktarna i dem är märkbart högljudda jämfört med andra märken om Volvo, Scania eller VDL.
Ingen kan väl påstå att fläktarna är tysta i VDL? Åtminstone förarfläkten gör en ju lomhörd.
Förarfläkten kan du ju stänga av, framdörrsfläkten i MAN går vare sig du vill det eller inte. Sedan hörs inte fläktarna i VDL all lika mycket bak i bussen som i MAN bussarna. Det är ju också att MAN har en annan ljudkaraktär mera som en vinkelkap än ett bullrande.
Citat från: Citaro C2 skrivet 16 januari 2021, 00:12:39 AM
Det spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén. Det som har betydelse däremot är vilka krav den som utvecklat produkten har. Nikon har nyligen meddelat att alla deras kameror kommer att tillverkas i Thailand från i år. Ingen kommer att märka någon som helst skillnad. Nikon kommer ha samma krav på kameror som är tillverkade i Thailand som om de varit tillverkade i Japan.
er absolut skilnad på vart en produkt er satt sammen.
Norgesbuss fikk i 2015 22 stk Scania OmniEkspress 320 med normalgulv og 7 LE, 2 av disse ble satt sammen i Polen og er absolutt de 2 dårligste i den serien busser.
Sies også at det er vesentlig kvalitets skilnad mellom 9700 bygget i Polen og i Finland av den gamle modellen
I så fall har Scania valt att godkänna en lägre nivå på slutprodukten. Det har inget att göra med att polska montörer är sämre än finska.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
eller så har dom inte medvetet gjort det utan att i Finland har produktionen fungerat bra och Scania tror att dom bara kan flytta maskiner och ritningar till polen som kommer samma produkt att bli byggd med samma kvalitet som tidigare gjordes i Finland
Det var väl över tjugo år sedan tillverkningen av "svenska" bussar började ske i Polen. Märkligt att fördomarna lever kvar fortfarande efter två decennier.
Nyhet i ämnet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-bussproblemen-samarbete-med-hybricon-sags-upp
Blir spännande att se vilka vagnar som kommer till Umeå. Om man tolkar artikeln verkar det som att det kommer gå HVO-drivna bussar i avvaktan på att nattladdningsbara elbussar kan levereras. Antar att HVO-bussarna blir begagnade då?
Citat från: Citaro C2 skrivet 20 januari 2021, 20:12:33 PM
Många saknar helt förmåga att se objektivt på saker o ting. Jag vet iaf vilken karosstillverkare jag tyckte gjorde urusla produkter, Säffle. Den åsikten har jag haft sedan jag såg att bussar levererade med Säffle 2000 kaross fram till B9S 8500 mer eller mindre gick sönder bara efter några år i trafik. Värst av alla bussar någonsin måste de 200 B9S som beställdes samt B12MA vara som levererades till SL mellan 2002 och 2005.
Huvudproblemet var bristen på kvalitetskontroll och att man alltför ofta släppte iväg fordon som inte var färdiga.
Jag hade förmånen att besöka fabriken vid fyra tillfällen för att hämta nya bussar, en gång på -80 talet, en gång på -90 talet och två gånger på -00 talet, b.la en av de sista B10MA och en av de första årens B12MA.
Vid varje tillfälle har några av bussarna som ska hämtas varit mer eller mindre ofärdiga och under -00 talet fick vi besöka verkstad på vägen hem ifrån Säffle vid flera tillfällen.
Citat från: Vagnskada skrivet 01 februari 2021, 18:17:27 PM
Nyhet i ämnet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-bussproblemen-samarbete-med-hybricon-sags-upp
Hur fungerar det här med tanke på att Umeå Kommun i princip gått in som delfinansiär i elbussbolaget?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2021, 09:47:45 AM
Huvudproblemet var bristen på kvalitetskontroll och att man alltför ofta släppte iväg fordon som inte var färdiga.
Jag hade förmånen att besöka fabriken vid fyra tillfällen för att hämta nya bussar, en gång på -80 talet, en gång på -90 talet och två gånger på -00 talet, b.la en av de sista B10MA och en av de första årens B12MA.
Vid varje tillfälle har några av bussarna som ska hämtas varit mer eller mindre ofärdiga och under -00 talet fick vi besöka verkstad på vägen hem ifrån Säffle vid flera tillfällen.
Det där känner jag igen vi skulle hämta Säffle 1995 de åkte fram och tillbaka för justering innan vi sent på eftermiddag kunde köra hem. Tyvärr har Säffle aldrig varit känt för kvalité
Citat från: Vagnskada skrivet 01 februari 2021, 18:17:27 PM
Nyhet i ämnet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-bussproblemen-samarbete-med-hybricon-sags-upp
Äntligen slipper skattebetalarna vara med och betala för Umeås mellanhand .
//Bussmicke
www.bussmicke.se