Älvsjö för 57 år sedan

Startat av Gunnar D, 13 augusti 2020, 11:17:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 5061 gör ett kort uppehåll i Älvsjö 13 aug 1963.

Mvh Gunnar

zjbus

Stort tack för ditt trevliga Metropolfotografi.
Mvh zjbus

HJP

****
Wow! Mycket snyggt.
Huset närmast. Skymt av bussen, är väl oförändrat, men de bortom är borta. Total förändring.
För att inte tala om förändringen till höger om bilden....

virtual1

Är det bara jag, eller kändes inte förorterna lite mer 'en del av staden' då det bara var tvåsiffriga linjenummer som gällde och många bussar som just utgick från innerstaden också ditåt? =)

kjefal

Minns med glädje hur Älvsjö såg ut då. Idag är centrum ett hemskt ställe. Linje 64 var en av orsakerna till att jag började köra buss. Linjen heter idag 144. Och jag bor kvar längs den.

virtual1

Nja, jag håller inte med, äntligen tycker jag Älvsjö börjar få den förstadskaraktär som den förtjänar. Älvsjö har iaf sen i slutet på sjuttiotalet fram tills för ungefär 5 år sen vart ett sjukt spretigt ställe med ologisk bostadsplanering och udda ytor samt ett ganska tråkigt busstorg - de bostadsrätter som byggdes på åttiotalet runt Prästgårdsgränd har mer känts som byggnader ämnade för vårdcentral/äldreboende än för ett levande bostadsområde, men med den inramning som de nu fått så börjar området äntligen få karaktär med lite puls. Känner också folk som bor i Älvsjö som nu älskar området!

Nico

Bussterminalen är dock en flopp ur både kapacitetshänseende och trafikteknisk horisont liksom att trygghetsproblematiken i området överlag har förvärrats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Ja, bussterminalen är en flopp, i högtrafik blir det smått kaos på platsen nu...

Bussmicke

Stämmer påståendet Det var bättre förr här...?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Jag tycker det var bättre förr här!
Åkte ofta linje 64 eller 65 från Årstadal till Älvsjö för att ta tåget till Huddinge. Bara ner i gångtunneln under spåren och upp till plattformen, no tjafs! Men det var ju andra trafikmängder då förstås...

/Gunnar

Mr G

#10
Några år senare blev man tvungen att ta omvägen genom väntsalen för att ta sig ned i gångtunneln. Början på tjafset kan man säga.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
吉先生