Huvudmeny

Arriva Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 februari 2019, 17:32:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 22 juni 2019, 15:19:13 PM
Du ser, noll koll  ::) Visste inte att vi hade röda med gardiner.

Hela serien 7781-7812 (fd Keolis 3641-3672) hade gardiner från början. Men ett alternativ till regelbunden tvätt kan ju vara att slita ut gardinerna, vilket varit Norrorts melodi i många år, oaktat operatör.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 22 juni 2019, 15:58:52 PM
Hela serien 7781-7812 (fd Keolis 3641-3672) hade gardiner från början. Men ett alternativ till regelbunden tvätt kan ju vara att slita ut gardinerna, vilket varit Norrorts melodi i många år, oaktat operatör.

De blå har väl kvar sina dock? Eller? B9:orna har det i alka fall. I varierande skick   :P

Bussmicke

Citat från: ks skrivet 21 juni 2019, 16:44:00 PM
bl.a så pensionerades de gamla Mercedesbussarna i Råsta. De står nu i Vallentuna där Transdevs nya bussar stod innan.

Yesssssss
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

#138
Med reservation för bussar som redan varit Täby-bussar utom min vetskap så är några tillkomna på rampen i Täby. Om alla ska stanna vet jag inte.

7014
7016
7018
7019
7183
7184
7228
7229
7230
7533 (återvändare, den har vi haft förr)
7755

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 23 juni 2019, 09:30:34 AM
Med reservation för bussar som redan varit Täby-bussar utom min vetskap så är några tillkomna på rampen i Täby. Om alla ska stanna vet jag inte.

7014
7016
7018
7019
7183
7184
7228
7229
7230
7533 (återvändare, den har vi haft förr)
7755

Tack för uppgifterna! Det ska bli spännande att se vilka fler som flyttar/flyttas till Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Å

Kan inte undgå att som gammal Täbyförare bli lite förvirrad när jag ser linje 683 skyltad Åkersberga

buskörare

Citat från: Ola Å skrivet 23 juni 2019, 14:11:45 PM
Kan inte undgå att som gammal Täbyförare bli lite förvirrad när jag ser linje 683 skyltad Åkersberga

Har den funnits tidigare? Att dela av 629 var kanon, den var för känslig när den var så lång.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 23 juni 2019, 15:06:32 PM
Har den funnits tidigare? Att dela av 629 var kanon, den var för känslig när den var så lång.

Ja, föregångaren till dagens 178. Gick runt i en slinga i Veddesta på något vis och kördes bara i högtrafik.

Buzzlover

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2019, 15:09:07 PM
Ja, föregångaren till dagens 178. Gick runt i en slinga i Veddesta på något vis och kördes bara i högtrafik.
683:an gick Måndag - Lördag i både hög/lågtrafik, gick som dagens 178:a förutom avstickaren till Kista arbetsområde (där dagens IBM ligger) i högtrafik, samt till IKEA Barkarby och ett varv runt Viksjö, änd/starthållplats varierade förmiddag/eftermiddag mellan IKEA och Kassavägen i Viksjö, gick även inte ner till Jakobsbergs station.
Råkade hitta en tidtabell på 683:an från 1998.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare


Nico

Citat från: buskörare skrivet 23 juni 2019, 15:06:32 PMAtt dela av 629 var kanon, den var för känslig när den var så lång.

Tja, frågan är om resenärerna delar den åsikten fullt ut? Nu tvingas de ju byta vid Kulla vägskäl och 670 har ju en del problem med kapacitet överlag då det är många stående vid vissa tider.

OK för att längre linjer är mer störningskänsliga, men det är även lite av en planeringsfråga. Med lite mera luft i körtiderna så hade det sannolikt fungerat ganska bra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2019, 19:29:23 PM
Tja, frågan är om resenärerna delar den åsikten fullt ut? Nu tvingas de ju byta vid Kulla vägskäl och 670 har ju en del problem med kapacitet överlag då det är många stående vid vissa tider.

OK för att längre linjer är mer störningskänsliga, men det är även lite av en planeringsfråga. Med lite mera luft i körtiderna så hade det sannolikt fungerat ganska bra.

Svinningeborna har nog fått det klart bättre än för 10 år sedan. 2013 utökades trafiken på 629 och alla turer kördes via slingan runt Svinninge, där de som är mest beroende av bussen faktiskt bor. Året därpå ändrades det till linje 683 som i rusningsriktningen ger Svinninge direkta resor till Danderyds sjukhus. Övriga tider är det, även som förr, byte till 670 som gäller för resor mot Stockholm. Genomresande Svinninge - Danderyd på gamla 629 förekom knappast alls, det tog alldeles för lång tid att resa så.

Bussarna på 683 fortsätter, i de fall 683 inte går vidare mot Danderyd, som linje 615 mot Arninge-Gribbylund-Täby, så alla de förbindelser som fanns med forna 629 finns även idag. I Kulla vägskäl är det några minuters ståtid eftersom 615 inväntar samma 670 som 683 ansluter till, så eventuella förseningar på linjerna fortplantar sig inte till den andra linjen utom i extremfall. Kvarvarande linje 629 har också blivit bättre eftersom förseningar och vinterväglagsrelaterade händelser i Österåker inte längre påverkar linjens huvudsakliga trafikuppgift Arninge-södra Hägernäs-Danderyd.

Jag kan hålla med om att det inte alltid är bättre för resenärerna när långa linjer styckas i mindre delar, men i just det här fallet får det nog anses lyckat.


Nico

Tänkte mest nu under sommaren för då finns det väl inga genomgående turer till Danderyds sjukhus? Men visst, det var inte alltid bättre förr heller. Minns dock inte att gamla 629 vållade en direkt stora problem som trafikledare. Fanns linjer som behövde betydligt mera handpåläggning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Nä, det var ju ändå ingen som åkte på den tiden med linjens knäppa utbud. ;)

Du har rätt, 683 går inte till Danderyd nu på sommaren, men i vintertidtabell gör den det i pendlingslägen.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2019, 20:00:31 PM
Tänkte mest nu under sommaren för då finns det väl inga genomgående turer till Danderyds sjukhus? Men visst, det var inte alltid bättre förr heller. Minns dock inte att gamla 629 vållade en direkt stora problem som trafikledare. Fanns linjer som behövde betydligt mera handpåläggning.

Nej, som trafikledare var det nog inga problem. För oss som väntade på den efter att den passerat Svinninge var det annat, den var ofta 5-10 min sen. Om den dök upp alls. Framför allt vintertid.
Jag har inte hört nån Svinningebo klaga nu, de efterfrågade starkt en buss till Täby C förr, vilket de har fått nu. Istället för att behöva byta i Arninge med kassar och sånt, är det ofta samma buss som går hela vägen från Täby C till Svinninge.

Och nu ser jag att någon redan skrivit detta bättre. Jaja, 2:a på bollen.