Nya regiontrafiken i Jönköpings län

Startat av Ted Selander, 05 maj 2020, 14:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Ett pressmeddelande från JLT (länk till alla pressmeddelanden https://jlt.se/pressmeddelanden/):

"Den 15 juni är det tidtabellsskifte i busstrafiken och vi satsar just nu extra mycket på att få regionbusstrafiken så effektiv och bra som möjligt. Det blir många nya turer, några linjer med färre resenärer får färre antal turer och vissa sträckor får nya linjer i syfte att nå högre stabilitet.

Eftersom det här tidtabellsskiftet påverkar fler linjer än vanligt uppmanar vi alla resenärer att, i god tid innan avgång, söka sin resa i reseplaneraren eller gå in på jlt.se för att se de nya restiderna där. Från och med den 5 maj finns alla tider på jlt.se eller vid sökning i reseplaneraren.

Nya fullutrustade regionbussar med högre komfort och hållbara drivmedel
I samband med tidtabellsskiftet den 15 juni rullar även helt nya regionbussar ut på vägarna i Jönköpings län, då vi går in i en ny avtalsperiod. I det nya avtalet har vi fokus på högre komfort, trygghet, tillgänglighet, miljö och design. De nya bussarna har till exempel USB-laddare vid varje plats, klimatkontroll och kommer att drivas av biogas, biodiesel samt grön el. Efter sommaren kommer även wifi ombord.

- Med de nya regionbussarna tar vi på allvar upp kampen mot bilen. Med hög komfort och wifi ombord kan bussarna fungera som resenärens arbetsplats under resan. De här fördelarna tror vi att många kommer upptäcka när bussarna är i trafik. Lägg också till att de nya bussarna drivs med 100 procents fossil- och palmoljefria drivmedel, säger Charles Tholin, affärsutvecklare, Jönköpings Länstrafik.

Den nya fordonsflottan har hög kapacitet och alla bussar har en ny, enhetlig design. Alla förare som kör för JLT kommer att ha enhetlig klädsel när vi går in i det nya avtalet.

- Det känns verkligen bra att kunna erbjuda en regionbusstrafik som på många sätt ger helt nya förutsättningar för kollektiva resor i länet, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik."

Min fetning, har någon sett den nya "JLT-uniformen"?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ojdå :o
Tillbakagång till"den kommunala tiden"när trafiken utfördes av städerna själva...
Vad säger trafikutövarna om detta?/Ulf

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 05 maj 2020, 15:22:57 PM
Var står det om ny uniform?

Ja vad kan annars enhetlig klädsel vara? Kan bli spännande att se.

För mig är det  att alla har samma färger och material på klädseln, dvs det borde inte tillåta företagsfärger och liknande som ofta finns idag fastän färgen på de flesta plagg är svart och vit.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Blir verkliga intressant att se hur den högre standarden kommer visa sig på fordonen.

När det gäller uniformen kommer även X-trafik att ha en egen uniform som förarna i det nya avtalet för stadstrafiken i Gävle kommer bära.

S Svensson

Hur skall bussföretagen försörjas med gas för framdrivningen? Jag har ju minne av att det kördes tankbilar för gas ibland.

Nico

Finns det ingen direkt koppling till depå så får man väl flaka gasen. Har ju gjorts på flera platser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Jag sitter och läser det som Ni skriver. Jag kan inte låta bli att haka på det här med uniformer. I Boråstrakten sys det sedan föra året uniformer till bussförare.
Uniformer har ju bussförare använt men ändå inte. Ofta har byxorna varit jeans. Så fick man någon form av skjorta. VL en brandgul, Nettbuss en röd. Förare berättar att när han besökte ICA i Bengtsfors så kom folk och ville ha hjälp i affären. Vy gröna skjorta syns inte till.
Hur ofta får personal i bussföretag en uniform. Hur många persedlar ingår ? Jag har ju sedan jag var skyddsombud den synen på arbetskläder att man skall ha tre ombyten. Detta om man tvättar själv. En uppsättning på sig, en på tvätt och en på tork.
Uniform kan ju vara bra ur skyddssynpunkt.  SJ hade 1985 provuniformer med ny skjorta och lite ledigare byxor och jacka. När det sedan inte var prov längre så blev modellen samma men färgerna olika. Mera blått. Min skjorta som jag hade på mig hade ränder. Så om någon såg mig så vinkade alltid en del förare.
Traditionellt hade SJ förare grå uniform ända till cirka 1968-69 då det blev "vanlig" SJ uniform i stället. De blåsvarta med någon fom av grå skjorta.Senare fick lokförare denna uniform också. Tidigare kördes loken av civilklädda eller med blåkläder. Enstaka förare fick en ljus kavaj med ett bevingat hjul.  Kanske det blir någon form av bevingat gummihjul till bussförarna från juni 2020. Vem vet ?

CW66

Det är också intressant att från nya avtalet är det totalt förbjudet att någonstans i eller på bussen ha sitt företagsnamn som operatör. Allt skall till 100% visas som Jönköpings Länstrafik och inget annat.
Det är bara vi bussintresserade som kommer veta vilka bussar som körs av vilken operatör genom de radionummer som sitter på bussarna  :)

Ted Selander

Angående uniformen rekommenderas litet syslöjd: "Beställarens varumärke kan med fördel broderas på uniformen ---".

VincentJkpg

Såg detta inlägg på Instagram nu: https://www.instagram.com/p/CAFeFl2njQ_/
Gissar jag rätt att detta är bilder på en av de bussar som ska köra Jönköping-Värnamo?

Tidigare artikel i ämnet: https://www.bussmagasinet.se/2020/02/en-verklig-hojdare-fran-volvo/

Bussemil

Stämmer bra de Vincent. Denna och några fler ska rulla på nya linje 500 mellan Värnamo & Jönköping fr.o.m den 15 Juni  :)

VincentJkpg

#12
Gött, det ser jag fram emot  8)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.