50-kilometersgränsen...

Startat av Wetjo, 24 februari 2008, 11:37:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Jag kopierade Lars Ö's svar i en annan tråd:

"Ja har man inga kort kan bussarna bara användas i Linjetrafik (kortare än 50 km om inte vissa andra pkt är uppfyllda) men det går inte att köra någon beställningstrafik.
Detsamma gäller ju bussar med analog skrivare, blad måste alltid användas utom i Linjetrafik, se ovan om längre än 50 km.
Undantaget för "50 km" är på väg att avskaffas eftersom det har missbrukats."


Då kommer frågan, eftersom vi hade en liten diskussion på jobbet... :
Vad räknas som 50 kilometersgräns?
Är det en radie på 50 kilometer från garaget eller är det att linjen är 50 kilometer i längd?

Frässe

Jag vet att många förare säger båda. Men tidigare på 1990-talet ska ha varit längd hos linje men nu radie från garaget.
Men jag har kört mycket utanför radie vid ersättning för pendel tåget. Tågersätning kan var mycket utanför radie.

Är det garage där man hämta buss eller där man är anställd, har ibland hämtat buss på annat garage än där jag är anställd.

Frässe

Till Lars Ödlund

Citat:> Vad som händer om man använder tjänstgöringslista och något mankemang inträffar tror jag vi har behandlat tidigare.>

Vad är detta inlägg? Hört att turist förare fått böter på långa körningar då papper inte varit inom arbetstid och raster.

Jocke Selling

Radien 50 km är en fråga om behörighet. dvs om man har yrkeskompetens att köra utanför denna.

Linjens längd ,50 km eller mer, bestämmer om huruvida eu-reglerna ska tillämpas.

Det är i vart fall vad jag lärde mig 1997, sedan lever vi ju i en föränderlig värld så givetvis reserverar jag mig för nya bestämmelser av relevans i frågan.

Wetjo

Citat från: Frässe skrivet 24 februari 2008, 11:43:55 AM
Jag vet att många förare säger båda. Men tidigare på 1990-talet ska ha varit längd hos linje men nu radie från garaget.
Men jag har kört mycket utanför radie vid ersättning för pendel tåget. Tågersätning kan var mycket utanför radie.

Är det garage där man hämta buss eller där man är anställd, har ibland hämtat buss på annat garage än där jag är anställd.
---
Nu var det linjetrafik jag avsåg. Tågersättning är alltid abonnering och följdaktligen gäller andra regler...

Johan

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2008, 11:42:20 AM
Därom tvistar de lärde, kanske bla därför som undantaget kommer att försvinna.

Nu hänger jag inte med...?
Skall Undantaget plockas bort..? Alltså, skall inte linjetrafik som är under 50 km undantas från färdskrivar-regler och kör-vilotider...?

Jag som SL-förare i Söderort kommer alltså inom en snar framtid att behöva hålla koll på färdskrivarbladen..? Suck!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2008, 13:34:15 PMJag som SL-förare i Söderort kommer alltså inom en snar framtid att behöva hålla koll på färdskrivarbladen..? Suck!

Det är väl kanske lite därifrån ryktena (som jag tror jag hörde för typ två år sedan) om att alla förare ska ha ett digitalkort härrör. Dvs. att ingen ska behöva hålla på att hatta med färdskrivarblad utan man trycker bara in sitt kort när man byter vagn osv. Ska dock återigen betona att detta inte är något jag vet stämmer utan det är bara ett rykte som kom i svang en aning på Råsta under Connex/Veolias senare tid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

robbes

Citat från: JoSe skrivet 24 februari 2008, 12:16:53 PM
Radien 50 km är en fråga om behörighet. dvs om man har yrkeskompetens att köra utanför denna.

Linjens längd ,50 km eller mer, bestämmer om huruvida eu-reglerna ska tillämpas.

Det är i vart fall vad jag lärde mig 1997, sedan lever vi ju i en föränderlig värld så givetvis reserverar jag mig för nya bestämmelser av relevans i frågan.


de tär inte frågan om yrkeskompetensbeviset nu utan frågan om färdskrivarens användning om jag förstått det hela rätt

Och det är frågan om den orten där bussen är stationerad. enligt bilregistret

Lulebjörnen

www.vv.se/templates/page3____16178.aspx
Ovanstående med underlänkar behandlar allt om kör o vilotider, färdskrivare med mera. Alla som kör yrkesmässigt bör nog spara den sidan så är allt runt ämnet på ett ställe.

Det är trögläst som *** till vissa delar, men det skadar ju aldrig att träna läsförståelse  :)...

En mycket bra grej som kommer ut ett par gånger om året är ett PM som beskriver det viktigaste på ett överskådligt sätt.
www.vv.se/filer/34523/pm_2008_januari.pdf
På sidan 9 finns det lite matnyttigt för förare i linjetrafik.

Jocke Selling

Citat från: robbes skrivet 24 februari 2008, 14:12:32 PM

de tär inte frågan om yrkeskompetensbeviset nu utan frågan om färdskrivarens användning om jag förstått det hela rätt

Och det är frågan om den orten där bussen är stationerad. enligt bilregistret

Förvisso, men många  har en enastående förmåga att blanda ihop radien och linjens längd.
När man blandar ihop dessa blir det lätt små diskussioner på jobbet kollegor emellan.

Till yttermeravisso saknar fordonets stationeringsort, enligt bilregistret, relevans ifrågan om linjens längd.