Inget alkolås i bussarna i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 januari 2008, 17:34:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Man kan fråga sig vad intigritet är
När jag läste om nyckelskåpen med alkolås på tänkte jag,äntligen någon som fattat ,hur det ska gå till
Tänk vad synd det är om sopbilschaufförerna som måste blåsa i sina kamraters åsyn,vad är de rädda för?
Om någon skulle båsa rött ,finns det ju chans att upptäcka det
Hur skall man veta vem som blåst rött ute i bilen ,i bilen har man förlorat ett av de argument som talade för akolås nämligen att man skulle upptäcka de som har problem.

Om att blåsa i alkolåset inför sina kamrater är intigritetskränkande
vad är då ,att blåsa inför 50 vilt främande människor
Vad händer om man blåser rött då,framförallt om det beror på tekniska fel eller att du ätit starkt kryddad mat.Vill de 50 i bussen åka med dig när du väl fått i gång bussen
Kanske man ska ringa till polisen och begära en ytterligare kontroll från dem ,för att tvätta bort misstankar om alkoholpåverkan

Därför tycker jag att det är rätt med alkolås på nyckelskåp

                                        /S

Ersa

Citat från: saurer skrivet 17 januari 2008, 17:14:10 PM
Om att blåsa i alkolåset inför sina kamrater är intigritetskränkande
vad är då ,att blåsa inför 50 vilt främande människor
Vad händer om man blåser rött då,framförallt om det beror på tekniska fel eller att du ätit starkt kryddad mat.Vill de 50 i bussen åka med dig när du väl fått i gång bussen

Eller när dessa 50 främmande människor ser en annan förare hjälpa till genom att blåsa, och mätaren ändå visar rött. Sedan kommer skötsel- och trafikledning för att titta på bussen och vem som än blåser är det stopp. Då verkar det ju som om varenda en på företaget är på lyset.  :P

Visst är det en bra tanke med alkolås, men ytterligare halvpålitlig teknik som kan få en fullsatt buss stående pga "teknikstrul" är inte kul.

yngrot

Dessutom hör det till en yrkesförarheder att inte vare sig dricka alkohol eller nyttja droger.. eller har jag fatta fel??? Jag vet ju att i morgon jobbar jag ja då låter jag bli tills dess jag har ledigt några dagar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Skalman

Alkolås har blivit ett sätt för ansvariga att kunna slå sig för bröstet och
säga "titta vad duktiga vi är, vi har minsann alkolås". På det sättet kan
man visa att man har "gjort" något. Mycket billigare och enklare än
många andra åtgärder, mycket lättare att undkomma ansvar...

robbes

JAg kan tala om att jag fn är uthyrd til poståkeriet som chaufför och de har blåsskåp jag könner ingen som helst injtigretits kränkning och inte heller något som helst problem som alla skriver det är med alkolås. Det enda som var problem var då jag hade hals ont och åt halstabletter och innan man vande sig till att ej äta två minuter innan man blåste så var det ju att man skulle blåsa på nytt. ett annat problem kan vara det extra filtret man sätter på (dock lätt att ta bort)  då det blir tungblåst av allt damm som fastnar i det men annars inga problem alls och  alla chaufförerna är postivt med och många säger det vore okej att ha dem i bilen

michael k

CitatDessutom hör det till en yrkesförarheder att inte vare sig dricka alkohol eller nyttja droger.. eller har jag fatta fel??? Jag vet ju att i morgon jobbar jag ja då låter jag bli tills dess jag har ledigt några dagar.
en öl till midagen är väl helt ok tycker jag(som får dom gratis)