Att "skumpa" till Norrtälje (del2)

Startat av Marc, 13 januari 2008, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat från: Verspieder skrivet 16 januari 2008, 06:14:59 AM
Kan man ens hålla tidtabellen på denna linje med detta fordon? Hur snabbt går en OmniCity på E18? De vi har i Umeå toppar på c:a 80 i nedförsbacke, oavsett drivmedel. Accelerationen i uppförsbacken mot universitetet kan inte ha varit någon höjdare. Iaf inte om man har med sig passagerare. Fast en OmniCity låter ju mindre invändigt än en B9S, så passagerarna kanske tyckte det var okej ändå?  ;)

Men rena låggolvare överallt på alla busslinjer torde väl vara SL:s våta dröm?  ::)

Nja, jag har visserlien bara åkt 73XX-vagn en gång på E18 mellan Bergshamra och Arninge (och då gick det mycket bra), men däremot har jag och Jim åkt 53XX-vagnar på Essingeleden ett antal gånger.

Hornsbergs 53XX-vagnar klarar upp till 88km/h på raka vägar (80km/h är absolut ingen problem på Essingeleden med våran OmniCity, förutom 5310 kanske) och 92km/h i nedförsbacken (sen är de strypta). Bästa 53XX-vagn vi har i Hornsberg just nu är nog 5301, som klarar 100 nedförsbacken med 2800rpm. Vissa vagnar klarar t.o.m. 70km/h på uppförsbacken när man tommar från Frihamnen/Radiohuset i höjd med Karolinska.

Så så dåliga är de inte på motorvägen.  :)

Karsten

100 km/h med 5301 känns inget vidare. På vilken sträcka får man köra så fort? Nedför Odengatan?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 16 januari 2008, 20:01:14 PM
100 km/h med 5301 känns inget vidare. På vilken sträcka får man köra så fort? Nedför Odengatan?

Jadu, kommer jag ihåg rätt så var det Johanneshovsbron norrgående, tomkörning till hallen runt kl23.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 20:13:01 PM
2800 r/m är väl minst 800 in på rödmarkeringen om inte mer..... går varvräknare överhuvudtaget längre än 2500 ??

Rött börjar vid 2550 och varvräknare slutar vid 3000, så har det vart dom senaste 20 åren minst (efter att ha konsulterat med Jim).

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 20:49:15 PM
Nu har jag ingen varvräknare från 4 serien framför mig men att rödmarkeringen skulle börja så sent som vid 2550 varv köper jag inte utan vidare, snarare vid 2000-2200, och gamla Volvo B58:or kunde man plåga upp i 2500 varv i nedförsbacke om det var riktigt slitna men att en "ny" Scania skulle gå att få mätarnålen att nästan nå stoppnålen till höger känns som en saga, Scaniorna brukar tom vara svårare att få upp i högre varv än dito gamla Volvobussar, etanolmotorn lämnar om jag minns rätt maxeffekten kring 1900 varv, att den skulle klara att varvas ytterligare 900 varv utan att varvtalsstopp eller teoretiska begränsningar säger ifrån känns inte rktigt trovärdigt.

Vad säger ni som kör dessa dagligen?


(Har Acela/Jims tillstånd att lägga upp bilden)

Här är varvmätare som har tillhört en Swebus 17XX vagn en gång i tiden, men finns numera hemma hos Jim. Vi ser tydligt att rödmärking börjar vid 2500 och går till 3000. Jag vill minnas att den här är den vanligaste mätare i B10:or, så det handlar inte om någon särling.

bjalle

Här har vi en av Thygessons Scalor från 2004, alltså 4 serie